Ställ sedan maskinen i testposition (vänster framhjul vid plattans högra hörn sett om du står i bakkant på plattan med tornet längst från dig) och håll inne "0" tills det piper till. Sedan kan du bläddra med "yes"-knappen. Värdet på AF (eller F) ska vara över 300 och N ska vara över 100.

Värdena är radiosignalen från plattan, och jag skulle gissa på att ditt N-värde är lågt (0 eller negativt). I så fall är det något problem med plattan och bara att åka till ÅF för utbyte, ska gå på garanti om det inte har åskat en massa i området :p
Takk for hjelp!
Bytte av kode hjalp ikke, men da jeg gjorde kontrollen din var N-värde negativt. Jeg har ringt AF, og de kommer selv og bytter ladestasjonen i morgen!:)
 
Hur vet man när det är dax att byta knivarna på sin Automower. Jag kör på samma kninvar som satt i när jag köpte maskinen förra sommaren. Tycker inte den klipper sämre ännu.
 
mj1975 skrev:
Hur vet man när det är dax att byta knivarna på sin Automower. Jag kör på samma kninvar som satt i när jag köpte maskinen förra sommaren. Tycker inte den klipper sämre ännu.
Du byter när gräset ser lite slitet ut, snittytan blir fransig på grässtrået med gula toppar som följd, när maskinen börjar låta mer eller om den brakat in i något hårt föremål. När du tycker att den klipper sämre helt enkelt :)
 
var köper man billigast knivar?
 
Hej!
Jag köpte precis här om dagarna en automower 220 AC När jag kollade inställningarna står det något om GPS? Vet någon om den funktionen finns eller? Min är den senaste modellen en 2010
MVH
Moreno
 
mariorossi skrev:
Hej!
Jag köpte precis här om dagarna en automower 220 AC När jag kollade inställningarna står det något om GPS? Vet någon om den funktionen finns eller? Min är den senaste modellen en 2010
MVH
Moreno
Finns som tillbehör. Vet inte varför menyvalet visas egentligen, men det har ingen funktion förrän du monterar GPS-enhet.
 
Fick hem min nya 220AC idag med det nya skalet som gratis tillbehör, det blev ett vitt. ÅF packade upp den och kollade mjukvaran igår så att allt var ok, detta är oxå en 2010. Men i min meny på klipparen står det inget om GPS.
 
Kan man byta batteri på en 220 själv eller är det ett "måste"göra hos ÅF?
 
Jag håller på att sätta ut min 220 nu och installationen är ju jättekul. Hade lätt köpt till denna tjänst om jag bara haft en tanke på det.

Att dra slingan är inga större problem men med en 2,5 åring som skall vara med och dra i tråden när pappa väl har lagt ner den och sedan springer därifrån och snubblar på tråden strax efter att jag just lagt ner runt 2 öar så detta åker upp igen så åkte ungen in till mamma.

Sen kom regnet och nu är jag iallafall lite mer än halvvägs runt trädgården. Dock så verkar det ju onekligen som det kommer vara värt besväret.
 
Hur står sig Bigmowers mot Automower? Någon som sett något test? Är intresserad eftersom jag har en gräsmatta på drygt 7000 kvm och vill ha en robust maskin.
 
Är det ytan på gräsmattan man ska räkna eller tomtarealen? Vi har 3000kvm men hus, bryggor, potatisland, skog etc tar en del förstås. Hur har tillverkaren tänkt?
 
Bigmowers har nog sin plats på goflbanor och liknande där det inte är så gott om hinder, men i en villaträdgård med buskar, träd och liknande kan den nog få det jobbigt:

STORLEK
Längd 120 cm
Bredd 130 cm
Höjd 50 cm

KLIPPBREDD 105 cm
 
Lelle54 skrev:
Kan man byta batteri på en 220 själv eller är det ett "måste"göra hos ÅF?
Inte ett absolut måste, men ett starkt "bör". Statistik och liknande påverkas mycket av batteriets kapacitet, och minnet för hur många laddningar etc ska nollställas vid batteribyte. Det kan bara ÅF göra.

Dessutom får du backup på inställningar och senaste programvaran, det lär ha kommit ändringar om det är dags att byta batteri.
 
havstomt skrev:
Är det ytan på gräsmattan man ska räkna eller tomtarealen? Vi har 3000kvm men hus, bryggor, potatisland, skog etc tar en del förstås. Hur har tillverkaren tänkt?
Gräsytan den kan hantera +- 20%. Dock går det åt mycket slinga när man har mycket att gränsa av.
 
Beppo skrev:
Jag håller på att sätta ut min 220 nu och installationen är ju jättekul. Hade lätt köpt till denna tjänst om jag bara haft en tanke på det.

Att dra slingan är inga större problem men med en 2,5 åring som skall vara med och dra i tråden när pappa väl har lagt ner den och sedan springer därifrån och snubblar på tråden strax efter att jag just lagt ner runt 2 öar så detta åker upp igen så åkte ungen in till mamma.

Sen kom regnet och nu är jag iallafall lite mer än halvvägs runt trädgården. Dock så verkar det ju onekligen som det kommer vara värt besväret.
En del tycker det är kul och vill absolut göra själva. Själv tycker jag, efter att ha gjort 3 installationer på en vecka, samtliga med inslag av regn, att det inte är så himla kul så jag förstår dem som köper tjänsten :) Börjar kännas i knäna nu.

Det är ganska bra att göra installationen själv, man förstår konceptet på ett helt annat sätt. Det är ju ett engångsjobb så lite besvär får man stå ut med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.