Hej,
vad kör ni för hastighet på era c-pumpar?
 
Jag kör pumpen på läge 1(lägsta) och full öppning på flödet. Detta ger c,a 4.5l/min enligt födesmätaren = lite lågt. Skall väl ligga på 6l/min med 2x30rör. Men ökar jag pumpenshastighet så börjar det virvla runt luft i pumpen vilket jag inte riktigt får ut, grrrrr.
 
Jag kör min på steg 2. Kommer inte riktigt ihåg vilket varvtal det är....
Men det kanske är rätt lagom!?
Fast min c-pump visar varv/min.Hur räknar man om till L/min ?
Är 6 l/min ett bra riktmärke? Jag har 32 rör.
 
På min modell sitter en flödesmätare som viśar antal l/m = lättavläst. Utan denna blir det nog omöjligt att räkna ut flödet med alla faktorer som man måste ha med i beräkningen, såsom dimensioner på rör, stighöjd, pumphastighet/kapacitet m.m.
Jag har fått för mig att flödet skall vara 30 l/min och sektion. I mitt fall 2 sektioner = 6l/min. Detta är väl för att få ut max av sin solfångare.
 
Köper man ett seriöst paket med solfångare är givetvis flödet angivet annars får man väl fråga den man köpt av.

0,5m/s drar med sig luften sen kan man kolla i tabeller hur mycket det ger för respektive rördimension.

När väl luften är borta så kan man ju sänka flödet till där man tycker det är bra.
 
OJ!
Seriöst paket, vad är det? Jag har använt mig av just detta forum och bildat mig en uppfattning av fabrikat och därigenom gjort mitt val av leverantör.
När det gäller flödet så vet jag att det finns angivet i solfångarens manual. Vill dock inte utge mig för att veta med 100% säkerhet utan använda mig av den fördel ett forum ger, dvs. andras reflektioner, erfarenheter och åsikter. Trodde detta var meningen.
 
Håller med Mattebatik!
Jag var ute efter erfarenheter från forum användarna.

Men jag fick ju även veta att jag har ett oseriöst paket;)
 
Ett sätt att se så man har "rätt" flöde är att kolla temperaturskillnaden mellan in- och utlopp på solslingan, man bör ha ca 10 graders skillnad.


Mvh
 
Hur vet man tempen på returen? Jag har ingen givare för detta utan placerat mina 3 givare på, uppe i solfångerns utlopp, tankens topp och tankens botten.
Kanske är botten likvärdig med returen vilket brukar "diffa" c.a 12-15grader mot vad som matas in. Kanske då tyder på lite lågt flöde, vilket isfall bekräftar tidigare info i denna tråd.
Kul och bra med andras åsikter/synpukter och kunskaper är det i alla fall.
Tack Anglia59!!!
 
Jag har faktiskt 2 mätare! Får hem och kolla lite nogrannare på dom.
Har för mig att dom visar rätt lika.
 
Ja det stämmer nog bra det som "Mattebatik" skriver, att returen till solfångaren är ungefär lika med bottentemperaturen (eller det vore det optimala), dock så lär man alltid få en viss temperaturdifferens där också på ett antal grader. Enklast är om man köper en vanlig anliggningstermometer och monterar, kostar inte särskilt mycket.

Mvh
 
Tror det blir till att låna frugans stektermometer. Detta för att se diffen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.