Husargatefamiljen skrev:
Som det står nu ska del av fasad, gavel eller längdfasad för bostadshus placeras sex meter från tomtgräns mot lokalgata, men eventuellt ska planen ändras så det räcker om garaget står sex meter ifrån....

...Dessutom kan högsta tillåtna höjd för garaget komma att ändras.
Det där var nyttiga saker att få veta även för oss. Vi har också en tomt där vi gärna skulle vilja "dra upp" huset på tomten. När och hur får vi tomtägare veta det från kommunen? Vore fint att veta så snart som möjligt.

Emma: Vi har inte bestämt oss än, men kollat runt och begärt lite offerter från några husleverantörer. Nu på vårmässan pratade jag med två leverantörer varav en var mer intressant än den andra för oss.
 
Kontrakten på tomterna kommer i juni med tillträde 27/6-2011 om tillträdet blir tidigare skickas papper ut om detta.
Garage höjden som det pratas om landar kanske på 3,10-3,20m istället för 2,70.
På radion pratar kommunen om att höja vitet om man säljer tomten med 50% dvs 150k.
Bara hoppas man får tillträde från 1 maj 2011.
d^_^b
 
Kontrakten kommer till hösten på kronanbacken enl sbk.

Någon som bestämt sig vilken hustyp/hustillverkare man ska bygga med?
 
Ett rent lotteri. Har varit upp och tittat på tomterna nu. En del tomter behöver ganska mycket fyllnadsmassa (ink min) En del behöver helt enorma mängder och en del behöver bara ett lass. Samtidigt är en del tomter redan så gott som trädfria medan en del är rena djungeln. Det rör sig om ordentligt med pengar i skillnad mellan tomterna.
Jag skulle lätt bet 10-20 000 mer för min tomt om kommunen gav entrepenören i uppdrag att iallafall jämna ut alla tomterna till en rimlig nivå. Sedan verkar det vara helt tyst när det gäller kontrakten. Har ringt men, men de vet ingenting ännu. Dåligt skött.
 
Ja det är synd om er i Norrland som måste lägga kanske 200.000 för att få en byggfärdig tomt....

Det är väl bara att gå ihop alla grannar å anlita en firma som planar ut och fyller tomten.
 
Mattias E- jag har också försökt få info om kontrakten, men det verkar vara omöjligt. Även samma med nybyggnadskarta.....

Enligt ngn på Tekniska som jag pratade med skulle nybyggnadskartan vara klar i okt och därefter skulle kontrakten skickas ut. Som jag förstått det ligger det stenar, sand, träd osv på tomterna nu som gör att vi inte får skriva kontrakt eftersom det i kontraktet står att man tar tomten i befintligt skick. Skulle vi då redan nu skriva kontrakten innebär det att vi får allt skräp som finns på tomten....el nåt sånt.

Jag såg på kommunens sida att de nu släppt etapp två till tomtkön och att byggstart blir ev i okt 2011
 
Har aldrig förstått mig på hysterin i att få en sjukt liten plätt mark inklämt bland en massa andra mer eller mindre pråliga hus. Men som med de flesta andra tomter är det tyvärr oftast en hel del fyllnadsmaterial som går åt så just den biten bör ni ju redan har bugeterat med om ni funderar på att bygga. Det är ju ibland lite svårt då det är lite sillburkssyndrom på kronan då grannen i princip bor vägg i vägg. Vi har gjort många jobb där förr om åren då det ofta uppstod tjafs och sura miner från grannar uti det mesta från murar, slänter, häckar, bodor m.m då allt hamnar för nära tomtgräns.

Hur små är tomterna på kronanbacken? Har dom blivit större än på den första etapperna eller pressar kommunen in så många som möjligt?
 
Ja herregud vad trist att ha stått i tomtkö och bli tilldelad tomterna på övre högra sidan av den där kartan. Borde ju nästan vara rabatt på en del tomter med tanke på läget.
 
Nästa vecka kommer kontrakten ut på tomterna enligt SBK
 
Å herregud vad jag tycker synd om de som får de nedre tomterna på etapp två. Var och kikade lite idag då kompisen är där och gräver. Bullervall alldeles på tomtgräns och snöupplag alldeles bredvid.
Och marken bara gungade när man gick där. Bara lera. Då har ni på etapp 1 iaf något bättre läge till tröst.
 
Hej!
Är det någon här som fått någon av tomterna 128-133? Är lite nyfiken på vad ni funderar på att bygga för hus? Vi har själva fått en av de tomterna men har så himla svårt att bestämma oss för vad vi ska bygga för att på bästa sätt utnyttja tomten och solläget.
 
Byggnadsnämnden har sagt ja till förslaget till ändring av detaljplanen. Vi har väntat på att beslutet ska vinna laga kraft, vilket ska ha skett igår (6/11). I så fall räcker det med att garaget står sex meter från lokalgatan plus att högsta tillåtna höjd på garaget ökar något.

Blir det så kommer vi troligen att ställa garaget till höger på tomten, sex meter från vägen. Därefter en gång och ett tvåvåningshus. Huset är något smalare än brett (cirka 10,60x12 m) och har entrén mot gatan. Med den placeringen utnyttjar vi solläget maximalt på framsidan plus på tomtens västra sida.
 
Äntlligen har kontraktet kommit på vår tomt 1:105 betalas senast 28/6-2011, dags att söka bygglov!!
 
Husaregatefamiljen: Jag ringde idag och frågade och det stämde att det räcker med att ha garaget sex meter från gatan. Har ni någon av tomterna som jag frågade om ovan?

Vi fick också kontraktet idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.