JonasiGbg skrev:
Vi har lite svårt att dra ur sladdarna när vi inte alltid är uppe i stugan, som tipset i artikeln nedan.
[länk]

Plus så är jag nyfiken på det där GPS-tillbehöret... Vår AM för en ibland ensam tillvaro uppe på landet, så det låter ju himla bra det där, men 4000+inst...:(
Vi har bytt en station pga åska sedan 2002. Lidköpingsfallet är riktigt extremt och inget man ska dra stora slutsatser av. Dessutom lär det ha rykt fler bredbandsmodem än laddningsstationer i det åskvädret :)

Det är nog mer elprylar än bara klipparen som går om det skulle åska. Kylskåp, tv, dator mm. så då blir det ändå försäkringsfråga.

GPS kanske inte är helt nödvändigt, stöldrisken är ju inte så stor. GSM-kortet kanske kan vara idé däremot, då får du ju statusrapport om det är något.
 
tjena skrev:
trygg hansa försäkrar inte AM på natten bara på dagen
finns det nåt försäkringsbolag...där man slipper ta extra försäkringar?
Länsförsäkringar börjar nog bli vana vid Automower nu, kolla med dem. Allrisk måste du nog ha, men det har väl alla med hus?
 
Nu är min Automower ute och klipper :)
Ville bara säga till er som nyligen har köpt eller funderar på att köpa en Automower att se över framhjulen. Min tappade ena hjulet under klippning och det var ren tur att jag hittade alla delar som ingår för att kunna fästa hjulet igen. Nytt hjul går på flera hundralappar..
 
Pojen skrev:
Nu är min Automower ute och klipper :)
Ville bara säga till er som nyligen har köpt eller funderar på att köpa en Automower att se över framhjulen. Min tappade ena hjulet under klippning och det var ren tur att jag hittade alla delar som ingår för att kunna fästa hjulet igen. Nytt hjul går på flera hundralappar..

Det är just sådana monteringsmissar som garantin är till för. Oss har det hängt en gång (2007 tror jag, i samband med produktionsflytten till England var det iaf) och det är inget att tjafsa om som ÅF. Garanti täcker sånt som är ursprungsfel och eftersom hjulen sitter med starlockbrickor SKA de inte kunna ramla loss utan vidare, om det nu inte är felmonterat.
 
Hei,
Jeg har just blitt en stolt egare av en 230ACX:), men jeg har støtt på noen problememer: Den klipper som den skal, og alt ser bra ut, men når den skal tilbake til ladestasjonen, så missar den stasjonen med ca én meter til venstre, Den prøver igjenn og igjenn, og til slutt får jeg medelande om at "Ladestasjon er blokkert" i displayet. Jeg har prøvd med ladestasjonen på flere platser, men samme problemet oppstår. Jeg har ikke klart å få Automoweren til å Docke av seg selv, og da er noe av poenget porte... Klipperen er produsert i desember 2007, og har ligget på lager hos AF siden, kan det være en bug i gammel mjukvara, som har blitt bedre siden 2007? Er det nogon andre som har hatt samme problem?
Jeg er veldig tacksam om noen kan gi meg svar på dette! :S
 
1 kontrollera hur slingan löper in till stationen från höger och vänster, följ anvisningar i bruksanvisning (så att anlöparna inte ligger för nära varann eller att du har lämnat överflödig slinga kvar)

2 försök alternera klipparens söksätt

3 om slingan ligger rätt under laddstationen, om du provat flera söksätt, prova då att lägga en guidekabel för att tvinga in klipparen. det kan vara annan elutrustning, metallskrot etc. i närheten som stör kommunikationen mellan din klippare och laddstationen.

mvh
 
Nonkan skrev:
Länsförsäkringar börjar nog bli vana vid Automower nu, kolla med dem. Allrisk måste du nog ha, men det har väl alla med hus?
Jag kollade med Trygg Hansa och de hävdar att gräsklipparen måste has under uppsikt. Är du på jobbet får inte gräsklipparen vara ute..
Givetvis måste klipparen jobba även på vardagar när man själv arbetar..

Har ställt samma fråga till Länsförsäkringar och vi får se om jag får svar imorgon.
 
runningman skrev:
Hei,
Jeg har ikke klart å få Automoweren til å Docke av seg selv, og da er noe av poenget porte... :S
Börja med att göra om kopplingen station-klippare genom att byta pinkod. För några år sedan gav vissa pinkoder (inte många, ett 10-tal har jag för mig) riktigt märkliga buggar, men det problemet ska inte finnas kvar.

Testa med en annan pinkod först, funkar det fortfarande inte kan du byta tillbaka.

Ställ sedan maskinen i testposition (vänster framhjul vid plattans högra hörn sett om du står i bakkant på plattan med tornet längst från dig) och håll inne "0" tills det piper till. Sedan kan du bläddra med "yes"-knappen. Värdet på AF (eller F) ska vara över 300 och N ska vara över 100.

Värdena är radiosignalen från plattan, och jag skulle gissa på att ditt N-värde är lågt (0 eller negativt). I så fall är det något problem med plattan och bara att åka till ÅF för utbyte, ska gå på garanti om det inte har åskat en massa i området :p
 
Pojen skrev:
Jag kollade med Trygg Hansa och de hävdar att gräsklipparen måste has under uppsikt. Är du på jobbet får inte gräsklipparen vara ute..
Givetvis måste klipparen jobba även på vardagar när man själv arbetar..

Har ställt samma fråga till Länsförsäkringar och vi får se om jag får svar imorgon.
Verkar ju synnerligen korkat. Hela poängen med maskinen försvinner ju.
 
Pojen skrev:
Jag kollade med Trygg Hansa och de hävdar att gräsklipparen måste has under uppsikt. Är du på jobbet får inte gräsklipparen vara ute..
Givetvis måste klipparen jobba även på vardagar när man själv arbetar..

Har ställt samma fråga till Länsförsäkringar och vi får se om jag får svar imorgon.
är ju bara att säga upp hemförsäkringen hos trygg hansa då..om man har den där..
är det så hos alla försäkringsbolag att man måste ha extra försäkring för AM..
så kanske alla som har en AM kunde ansöka om offert på hemförsäkring tillsammans..borde ju gå att pressa priset då..:)
 
Mitt försäkringsbolag (DINA) hade inga mer restriktioner på Automower än att pinkoden skulle vara aktiverad för att försäkringen skulle gälla.

Kan tillägga att jag än så länge (3v) är helnöjd med min investering i "Rosa" en Automower 220!

/Ingenjören
 
Har precis satt igång Automowern för säsongen. Är min andra säsong med den och måste säga att är riktigt rogivande att se på när den klipper. Den gör ett riktigt bra jobb trots att vi har en väldigt ojämn gräsmatta med än så länge mycket mossa. Man ler lite för sig själv när man hör grannarna starta upp sina gräsklippare och börjar gå runt i trädgårdarna.

Innan jag köpte min Automower förra året då kollade jag med mitt försäkringsbolag Trygg Hansa och då nämnde de inget om några restriktioner. Har de ändrat sig tro?
 
mj1975 skrev:
Har precis satt igång Automowern för säsongen. Är min andra säsong med den och måste säga att är riktigt rogivande att se på när den klipper. Den gör ett riktigt bra jobb trots att vi har en väldigt ojämn gräsmatta med än så länge mycket mossa. Man ler lite för sig själv när man hör grannarna starta upp sina gräsklippare och börjar gå runt i trädgårdarna.

Innan jag köpte min Automower förra året då kollade jag med mitt försäkringsbolag Trygg Hansa och då nämnde de inget om några restriktioner. Har de ändrat sig tro?
håller med mycket trevligt att titta på när den jobbar..och man själv slipper gå där och svettas.:D
min har gått 2 veckor här nu..och mycket nöjd

du får kolla med TH dom kan ju ha ny regler för iår..
då dom inte ville försäkra AM på natten...sa dom till mig..
man vill ju inte vara oförsäkrad
 
Pojen skrev:
Jag kollade med Trygg Hansa och de hävdar att gräsklipparen måste has under uppsikt. Är du på jobbet får inte gräsklipparen vara ute..
Givetvis måste klipparen jobba även på vardagar när man själv arbetar..

Har ställt samma fråga till Länsförsäkringar och vi får se om jag får svar imorgon.

Sådär, Länsförsäkringar vill bara att man har allrisk och då har dom inga restriktioner.
Ringde tillbaka till TH och de har inte samma åsikt längre, dock blev skaderegleraren osäker och skulle kontrollera med en kollega och återkomma, inget svar ännu :) Men även där borde det vara okey sa hon bara man har tilläggsförsäkring för lösöre..
 
Har precis bestämt oss och byter den nya åkgräsklipparen som vi köpte ny ifjol, till en 220AC. Vår handlare skall ha en "drive" näst vecka så han kunde ordna lackade skal gratis, bara att välja vilken färg. Man tackar, de kostar ju ändå 2000:- annars. Det är alltså inte så men AM att de följer slingan runt först och sedan klipper resten. Tack för all info man har fått från detta forum. Nonkan Rules :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.