Hej!
Har en liten glasruta 40x40 i badrumsdörren som jag vill etsa en egenritat mönster i.
Det är ett medel liknande det som man använde för att märka bilrutor med.
Plastfolje , lackspray eller blästring är den sista utvägen men först vill jag försöka få tag i ett medel man kan göra riktiga etsningar med.
Fördelen med kemisk etsning är att etsat glasyta blir lika slätt som innan men vit ojenomsynlig som frostat glas på dom ställen som inte skyddas av inlagd mönster.

Det skulle vara skojigt att ha egendesignat glas i dörren men var kan jag få tag på detta etsmedel? Google gav bara en träff där 10g kostade 100kr. Blir litet för dyrt när man behöver kanske 200g eller mera :(.
Har någon en bra tips var ska jag söka?
gaia
 
Har du kollat med Panduro?
 
Traditionell etsning av glas görs med fluorvätesyra, den är riktigt otäck och giftig och får inte hanteras av privatpersoner. Får man på fingret gäller i princip amputation, och det snabbt... Denna etsning ger inte opak yta, utan lika genomskinligt som glas.
De blandningar som saluförs för märkning av bilrutor innehåller ammoniumbifluorid som går att hantera säkert, dock giftigt...
Allt finns i USA... : http://www.etchallstore.com/store/etching_creme.htm
Då svensk kemikalielagstiftning numera gör det omöjligt att handla många kemikalier som tidigare fanns på färgaffären tror jag det är svårt att köpa det i större mängder som privatperson. Små förpackningar och höga priser minimerar riskerna.
Kolla om inte glasmästaren kan etsa åt dig om du maskerar med ex. bokplast.
Annars återstår blästring med aluminiumsilikatpulver, blir rätt OK faktiskt.
Lacker finns, men det blir så där lagom snyggt vid maskeringskanterna...
 
Äntligen hemma hade ett inslag för kanske ett år sedan där hon med det burriga blonda håret fusk-etsade glasdörrar till ett klädskåp. Något man kletade på och så såg det ut som etsat, men inte farligt att hantera. Man kanske kan hitta mera på deras hemsida om vilken produkt det var.

/ama
 
FlitigaLisa skrev:
Har du kollat med Panduro?
jA, dom har bara fusklack :(.
Tack för svaret :)
gaia
 
ama skrev:
Äntligen hemma hade ett inslag för kanske ett år sedan där hon med det burriga blonda håret fusk-etsade glasdörrar till ett klädskåp. Något man kletade på och så såg det ut som etsat, men inte farligt att hantera. Man kanske kan hitta mera på deras hemsida om vilken produkt det var.

/ama
Tack! Ska undersökas!
gaia
 
Lurvnos skrev:
Traditionell etsning av glas görs med fluorvätesyra, den är riktigt otäck och giftig och får inte hanteras av privatpersoner. Får man på fingret gäller i princip amputation, och det snabbt...  Denna etsning ger inte opak yta, utan lika genomskinligt som glas.
De blandningar som saluförs för märkning av bilrutor innehåller ammoniumbifluorid som går att hantera säkert, dock giftigt...
Tack Lurvnos! Ammoniumdifluorid är kanske lättare att få tag i :).

Det bör faktiskt gå att få mjölkig/frostad yta med enbart HF-syra men man kan få det också genomsynligt om man blandar svavelsyra i - fick jag läsa mej till men vet inte om det stämmer. Skulle själv gissa att det ska vara tvärtom.
Förklaringen var att den vita kalciumfluoriden som bildas på glasets yta måste lösas upp av någon stark syra för att den blir genomsynlig igen och etsningen kan fortsätta på djupet. Man kan göra genomsynliga och djupgående reliefer på detta sätt, sägs det :-/.
Bara jag får tag i någon av dom medlen så ska jag minnsan experimentera friskt och säkert ( utsug,handskar osv.). Har använt fluorsyra förut (men inte till just glasetsning) så jag har vanan och respekten inbyggd och alla fingrar kvar ;).
USA- sida var intressant men vågar inte anlita dom för att inte skrämmas av fraktkostnader.... det fanns bra instruktioner och tips.
Närmaste glasmästeri blästrar inte så jag söker vidare....
gaia
 
gaia skrev:
Tack Lurvnos! Ammoniumdifluorid är kanske lättare att få tag i :).
Jag kollade runt lite, och man hittar en massa dokument hos åtskilliga länsstyrelser beskrivandes tillstånd för kemikalier hos företag. Så nog är ammoniumbifluorid tillståndspliktigt allt.  Säkerhetsdatabladet visar dödskallen... och numera kan man inte ens köpa saltsyra längre  :(
Ammoniumbifluorid används för betning av metaller före ytbehandling, bl.a bryter det aluminiums oxidskikt.
Vidare hittade jag en del sidhänvisningar till kvällskurser i medborgarskolans regi, i hantverksdelen bland luffarslöjd och spånflätning fanns glasetsning... undras vad de använder...?

gaia skrev:
Det bör faktiskt gå att få mjölkig/frostad yta med enbart HF-syra men man kan få det också genomsynligt om man blandar  svavelsyra i - fick jag läsa mej till men vet inte om det stämmer. Skulle själv gissa att det ska vara tvärtom.
Förklaringen var att den vita kalciumfluoriden som bildas på glasets yta måste lösas upp av någon stark syra för att den blir genomsynlig igen och etsningen kan fortsätta på djupet. Man kan göra genomsynliga och djupgående reliefer på detta sätt, sägs det :-/.
gaia
Se där, nu lärde jag mig nåt nytt! Men den HF jag kommit i kontakt med har varit den hemtillverkade typen, flusspat i konc H2SO4, så det klart att det finns fri svavelsyra i lösningen då...

gaia skrev:
Bara jag får tag i någon av dom medlen så ska jag minnsan experimentera friskt och säkert ( utsug,handskar osv.). Har använt fluorsyra förut (men inte till just glasetsning) så jag har vanan och respekten inbyggd och alla fingrar kvar ;).
gaia
Känns bra att du inte är en "kemisk oskuld"  ;) utan har koll och respekt.
Då känns det lättare att kunna tipsa. Just HF är ungefär det otäckaste som finns; för er som sett "Alien", syran som perforerar våning efter våning, nästan så är det. Den äter allt utom platina och vissa gummityper.
Jag fann ett rengöringsmedel för tegelfasader som innehöll ammoniumbifluorid och H2SO4, men det går ju bort pga syrainnehållet; det blir ej opakt.
Gaia, du har väl natriumglukonat i beredskap när du labbar med detta...

/Lurvnos
 
Ett annat sätt som ger en liknande yta och som inte inbegriper farliga kemikalier är att blästra ytan. Vi roade oss med att maska glasflaskor med eltejp och etsa med en punktbläster för bilreparationer.

/fredrik
 
Lurvnos skrev:
Se där, nu lärde jag mig nåt nytt! Men den HF jag kommit i kontakt med har varit den hemtillverkade typen, flusspat i konc H2SO4, så det klart att det finns fri svavelsyra i lösningen då...
/Lurvnos
Flusspat etsar också glas men ger mycket mer grovkornig yta är en ammoniumsalt gör, sägs det. Jag vill gärna ha ytan som siden och okänslig för fläckar och fingeravtryck.
Hej fredwel!
Om jag hade bara tillgång till en fin bläster så varför inte. Jag är kemist och därför funderar jag på kemikalier ;)  
Blästrat blir aldrig lika bra men man kan komma mycket nära denna ytkvalitet med mycket finkornig sand.
Har rört vid en blästrat duschkabin på utsidan och blev inte imponerad - det kändes faktiskt som sandpapper :p.

Drömmer nu om delfiner eller näckrosor eller en oktopus eller annat fräckt.... etsat på min duschvägg ::)
gaia
 
Prova Kiselfluorsyra
Dvs. en blandning av Kiseldioxid och fluorsyra.
Det ska lösa ditt problem!
 
Glasrutan är etsat nu och sitter i dörren till badrummet ... men tyvärr kunde jag inte etsa små finurliga dekorer som jag hoppades. Problemet var foljen som skulle skydda glas där den skulle inte etsas. Den påverkades av medlet och släpte för lätt och först efter 3 försöket blev det godkänt. Medlet ( ammoniumsalt +...) luktade inget vidare. Det är inget för amatörer att hålla på med i ett kök.

Resultat blev OK - en mjölkig halvgenomsynlig ruta med "BAD" i klar text. Ytan är jämn silkeslen och lätt att torka av --- det var det jag ville uppnå :).
gaia
 
Hade jag sett denna tråden tidigare så hade jag rekommenderat att du tog ditt mönster + mått till en lokal skyltfirma och frågat om dom inte kunde skära ut det i frostfolie.

Med ett bra fabrikat på folien och en plotter med opusteknik så kan du skära detaljer ner mot 2-3mm i storlek utan problem, och med rätt teknik så är det inga problem att montera. Jag gör det själv 40-50 timmar i veckan. Har du någon bild på resultatet? Är lite nyfiken!
 
Tyvärr har jag ingen bild.

Det var faktiskt limmet som satt under min följe som löstes upp av den starka etsmedel som skulle ligga på och verka i en kvart. Jag vet att det bästa och säkraste är att täcka glaset med parafin och sen skrapa rent på dom ytor som ska etsas men jag hade inget lämpligt att smälta vaxet och dopa en 50cmx40cm bit i :). No ja, experimentet är avslutat för min del för det var inte så enkelt som jag trodde :).
Dock håller min etsning i evigheter jämfört med en frostfolje, hoppas jag :).
gaia
 
gaia skrev:
Dock håller min etsning i evigheter...
Bild! Bild!! Bild!!!!

Snälla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.