Undrar vad som beställaren normalt sett ska betala för när det kommer till förbrukningsvaror. Tex. arbetshandskar, tumstockar, knivar, måttband, borrar, blandare för bruk etc. är det förbrukningsvaror som en snickare kan debitera en beställare vid arbeten med löpande räkning?
 
Måste vara en riktigt dålig cementblandare om den slits ut på ett jobb..

Nej, jag skulle aldrig betala för sådant.
 
Om du nu måste betala för div verktyg och grejer så ställ fram en låda och be snickaren att lägga sakerna där för är det du som betalar så är det ju dina grejer. Om du nu inte litar på att grejerna är nya och tog totalt slut på projektet vilket en blandare inte borde göra tex....
 
mycke_nu skrev:
Nej, jag skulle aldrig betala för sådant.
På ett eller annat sätt betalar alltid kunden för precis allt.
Fast då via timpengen och påslag på material.

Denna snickare kanske har ett annat upplägg med en timpeng som bara precis täcker lönen och sen redovisar och debiterar allt annat utöver timpengen.

Men det ska man ju vara överens om innan arbetet påbörjas i så fall.
 
RobZombie skrev:
På ett eller annat sätt betalar alltid kunden för precis allt.
Fast då via timpengen och påslag på material.

Denna snickare kanske har ett annat upplägg med en timpeng som bara precis täcker lönen och sen redovisar och debiterar allt annat utöver timpengen.

Men det ska man ju vara överens om innan arbetet påbörjas i så fall.

Ja nu är det inte så att det finns specificerat i kontraktet, är det vanligt eller?
Nu gällde det inte en tombola utan en såndär som man sätter på ett elverktyg, inte så dyr ett par hundra men det är mer en principsak. Snickarna är knappast underbetalda och tillhör en stor concern. Men har man ett löpande kontrakt där timpeng, UE påslag, material påslag är specificerat så är det lite surt att behöva betala för ytterligare material som inte uppenbart är förbrukningsmaterial. Syftet med inlägget är att få lite bättre förståelse för hur detta brukar och ska vara.
 
Jag är osäker, men jag tror att det inte är helt ovanligt att tex stenläggare tar "extra" betalt för sågklinga.
 
steffner skrev:
Ja nu är det inte så att det finns specificerat i kontraktet, är det vanligt eller?
Nu gällde det inte en tombola utan en såndär som man sätter på ett elverktyg, inte så dyr ett par hundra men det är mer en principsak. Snickarna är knappast underbetalda och tillhör en stor concern. Men har man ett löpande kontrakt där timpeng, UE påslag, material påslag är specificerat så är det lite surt att behöva betala för ytterligare material som inte uppenbart är förbrukningsmaterial. Syftet med inlägget är att få lite bättre förståelse för hur detta brukar och ska vara.
En sån blandare är nog att likställa med ett sågblad eller en betongborr - den används till ett bygge och kasseras sedan - handlar f.ö. inte om mkt pengar - typ 80 kr eller ?

Som sagt på ett eller annat sätt får du ju betala - men om snickaren lägger ett påslag på 2 kr/tim eller specificerar kostnaden är kanske lite olika...

/K
 
Framför allt ger det ett väldigt oproffsigt intryck. Jag som ren amatör ser till att ladda upp med förbrukningsmaterial INNAN jag börjar på ett jobb.
 
Antar att det är något som kommer mer och mer, tyvärr. Det är ju ett sätt för företaget att få koll på kostnader och utgifter och hitta nya sätt att debitera.
Men administrationen kring det hela är rätt bökig, så det är nog bara de större drakarna som har råd med ex IT stöd för att få det att gå runt utan allt för stor administration. Men tror företaget att de kan öka sina intäkter på detta sätt och det lönar sig så kommer det om vi kunder accepterar det.

En mindre firma som skulle hålla på med detta tror jag att de snabbt skulle tappa kunder. Och som anställd, vem vill hålla på i detalj att speca det man gjorde + med vad man gjorde det med.

Timpengar är ett rätt bra sätt att ta betalt tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.