nyttkronan- Ska få prisuppgifter i veckan, kan återkomma då. Har bett om "standardpris" med endast få tillval. Sen blir det ju att jämföra med andra hustillverkare. Varför valde du bort Skidstahus?
 
Mmange skrev:
Får väl skriva ett inlägg så att tråden inte dör ut:). Har varit i kontakt med Skidstahus då vi hittat några hus där med planlösningar som vi tycker om (Mynta och Dragon) och som inte behöver ändras så mycket. Enl säljaren är det 7 st som haft kontakt med dom och som ska bygga på Kronanbacken. Är det någon av er som skrivit här?
Jo vi har hört oss för lite om ett Skidstahus. Väntar på en första offert. Det känns inte så bråttom än så länge med att bestämma sig.
 
Vi har eg inte valt bort dem, utan vi har inte bestämt oss helt ännu. Vi har kompisar som byggt med dom och varit jättenöjda! Precis som Skif skriver så är det ingen panik än med att bestämma sig eftersom det är ett tag kvar.

Jag hade gärna velat att kommunen släppte tomterna lite tidigare...men men , den som väntar på ngt gott:)
 
Hej alla kronanbacksbyggare!
Jag har en fråga är ni intresserade av att gå ihop och förhandla med tex Skidstahus LBhus eller Myresjöhus eller någon annan och om man beställer 10+ hus om vi gemensamt kan förhandla till oss ett superbra pris?
 
Har ni varit och smygit nåt på området nyligen? Vi var dit i helgen.

När vi tackade ja till vår tilldelade tomt önskade vi stå kvar som sökande på tomter som låg högre i vår rankningslista om det skulle hända att någon blev ledig.

Förra veckan fick vi erbjudande om en tomt som blivit ledig. För att kunna bestämma oss om vi skulle byta tomt eller behålla den vi redan tackat jag till promenerade vi till Kronanbacken för att se hur det såg ut. Det var kul att se att det jobbas där inne. Vi passade på att titta hur området jobbas fram och det slutade med att vi behåller den vi fick från början. Vi har liksom börjat se den som "vår" på riktigt.
 
Jag tänkte kasta ut en liten undran här även om vi inte ska bygga på just Kronan (ska bygga lösvirke ute på landet...Alvik närmare bestämt..)
Har letat med ljus och lykta efter en KA men det verkar inte vara så lätt.. Nån som har koll på sådana i vårt område och kan rekomendera (eller avråda) från någon speciell??? Sen undrar jag även vilka lokala byggfirmor som ni skulle rekomendera (eller avråda) ifrån. Om ni inte vill skriva här så skicka gärna ett PM till mig! TACK!
 
Hej undrar om någon vet när kontrakten på tomterna på Kronanbacken skickas ut och om priset blir 180000 kr?
 
Bygga__1 - kontrakten ska skickas ut till våren är det svar jag fått från Stadsbyggnadskontoret. Priset fastställs i samband med detta.
 
På erbjudanden som skickades ut står det
"Tomterna kommer att försäljas i befintligt skick. Priset bestäms enligt
gällande taxa, för närvarande 180 000 kr per tomt" Det är bara att hoppas att "för närvarande taxa" håller i sig.
En till intressant detalj är att det i erbjudandet stod att högsta byggnadshöjd för garage/förråd är 2,7m.
Jag ringde en av byggnadsinspektörerna och påpekade att detta var lite väl lågt och flera garage på övre Kronan hade mycket högre. Jag var tydligen inte den enda som hade påpekat detta så de skulle kolla på det.

Själv tittar vi på Björklidenhus som vid första anblick ser väldigt bra ut. De kommer ut med en ny serie i April som heter Modern (tror jag). Vidare har jag redigt skenat iväg i planerna. Gasspis och vedeldad bastu står på önskelistan. Någon som har erfarenhet av detta??
 
Var på kronanbacken i helgen och då hade de satt ut tomtgränspinnar till vår tomt.
ordentligt lerigt där nu så ta med stövlar.....:)
 
Kul att hitta några andra här som ska bygga hus på Kronanbacken!
Vi har precis blivit tilldelad tomt 1:106 på Kronanbacken, hade plats 465 i kön så vi blev väldigt förvånade att vi blev tilldelad en.
Dem hade tydligen fått återbud på 8 tomter.
 
EmmaB- grattis till tomten!

Vi var uppe och gick på området i helgen, precis då det ösregnade som mest. Tur vi hade gummistövlar och regnkläder för precis som Bygga1 skrev var det rejält lerigt.

Är det ngn av er som skriver här som skrivit kontrakt med ngn hustillverkare ännu?
 
EmmaB skrev:
Vi har precis blivit tilldelad tomt 1:106 på Kronanbacken, hade plats 465 i kön så vi blev väldigt förvånade att vi blev tilldelad en.
Grattis till tomten. Vi har tomten precis bredvid. =)
 
Skif: Tack, känns otroligt spännande att få bygga nytt!
Har ni börjat fundera på vad för hus ni ska bygga?
För oss lutar det åt en Smålandsvilla, men har även funderat lite på LB-hus, väntar på en offert från dem.
 
Vi har varit i kontakt med kommunen för att höra oss för om ett hus vi fastnat för. Fick då reda på att det kan bli en ändring i detaljplanen vad gäller placeringen av husen.

Som det står nu ska del av fasad, gavel eller längdfasad för bostadshus placeras sex meter från tomtgräns mot lokalgata, men eventuellt ska planen ändras så det räcker om garaget står sex meter ifrån. Det skulle verkligen underlätta för oss som har en tomt som är mer djup än bred, och gärna vill ha bostadshuset längre in på tomten för att kunna utnyttja söderläget mot gatan.

Dessutom kan högsta tillåtna höjd för garaget komma att ändras.

Kanske bra för andra blivande Kronanbackenbor att känna till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.