Som nybliven solfångarfantast inser jag att man inte kommer lida brist på varmvatten i sommar. För att dra nytta av energin fullt ut är jag lite sugen på att koppla in lite varmvatten till tvättmaskinen. Jag har läst i andra trådar att tvättmaskinens packningar inte mår så bra av 95 gradigt vatten så för att undvika detta tänkte jag ta och ansluta tvättmaskinen till en vanlig blandare där jag enkelt kan ställa in ca 30-40 gradigt vatten under vår-höst och sedan ändra till kallvatten under vinterhalvåret. Har alla ni andra redan gjort detta eller finns det något som jag inte känner till som gör att det inte är en sån bra idé?
 
Så har vi det i vår tvättstuga i huset. Inga problem så vitt vi kan se.
 
Men du har väll inte varmvatten direkt ifrån kranen när du tar vatten utan det tar en stund innan det kommer värme och så mycket vatten tar inte en tvättmaskin på en gång så dina 30-40 grader blir nog i verkligheten 15-20 så jag tror inte på mycket vinst ö.h.t.
 
Nja jag kommer nog få varmt vatten väldigt snabbt för i mitt fall står tvättmaskinen ca 1m ifrån VVB. Men visst du har nog rätt, det är nog ingen större vinst. Men jag kommer nog ändå koppla in en gammal blandare. Det ser ut som att det bara blir mer o mer tvättande med två småbarn i familjen.
 
Den största nackdelen är väl att tvätten inte blir riktigt ren då maskinen nog kommer att jobba för kort tid under 37 grader. Går nog att kompensera om du lägger tvätten i blöt i kallvatten några timmar eller kör förtvätt utan VV inkopplat.
Hade det bara rört sig om vuxentvätt så hade du nog inte märkt så stor skillnad men fläckiga barnkläder kommer du över tiden att märka skillnaden.

Men blandare är iaf smart så kan du bestämma själv om du ser risk för om äggviteämnen finns fläckarna och riskerar att koagulera.
 
Hade du tänkt skruva ner blandaren efter den släppt in vatten första gången, eller skölja i varmvatten också? En hel tvätt är ju ofta på över 100L vatten.
 
Nja dagen maskiner klarar sig på 50-60 liter vatten men jag är fortfarande skeptisk då vissa fläckar(äggviteämnen) löser sig bättre i kallvatten som Nimajneb skrev sen är nog slitaget på pumpar högre med varmare vatten.
 
Jag kommer aldrig orka trassla med att skruva om blandaren till kallvatten efter första gånen den har släppt in vatten utan den får i så fall även sköjla i ljummet vatten. Däremot finns ju möjligheten att vrida om till kallvatten under vinterhalvåret. Om jag kopplar in blandaren så ska jag försöka göra ett test med energimätaren hur många watt man eventuellt spar med ljummet resp kallt vatten.
 
räkna med att du kan spara en krona per tvätt. barnfamilj... minst 5 tvättar i veckan och solen ger värme 25 veckor. mao kan du spara 125kr per år.

Pga det högre slitaget så får du räkna med minst en extra service a 1500 kr plus att livslängden går ner med kanske ett år eller 2.
räkna på att maskinen håller i 10 år. Du sparar 1250kr och kostnaden blir ung 2000-2500kr plus skitig tvätt....

Det finns anledning till att man normalt inte använder VV till tvättmaskinen
 
Är det någon som VET att maskinen/pumpen slits mer i 30-40graders vatten jämfört med kallvatten? Om tvätten blir tillräckligt ren är ju enkelt att se men om man förkortar livslängden på maskinen upptäcker man ju inte förrens det är för sent... Om det är markant ökat slitage så är det nog bättre att ha kvar den på kallvattnet som det är nu och sedan satsa på en maskin som är byggd för detta ändamål. Tack för tipset JohanEO
 
Maskinerna i ovan länkar är intressanta tekniskt sett då dom faktiskt ser till att tvätta med kallvatten och bara går in o toppar med VV när det behövs. På så ätt blir ju även tvätten ren och man kan använda vanliga tvättmedel med bra resultat.

Det sägs att en modern vanlig tvätt/diskmaskin fungerar med upp till 40-45 grader i inflöde och då borde i bästa fall plast o gummidetaljer kunna hålla. Men som jag påpekat tidigare, varför krångla till det för ett sämre resultat och i bästa fall en sparad hundring per år. Räcker ju med en enda fläck som inte går bort på ett plagg och etsas in istället, så kan ju 10-20 års tänkta besparingar gått åt skogen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.