S
Hej alla experter!
Vår granne håller på att bygga något och har millimeterutmätt tomtgränsen, vid en första felmätning dessutom börjat lägga lite grus på vår tomt, men det har vi fått ordning på nu.
De har beskrivit byggnaden som ett växthus utan tak och jag vet helt ärligt inte riktigt vad de tänkt, men de skall tydligen höja marken ca 20centimeter och denna gräns gör de precis vid tomtgränsen. Sedan skall de bygga någon form av uteplats/växthus...
Jag har egentligen inte så mycket emot det, men tycker inte om att de bygger precis i tomtgränsen. Vad har de för möjligheter att bygga? När skall vi sätta stopp?
Till historien hör att vi har en naturmur lite längre ner på gränsen mellan våra tomter som har rasat utåt mot deras tomt, denna mur är från när huset byggdes för 60år sedan men nu är vissa stenar 10-20cm in på grannens tomt. De har påpekat det flera gånger men de är än så länge ganska "snälla" i ärendet...
Dessutom har vi en lekstuga ca 20cm från deras tomtgräns precis där de vill bygga, den är dock inte så viktig för oss, och det är inte vi som byggt den.
 
"Friggebodar, skärmtak, murar och plank får inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 m utan berörda grannars medgivande."

Så det du beskriver, växthus utan tak, skulle väl närmast vara likt ett staket ; ) . kontakta kommunen för bästa info.

Hoppas det löser sig på ett smidigt sätt
 
Redigerat:
S
Åh va skönt! Skärmtak, murar och plank borde tillsammans garanterat täcka alla deras hyss! :) tack för bra svar!
Om jag vänder på frågan;
Vad tror ni att de kan ställa till med om de blir tjuriga om den 60åriga muren som står 10-20cm på deras tomt?
 
Redigerat:
Om de surnar till på dun mur - vilket du nu verkar gjort och utför sin hämnd - så kan de väl ta bort de stenar som rasat in på deras tomt kanske.

Om du nu äntligen fixar muren, så kanske de hittar en annan plats för sitt växthus?
 
Redigerat:
Du ska nog kratta din egen manege först iallafall.
 
Berätta för grannen att du inte gillar deras ide och hellre ser att de flyttar in det kanske en meter?
dú kan ju även nämna att du kommer blanda in kommunen om det skulle behövas.
Sen får du nog fixa din mur lite kvickt.
 
S
Tänkte återkoppla lite.
Jag har pratat med kommunen som säger att 4.5m från tomtgräns gäller i vårat område, med undantag för staket under 1.1meter vid berörd grannes godkännande. De lät dessutom ganska intresserade då det oavsett vad jag tycker och tänker är frågan om ett svartbygge.
Jag har också pratat med grannen och påpekat att jag inte gillar att de bygger prick på tomtgräns (skall man vara cm-petig som hon är så är vissa bitar på min tomt). Framförallt så gillar jag inte att det är ca 1meter ifrån våran uteplats som varit där i många många år. Dessutom finns det drösvis med vildvuxen mark för henne att bygga på. Det hade varit en annan sak om det varit ett staket eller mur men i detta fall är det en uteplats/odlingsplats där hon kommer vara stor del av sommaren, samtidigt som vi sitter på uteplatsen utan möjlighet att prata ostört.
Hur som helst så la hon på den "förstår du lilla gubben"-tonen och hävdade att hon hade all rätt att bygga i tomtgränsen så länge muren var under 1.1 meter. Jag hävdade att så inte var fallet och då sa hon att jag skulle prata med kommunen och om de nu "ångrat sig" från när hon pratade med dem så skulle hon självklart flytta på bygget. Under tiden skulle hon fortsätta bygget.
Detta var i torsdags kväll och jag har inte hunnit ringa kommunen för att bekräfta än. Men iom att hon totalt körde över oss så länge hon trodde hon hade rätten på sin sida så tänker vi göra detsamma. Hade hon istället börjat diskutera och föreslå en inflyttning på 50cm-1m så hade vi säkert kunnat komma överens men det känner jag mycket svalt intresse för just nu.

Gällande min gamla mur så frågade jag kommunen om den också och det är tydligen inget kommunen lägger sig i. Om hon vill så får hon dra upp frågan i civilrätten.
 
mexitegel skrev:
Du ska nog kratta din egen manege först iallafall.
+ 1

Varför i hela friden har du inte tagit hand om muren? Se till att göra det ögonabums innan du börjar ställa krav på grannen!
 
Härligt, ytterligare en grannfejd i vardande...
 
Att "bygga något" eller att anlägga trädgårdsland eller uteplats som du nu skriver, är två olika saker. Hon har sin fulla rätt att anlägga trädgårdsland, gångar eller vad hon vill som inte är en byggnad ända intill tomtgränsen, och sitta där och glo på er hela sommaren om hon vill. Vad ni har eller har haft länge på er sida av tomtgränsen spelar tyvärr ingen roll.

Likaså får hon ju tydligen sätta upp ett staket och liknande (och vad som är "liknande" kommer alltid kunna diskuteras) precis i tomtgräns, upp till en viss höjd. Att det sedan är opraktiskt och inte går att sköta är ju en sak ni ju bör ha erfarenhet av. Om jag fattat saken rätt har ni ju på samma sätt en mur i tomtgränsmot henne med eftersatt underhåll.
Jag hade sopat rent framför egen dörr först och fixat muren. Om jag sedan var störd av insyn är det min sak att fixa det.

Drar mig till minnes mina kära grannar, som först byggde ett uterum lite för nära vår tomgräns, glasat ner till fotknölarna. Sedan klagar hos kommunen och vill ha dispens för att bygga en Berlinmur i tomtgräns (eller rättare sagt - att vi/andra skulle göra det) för att de känner att folk tittar på dem. Slutade med att de planterade en häck, i ett senare skede dessutom inne på min tomt (se andra trådar). Faktiskt i full och allvarlig tro att det var deras rätt, eftersom det var våra ögon som såg dem. Kommunens folk förstår inte varför mina kära grannar köpte ett hus mitt i ett villaområde istället för att köpa något mitt ute i skogen......:p
 
R
Sopa rent framför din egen dörr först..!
 
Störs du av att grannen kommer använda en del av tomten som ligger när er är det ju bara att själv sätta upp några buskar eller annat på er sida så insynen minskar. Man kan ha rätt stora buskar/träd i kruka

Ett tips ta hand om den trasiga stödmuren.
 
S
Tack till er som gett bra tips. Nu är det nog mer eller mindre löst.
Men jag tycker det är väldigt tråkigt med alla som uttalar sig om saker som de inte vet något om. Som om jag inte visste att vi borde göra något åt muren. Men ingen av er känner till varken rättsläget eller något annat och behöver därför inte uttala er om det.
 
sad_ant skrev:
Men ingen av er känner till varken rättsläget eller något annat och behöver därför inte uttala er om det.
Nja, det är väl en lite magstark kommentar. I alla fall om du vill fortsätta få kommentarer här på forumet. Vi svarar utifrån de fakta vi fått, och det är säkert så att vi inte fått hela bilden. Men det är ju inte enbart vårt fel ;).

Sedan är flera av oss nog tämligen insatta i rättsläget, men i och med att allt inte är svart och vitt, vi inte har sett din situation med egna ögon utan bara fått valda delar från en part o.s.v. så kan det aldrig bli ett "facit" du får i ett forum som detta. I bästa fall lite "second opinion" och bollplank samt - inte minst - en vidare syn på problemet. Det sistnämnda kanske inte är så kul alla gånger, eftersom det inte alltid är vad man vill höra. Men det kan därför ibland vara desto nyttigare.....

Kunde vara intressant om du skrev hur det löste sig också, så kanske vi som inte är så kloka lär oss något mer (obs - inte ironi).
 
sad_ant skrev:
Men jag tycker det är väldigt tråkigt med alla som uttalar sig om saker som de inte vet något om.
Hur skulle du annars fått tips, tror du?

Tipsen utgår från vad du sa, om du ljög eller undanhöll information så är det inte lätt att ge bra råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.