Tobbe Arnesson skrev:
Wiper One eller Automower 260...

Har förstått att Wiper One har kraftigare knivar, men innan jag fått styr på tomten kommer det sannolikt gå både en och två. Vad kostar utbytesknivar till repsektive modell? Någon som har en bild på vardera lösning?
http://www.gplshop.se/se/art/knivsats-dubbla-klippblad-automower.php

För min tomt så räckte det med ovanstående knivpaket för första säsongen.
 
Nonkan skrev:
27 cm...
Ja, det stämmer ju. Du borde ju veta dessutom. :D
 
fyrkant skrev:
...Och kan vertikalskära utan oro, om lusten skulle falla på (vilket den iofs aldrig gör, men ändå)...
Varför vill man vertikalskära? Mossan har i alla fall inte en chans när Automowern finns på plats.
 
Johan Gunverth skrev:
Varför vill man vertikalskära? Mossan har i alla fall inte en chans när Automowern finns på plats.
Olle Berg säger att vertikalskärning ger följande effekter:
• Gräsfilten rivs upp
• Vatten och näring tränger lättare ner
• Delning av plantorna
• Skottillväxten stimuleras
• Lämplig åtgärd före hjälp- och stödsådd.
http://www.olleberg.nu/06/vanligafragor.htm

Om man nu kan lita på Olle (själv har jag ytterst tveksamma erfarenheter av hans rekommendation av Weibull Extra Green).
 
Johan Gunverth skrev:
Varför vill man vertikalskära? Mossan har i alla fall inte en chans när Automowern finns på plats.
För att det stod så i manualen till Automowern :)
(i avsnittet om för- och nackdelar med att gräva ner kontra märla fast kabeln)
Men jag håller med, känns som det är något som man som Automower-ägare slipper ligga vaken om nätterna och fundera på.
 
Hej!

Och tack för hjälpen !
Det är smidigt att inte behöva testa allt själv.d^_^b
 
Tobbe Arnesson skrev:
Wiper One eller Automower 260...

Har förstått att Wiper One har kraftigare knivar, men innan jag fått styr på tomten kommer det sannolikt gå både en och två. Vad kostar utbytesknivar till repsektive modell? Någon som har en bild på vardera lösning?

Vilken har bäst stöldskydd/larm? Automower känns rätt väldokumenterad i tråden med pinkod och väldigt högt larm, men hur funkar det på Wiper One?
Husqvarna har lagt ut sprängskisser på sin hemsida nu, www.husqvarna.se . Dock är hela sidan tyvärr byggd i flash så det är ett litet helvete att skicka vettiga direktlänkar nuförtiden. Snygg är sidan, men inte så funktionell. Skisserna finns under fliken support i alla fall. 260 använder samma knivar som de andra, men har flera i.o.m större knivdisk.

260 finns även med gps-funktion idag, bra om man vill spåra en stulen.

Wiper har jag dålig koll på, så det får någon annan svara på.

Fortfarande gäller att det stjäls jäkligt få robotklippare jämfört med åkklippare, oavsett märke. Om man får lufta lite fördomar så fattar packet som brukar sno sådana här maskiner att det är ett jäkla meck att sälja vidare en robot än en åkare. En åkklippare är bara att lasta på släpet och sen sälja för några tusen på blocket medan en robot har inbyggda stöldskydd som krånglar till det.
 
Funderar skarpt på en gräsklipparrobot till min gräsmatta ca 2000m2
Tyvärr min tomt indelad i tre avdelningar, med ca 5m långa och 1.4m smala passager mellan.
Har jag förstått saken rätt, att Wiper är att föredra framför HQ i detta fallet?
Eller är det bara att glömma en gräsklipparrobot helt och hållet :(?

jokomoko
 
Var inte ledsen, nu kan du köpa tre robotar. ;)
 
Det är så illa alltså ?

Det finns ingen möjlighet att leda slingor så att roboten kan gå mellan olika avdelningar ? Tyckte jag läste att Wipern fixade detta, men hittade inte det just nu.

Om man måste skaffa flera robotar så är det bara att glömma för min del...


jokomoko
 
jokomoko skrev:
Det är så illa alltså ?

Det finns ingen möjlighet att leda slingor så att roboten kan gå mellan olika avdelningar ? Tyckte jag läste att Wipern fixade detta, men hittade inte det just nu.

Om man måste skaffa flera robotar så är det bara att glömma för min del...


jokomoko
Jag har en lång smal gräsgång mellan fram/baksida som är ca 15 meter lång och min AM klipper den utan problem. Jag vet inte exakt hur bred den är men den är nog inte bredare än dina. Jag kan mäta den ikväll om du vill. Men kolla i manualen, har för mig att det står om passager där. Manualer till de olika modellerna finns på www.husqvarna.com under support. http://www.husqvarna.com/se/homeowner/support/download-manuals/
//Anders
 
Redigerat:
Jag behagade skämta, sorry. Både Wiper One och 260ACX (230 med tror jag men det är ur ett vagt minne) klarar dubbla slingor. Tror även de klarar så pass "breda" korridorer även om det verkar vara lite fipplande med inställningar.

Bäst är väl att sätta laddstationen så centralt som möjligt för att öka chansen att klipparen slumpar sig ut i alla tre områden.

I allra värsta fall kan du sätta flera laddstationer och flytta klipparen manuellt mellan områdena, men det tror jag inte ska behövas.

Fast all min kunskap är i allra högsta grad teoretisk - än så länge.
 
Tack för svaren Det finns hopp i så fall. Husqvarnas hemsida är under all kritik, då det verkar helt uppbyggt för att ge så lite & dålig information som möjligt...

www.wiper.se har en bra informationsvideo direkt på första-sidan.

Om jag var chef för HQ, hade det blivit löneavdrag på ansvariga på PR- avdelningen... Inte undra på att dom säljer små volymer av Automovers

jokomoko
 
Räcker med en guideslinga som passerar alla 3 smala passager. Jag har själv en passage som är omkring en meter.

Programmera din Automower att gå till: (exempel)

Område 1, följ guideslinga 25m, utfartsvinkler 90gr, använd denna 30%

Område 2, följ guideslinga 55m, utfartsvinkler 125gr, använd denna 20%

Område 3, följ guideslinga 75m, utfartsvinkler 45gr, använd denna 50%

Köper du då en 230 så har du ju 2 st guideslingor att leka med och då klarar den t.om att flyga ;)

Busenkelt att fixa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.