Jag blir inte klok på det här med isolering.

Det ligger nära till hands att köra med mineralull - men sen läser man om fördelarna med "tung" isolering, det är väl cellulosafibrer och liknande, saker som att det ackumulerar värme för att lämna ifrån sig det när det blir kallare och således får man en jämnare temperatur inomhus och därmed ökad komfort.

Ytterligare parametrar är det här med fukt - jag har läst att man med vissa isolermaterial inte ska ha ångspärr då materialet kan låta fukt passera (till skillnad från minerallull som skull hålla kvar fukten).

Sen kommer det här med hur ekologiskt och nyttigt det är, det låter bra med ekofiber och annat, men så läser man sen om tillsatta salter för att hindra mögel och brand.

Stön! Vart ska man börja? Är isolermaterial som inte är mineralull något man bör sträva efter att ha i ett nytt hus? Blir det skillnader i väggarnas konstruktion?

(Jag har tittat på http://www.byggahus.se/forum/isolering/84576-jaemfoerelse-av-isoleringsmaterialen.html men får ändå ingen klar bild...)
 
Du kan ju fråga dig om du tycker ekofiber med salter är sämre än glasull med formaldehyd.
 
Det är väl ungefär det jag inte vet. Vad är minst dåligt?
 
Enligt glasullsbranschen är formaldehyden bara farlig vid produktionen och om huset brinner. Kanske är det rätt, kanske inte. Det finns så många frågetecken kopplat till användningen av kemikalier i det vi har runt oss så jag är skeptisk till att omge mig med kemikalier i onödan. Om du inte tror det är farligt, eller inte bryr dig: bygg med mineralull och allt annat som innehåller konstiga ämnen. Är du däremot en av oss som börjat fråga sig om den konventionella byggbranschen bygger för oss eller om de bygger för sin egen plånbok: välj material för framtiden.

Borsyra (ekofiber): http://www.ekofiber.se/Images/user/Miljöskyddsblad 214.pdf
Formaldehyd: http://www3.vgregion.se/westma/varu/Filer/423405.pdf
 
Har isolerat med lin från isolena samt träullcement skivor i ett gammalt stenhus ( lättbetong ) 2005 och är nöjd. Mössen trivs inte alls i materialen - det går inte att göra gångar lätt inte. Det stämmer nog bra med ackumulerad värme oxå. Lösningen är diffussions öppen och förstår man vad man gör blir det bra.

Jag resonerade med att det är viktigt med en hållbar isolering och jag räknar med 100 års hållbarhet. Den gullfibern som jag tog bort var trettio år, FY FAN va äcklig den var.
Ok, mycket var mössens fel men ute på landet.... det kan vara svårt att garantera täthet för möss. Huset andas återigen som förr i tiden. Gött material, doftar hälsokost har inte små fibrer i sig som stenull eller glasfiber vilka man tror blir framtidens aspest i vissa kretsar. Den stora kostnaden är ju inre beklädnad och jobbet, varför om man slår ut totalkostnad på tid och jämför kan vara ekonomiskt även om själva isoleringskostnaden kanske är upp till dubbel.
 
Jag har inte hittat någon bra objektiv jämförelse mellan olika isoleringsmaterial som svarar på alla min frågor, men en sak som jag gärna vill ha reda på är det här med lambdavärdet.

Finns det tung "hälsosam" isolering med ungefär samma lambdavärde som t.ex. stenull? Jag är något begränsad när det gäller hur tjocka väggar jag kan ha, så jag vill ha så tunnt som möjligt...

...å andra sidan kanske man kan ha ett högre U-värde med tung isolering och ändå ha samma energikostnad som lätt isolering pga den ackumulerade värmen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.