Jag vill verkligen inte plinta. Tycker att det verkar vara jättetråkigt. Jag har läst tråden om trall på grus, och min gissning är att den kommer att ligga kvar även efter en vinter.

Det ställs ju lite mer på sin spets då jag har vissa planer på inglasning. Jag har ett litet hus (90 kvm) och skulle verkligen ha nytta av ett rum till april till oktober. Men jag kan ju ana att det är att ta risker, om jag bygger en altan liggande på grusbädd och sen reser glasväggar på det. Och att grusa ur ner till frostfritt är ju inget som lockar.

2 alternativa lösningar slår mig: gjuta sula eller marksten.

Gjuta ska jag eventuellt göra ändå i sommar, och då kan det tänkas lätt att få till en tunn rackare med grus under. Knappast dock en meter grus under. Kommer det också att skjuta upp när tjälen kommer krypande?

Marksten dyker ju upp lite var stans under uterum, på bild i alla fall. Bör man ändå grusa till frostfritt? Jag ogillar mest marksten för att myror gillar marksten, och jag har vissa problem med dem rackarna ändå.

Tips? Tröst ;-)
 
Gjut en ordentlig platta, 10cm betong och 20cm cellplast under! Gör plattan lite halvsnik utan kantelement. Det är inte så farligt jobbigt eller dyrt och då är det fritt fram att bygga in uterummet ifall du skulle vilja det i framtiden!
 
Men vilka är kraven om jag skulle vilja gå med markstenslöningen?
 
akhagen skrev:
Men vilka är kraven om jag skulle vilja gå med markstenslöningen?
Inga krav!

Du väljer själv. Du kan tom ha gräsmatta under.
Men jag skulle gjuta en platta med isolering.
Lägger du marksten ? Ok. Men vad ska belastningen läggas på? Ska konstruktionen hängas i huset?
 
Det ligger en del i det du säger K. Även jag blir lite förordningsblind ibland, och undrar vad som gäller istället för vad som är vettigt.

och det är märkligt sällan det lönar sig att fuska. tyvärr.
 
Du kan ju förstås ha ett "flytande" golv av t ex marksten och bara plinta för uterummet. En avjämning med makadam (flis) 2-5 på markduk lär hålla myrorna borta.
 
Ja. Här blir det inget bestämt.

Och efter ett besök hos grannen är numera även plintarna tillbaka på menyn ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.