Hej!

Har en liten undran. Om jag tex köper en tomt av JM måste jag då själv ansöka om bygglov och sedan betala för det? Det innebär alltså att innan man på ett hus som kostar 2 milj och en tomt som kostar 1 milj måste vara ungefär såhär tät för att ens börja fundera:

Banken vill ha 10 % av totalen = 300 000 kr
Pantbrev på 2,7 milj = 54 000 kr.
Lagfart = 15 000 kr för tomten
Bygglov = Cirkus 50 000 kr.

Summa summarum 419 000 härliga riksdaler. Har jag fattat rätt?
 
Sedan blir det div byggfelsfrsäkringar, anslutningar till VA, ansutning till El osv så räkna till typ 200 000 till där :(
Och ev borrning för vatten/bergvärme och en massa andra kostnader som tillkommer förutom själva byggkostnaden
 
Hemmakatten
Antar att du menar att banken vill 10% i kontant betalning av er. Dessa pengar är ju inget som tillkommer, de ingår ju i kostnaden för huset/tomten (dessa 3 miljoner).

En KA (kvalitetsansvarig) måste du ocksåha , 15-20'.
 
Lite andra "kul" utgifter är trädgård, färg till fasaden, byggström, räntor och ev. container.
 
Hemmakatten skrev:
Antar att du menar att banken vill 10% i kontant betalning av er. Dessa pengar är ju inget som tillkommer, de ingår ju i kostnaden för huset/tomten (dessa 3 miljoner).

En KA (kvalitetsansvarig) måste du ocksåha , 15-20'.
Ja precis det var startsumman till banken som jag menade. Om man köper ett äldre hus så kräver ju banken tio procent plus att man står för pantbrev och lagfart själv. Så i dessa fall blir det kring 360 eller 370 000 kr kontant beroende på vilka befintliga pantbrev som finns. Min undran är egentligen vad banken anser ligga utanför de tio procenten när man bygger nytt? Hoppas att ni förstår vad jag menar, kan säker variera också men vore kul att få ett hum!
 
thella82 skrev:
Ja precis det var startsumman till banken som jag menade. Om man köper ett äldre hus så kräver ju banken tio procent plus att man står för pantbrev och lagfart själv. Så i dessa fall blir det kring 360 eller 370 000 kr kontant beroende på vilka befintliga pantbrev som finns. Min undran är egentligen vad banken anser ligga utanför de tio procenten när man bygger nytt? Hoppas att ni förstår vad jag menar, kan säker variera också men vore kul att få ett hum!
När du har byggt färdigt så värderar banken huset och sen är det 10% av den värderingen som blir kontantinsatsen. Värderingen kan bli både högre eller lägre än produktionskostnaden beroende på var du bygger t.ex. Även om du har svåra markförhållanden som gör att kostnaden för bygget springer iväg kan det bli svårt att "få igen" dessa i värderingen.
 
jhenrikj skrev:
När du har byggt färdigt så värderar banken huset och sen är det 10% av den värderingen som blir kontantinsatsen. Värderingen kan bli både högre eller lägre än produktionskostnaden beroende på var du bygger t.ex. Även om du har svåra markförhållanden som gör att kostnaden för bygget springer iväg kan det bli svårt att "få igen" dessa i värderingen.
Aha. Det innebär ju att det man går in med själv kan bli lägre än när man köper befintligt hus. Även lagfart och pantbrev "ingår" alltså och man behöver inte lägga dessa pengar ovanpå de tio procenten?
 
Alltså allt det här är ytterst förhandlingsbart med din bank. Du kan efter vilken kundrelation de anser sig ha och vill ha med dig ha en kontantinsats på 0 % och upp till 20 % är väl vanligt. Visst de flesta har som information 10 % kontantinsats men det är inget skrivet i sten.

Det vanligaste åtminstone vad jag sett hos oss och våra konkurrenter här i länet är 10 % + lagfart och pantbrev precis som i ett köp av befintlig fastighet. Däremot i de 10 % ingår alla kostnader för bygget av huset.

Sen är det som Henrik säger att kontantinsatsen beror mycket på hur värderingen av huset ser ut. Har man lyckats använda så lite av ens byggnadskreditiv eller grundlån (beroende på hur det är upplagt vid bygget) så att det tom finns ett övervärde i fastigheten ges det ju per automatik möjligheter för andra kontantinsatser. Sedan finns även risken som nämns att om det springer iväg pengar på saker som inte kan hämtas hem i värderingen kan det bli att ni har en högre belåningsgrad än vad värderingen ger möjlighet till. Då får ni öka kontantinsatsen antingen ur era pengar eller via topp eller blancolån även det beroende på alla förhållanden

Denna diskussion bör du ta med berörda banker och få korrekt information om hur de ser på erat läge och förhandla ifall ni står i en bra position.

Vi har för rätt kunder utan problem beviljat rent bottenlån oavsett värderingsgrad om vi anser att kunden är intressant nog för oss

MVH Lorant
 
thella82 skrev:
Aha. Det innebär ju att det man går in med själv kan bli lägre än när man köper befintligt hus. Även lagfart och pantbrev "ingår" alltså och man behöver inte lägga dessa pengar ovanpå de tio procenten?
I mitt fall är det precis så iallafall....observera att du betalar bara lagfart för tomten, inte för hela huset, det står ju troligen inget hus på tomten när du betalar för den.

Drömmen är väl om man kunde haft nån släkting som äger mark längs med västkusten med havsutsikt. Kunde man då fått stycka av sig en tomt utan att betala något för själva marken så har man ju redan där fått en övervärdering av blivande huset med 2-3 miljoner ;=) (Det är vad en tomt med havsutsikt kostar här nere....)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.