Berliner
@ Mikael_L,
Fråga bara Bauder eller företaget som säljer "systemet". Dem har en så kallade tövattenutfall ( Tauwasserberechnung) beräkning tillhanda. Om man vill ha garanti så är man tvungen att köpa hela systemet, enligt deras beräkningar.

Berliner
 
De flesta i den här tråden verkar väl vara överens om att utvändig isolering är modellen. Frågan är bara vilken modell man skall välja och vilka problem/svårigheter som kan behöva bemästras. Om man skall göra ett sådant här jobb vill man ju ha det bästa.

Intressant att det finns andra material än EPS som används. Jag trodde i min enfald att detta var det enda som gällde. Vid jämförelse verkar det ha väldigt bra vattenabsorptionsegenskaper. Man kanske får väga fördelar med låg vattenabsorption mot det högre isolationsvärdet hos andra material? Vilket är viktigast?
 
  • Gilla
peam
  • Laddar…
Berliner
Redigerat:
Detta är mycket intressant - jag har ett gammalt hus med brutet tak och dålig isolering på vinden - med tanke på tidigare mögel problem där vill jag inte isolera mera på vindsbjälklaget utan på utsidan av taket. Med mina takytor borde detta vara den bästa lösningen speciellt med tanke på att vi vill ha mörka pannor på taket och det blir direkt odrägligt varmt på sommaren..

En fråga - är det någon som vet om dessa lösningar kan användas på ett brutet tak? Det känns lite osäkert speciellt med tanke på hur branta vissa sektioner är.
 
Berliner
Hej Doldskada,
jag det funkar utmärkt.
På takfoten monterar du en regel med franskaskruv eller bult på sparra i samma tjocklek som isoleringen upp till den delen som ska vara isolerat ( till husväggen). Då håller trycket som kommer uppifrån utan problem. På den kan du dessutom fästa dina stråläkt 45/70.

Berliner
 
Berliner
Jag bifogar en bild hur jag menar.


Berliner
 
  • Berliner.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Berliner
Denna bild är bättre.

Berliner
 
  • Berliner.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Berliner
en annan perspektiv.
 
  • Berliner 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Berliner skrev:
Samma system finns även med stenullskivor, och då är det utan tveka inte att rekommendera att detta skulle blir blöt.
kolla sidan 14.:
[länk]

Men för min del håller jag på att renovera vårt hus här i Skåna och fundera att använder mig av så kallad Vakuum-Isolations-Paneele då gäller 60mm som är lika bra som 450mm EPS.
:[länk]

Berliner
Mycket intressant.
Hur kan det komma sig att det här materialet inte finns och används i Sverige? Jag menar varför isolera väggar tak och golv med massor av cellplast om man istället kan använda bara några cm av den här.

Har du nån koll på prisläget?
Hade suttit fint att tilläggsisolera huset utvändigt med 40mm "bauplatte" som isolerar som 35 cm cellplast.
Är det verkligen så bra eller är det något jag missat?




Kom på att det kanske inte funkar så till en fasad som punkteras av tusentals spikar eftersom det är vakuumförpackat :)
 
Redigerat:
Berliner
Hej jeppeknaster ,
vaku-isotherm Bauplatte användar man oftast i sammanhang med renovering när man inte ska eller får se att huset har tillägisolerats.
Jag har för tillfälligt inte koll på priser men kan återkomma nästa vecka med detta.
Det är helt rätt med känsligheten av skivan, man måste verkligen vara försiktigt med skivorna under byggnadstiden.
Det är så, att nästan alla hus som byggs i Tyskland provtrycks med en blowerdoortest.
Passiv eller lågenergi hus är standard för nybyggnader.
Det är möjligen orsaken av att materialet inte finns i Sverige.
Blowerdoortest och test med värmebildkamera är rätt nytt i Sverige i motsats till andra länder.
Krav för nya hus är enkelt sagt lågt här. Det är efter min personliga uppfattningen att materialet inte finns här. Det börjar med Paroc´s skarvtejp som säljes här. Den tejpen kommer aldrig att bli godkännd om man vill försöka att povtrycka ett hus.
Jag tror, om priserna för energi stiger ytterligare, kommer helt automatisk en medvetenhet för en vind och ångtät byggnation att stiga.

Berliner
 
Hallå Berliner,

Har du hittat några priser på "mirakelskivan"? Hur ligger Bauders lösning prismässigt i förhållande till Thermisol?
 
Berliner
Hej,
återkommer med priser nästa vecka.
 
Det tackar vi för!

Har några frågor om vaku-isotherm Bauplatte:

Är den lämpad att användas även på taket eller bara på väggar?

Är du inte orolig för att isoleringsvärdet snabbt kan bli mycket sämre om man får en skada? Funktionen verkar ju helt beroende av att vakuumet är intakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.