Fått ett meddelande på min automower, "program c ändrat", nå´n som vet vad det innebär? Kan trycka på vilken knapp som helst men inget händer?
 
Baloo skrev:
Fått ett meddelande på min automower, "program c ändrat", nå´n som vet vad det innebär? Kan trycka på vilken knapp som helst men inget händer?
A B och C är ju olika program med tider och liknande. Har den hängt sig där är det lite skumt. Fungerar huvudströmbrytaren? Gör den det kan det vara problem med knappsatsen, annars kan den ha hängt sig och behöva en batterireset, det är inte jättekomplicerat, men det finns en risk att den tappar en massa info, så ta med den till ÅF för backup/reset. För att göra batterireset måste man ändå ha servicekabeln och serviceprogrammet.
 
Okej, huvudströmbrytaren funkar inte heller, blir till att åka til min ÅF då!
Men tack ändå!
 
Hoj!

Nu har jag läst genom denna mastodonttråd, verkligen informativ!

Verkar som det finns tre alternativ:

Husqvarna Automower - Många nöjda.
Robomow - Högljudd, få erfarenheter.
Wiper - Få användare, som dock verkar nöjda.

Vi har nyligen flyttat in i ett nytt hus med 9.000 kvm tomt, ungefär 3.000 av dessa har tidigare varit klippt men jag skulle vilja utöka det en del.

Alltså står valet mellan Automower 260ACX och Wiper One - Robomow har ingen produkt för mer än 2.000 kvm (om man inte köper flera maskiner, men jag ogillar att de tydligen är relativt högljudda).

Enligt produktbladet för 260ACX ingår ingen kabel eller märlor, jag gissar vilt att jag behöver 500 meter vilket skulle kosta 2.000,- ytterligare bara i kabel. :(

Surt att ingen kabel ingår med 260 när den 10' billigare 230 har med 400 meter.

Wiper One har med 500 meter kabel men där måste jag istället köpa till ett par batterier extra för att få täckning för 5.000 kvm. Hittar inga priser på dessa men antar det rör sig om 2-3.000,- totalt?

Så jag verkar landa på ~41' för Automower 260 och ~40' för Wiper One. Då är jag mer benägen att gå på 260, främst för att det ger mig närmare till butiker vid service etc.. Dessutom verkar SMS funktionen ingå i 260?

I produktbladet för 260 finns två olika artiklar:

966 51 37-21 SMS - SE pris 40.000,- inkl. moms
966 51 64-21 GPS - SE pris 42.000,- inkl. moms

Det framgår dock inte vad skillnaden är, av namnet att döma antar jag den senare har GPS? Om det är så, används den för smartare klippning, vid eventuell stöld eller båda delarna?

En åkgräsklippare för tomten verkar hamna i ungefär samma härad prismässigt, fast den tarvar bensin och att någon sitter med och styr. Valet tycks enkelt. :D

En fråga som inte besvarats i tråden är om man måste kratta undan alla löv på sensommaren/hösten eller om roboten glatt komposterar dessa på plats?
 
Bandbredd skrev:
Detta har jag postat tidigare:
"Jag tog kort på min nyklippta gräsmatta innan roboten installerades och man ser en påtaglig skillnad. Jag har inte använt någon form av gödsel utan så här ser det ut 1 månad senare. Som jag sagt tidigare i tråden, 500kvm klipps 10 tim måndag samt 10 tim torsdag"

Jag kan bara konstatera att detta är "guds gåva till mannen" och det har varit en fröjd att komma hem efter 1 vecka borta till en nyklippt gräsmatta.

Inga problem att rapportera alls!
När du skriver en månad senare, vid vilken månad är första bilden tagen?

Handlade precis en 220 med 15% rabatt. Kanon =)
 
Grattis till ett enligt mig bra köp Beppo!!
Jag har ingen annan klippare än min automower - bara en grästrimmer.
Helt övertygad om att du blir nöjd!

Enda jag saknar på min 230 är en dragkrok och talstyrning - typ: Åk bort till komposten, töm vagnen i komposten och kom sedan tillbaka hit... :wow:
 
Är det inte en stor risk för stöld av dessa klippare? Folk som går för bi på på fyllan mm, och plockar med sig klipparen.
 
dusthall skrev:
Är det inte en stor risk för stöld av dessa klippare? Folk som går för bi på på fyllan mm, och plockar med sig klipparen.
Risken är större att man blir av med en åkgräsklippare.

När det gäller Husqvarna är det lättare att ta sig iväg med en 220 än en 230. 230-larmet är riktigt högt, medan 220 är mer irriterande.
 
Stämmer 30° som maxlutning för Wiper One?

Automower 260 har 35% som max, vilket jag räknade om till 19° så skillnaden är rätt stor (arctan(35/100)).

Om nu båda tillverkarna har uppgett realistiska värden.

Hur beter sig klipparna när de träffar på för branta sluttningar? Står de bara och slirar eller vänder de ned igen? Alltså, behöver man kabla bort alltför branta slänter?
 
Tobbe Arnesson skrev:
Surt att ingen kabel ingår med 260 när den 10' billigare 230 har med 400 meter.

Wiper One har med 500 meter kabel men där måste jag istället köpa till ett par batterier extra för att få täckning för 5.000 kvm. Hittar inga priser på dessa men antar det rör sig om 2-3.000,- totalt?

Så jag verkar landa på ~41' för Automower 260 och ~40' för Wiper One. Då är jag mer benägen att gå på 260, främst för att det ger mig närmare till butiker vid service etc.. Dessutom verkar SMS funktionen ingå i 260?

Det framgår dock inte vad skillnaden är, av namnet att döma antar jag den senare har GPS? Om det är så, används den för smartare klippning, vid eventuell stöld eller båda delarna?

En åkgräsklippare för tomten verkar hamna i ungefär samma härad prismässigt, fast den tarvar bensin och att någon sitter med och styr. Valet tycks enkelt. :D

En fråga som inte besvarats i tråden är om man måste kratta undan alla löv på sensommaren/hösten eller om roboten glatt komposterar dessa på plats?
Egentligen inte så fel om man tänker efter. På riktigt stora installationer behövs det jäkligt mycket kabel och det är svårt att bestämma hur mycket som ska skickas med. Hade de skickat med 500 m hade folk klagat för att det var för lite och hade det legat 1 km kabel så hade folk klagat för att det var för mycket.

260 är ju tänkt för företag, typ hotell och sjukhus, och de gör ändå inte installationen själv. Bättre då att företaget som ska installera tar med tillräckligt och sedan fakturerar det som åtgår, Jämför med att dra elkabel i ett hus.

Den som köper en 260 köper egentligen tjänsten "nyklippt gräs", inte en gräsklippare. Det är ovanligt att inte ha serviceavtal på en sådan maskin, som för övrigt brukar omfattas av någon form av leasingavtal.

Köper en privatperson en sådan hos oss så tar vi betalt per m kabel, det är det enda vettiga. Sedan var det även en psykologisk effekt att maskinen kostade 39' när den kom. Hade den kostat 40' så reagerar man negativt på marknadsföringen.

GPS-enheten är för spårning. Borde vara standard på alla modeller, och även åkgräsklippare (som stjäls oftare) men det är väl en kostnadsfråga.

Löven klipps till viss del, men på en sådan yta brukar man nog ändå städa. Är det eklöv ska de bort i vilket fall.

Jag fattar inte det där med Wiper och extrabatteri. Måste man byta under klippning, eller monterar man i 4 st i maskinen? Är det det första så är det ju synnerligen dumt.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Stämmer 30° som maxlutning för Wiper One?

Automower 260 har 35% som max, vilket jag räknade om till 19° så skillnaden är rätt stor (arctan(35/100)).

Om nu båda tillverkarna har uppgett realistiska värden.

Hur beter sig klipparna när de träffar på för branta sluttningar? Står de bara och slirar eller vänder de ned igen? Alltså, behöver man kabla bort alltför branta slänter?
Stämmer verkligen din beräkning, 35% = 19 grader ???

Trodde i min enfaldhet att 35% => 31,5 grader ?

Har branta sluttningar så det skulle vara intressant att veta hur mycket den klarar och vad som händer om det är för brant.
 
Beppo skrev:
När du skriver en månad senare, vid vilken månad är första bilden tagen?

Handlade precis en 220 med 15% rabatt. Kanon =)
Den första bilden är tagen 2/6 2009
 
Tack för svaret Nonkan! Vet du hur Automower beter sig om den kommer upp i en för brant sluttning? Dvs. måste man kabla bort sådana partier?

Som jag förstod det sätter man fyra batterier i Wiper One.

magnil: Rita upp en triangel, basen 10 cm och höjden 3,5 cm. Där har du 35%. Ser nu vinkeln mellan basen och hypotenusan ut att vara 19° eller 31,5°? Har du en gradskiva kan du alltid kolla manuellt. Jag skissade upp det i Paint, inte helt exakt men nära nog.

Jag är inget mattegeni direkt och har glömt mina vinklar och vrår, därför Googlade jag fram hur man räknar (arctan (35/100)). Det kan alltså vara fel, men verkar rimligt enligt testet. Det var flera sidor som sa samma sak, Googlade en stund då Google inte klarar av att räkna detta rätt.
 
  • 35-procent.PNG
Hejsan!

Oj har denna tråden redan vaknat.. O jag som har fullt med snö ute o Wipern står i garaget.. ;) Tyvärr är det inte en på 700 hk utan eldriven liten One :)..

Det är med ett dubbelt batteri i min samt plats för att utöka med 2 ytterliggare batterier dessa monteras i maskinen och får väl sitta där tills de tjänat ut. Laddar ca 3 tim o klipper ca 3-4 tim.

På tal om lutning så är väl värden så som 35% av 45º dvs 100%=45º. Min maskin klarar mina sluttningar som är relativt branta. Köpte även med extra skivor med rejäla tänder på man kan montera på bakhjulen. men dessa har jag inte behövt montera på.
35CB5A402D794C118DB94B9BF7C1D69E

Mitt tips, besök en Husqvarna o en Wiper åf så du kan känna o klämma på maskinerna

Min maskin tar det mesta, en gren på 1 cm är inga större problem, inte heller löv. Vilket jag uppskattar när den ska klippa på min gräsmatta som angränsar till skogen med Tallkottar mm.

Sedan får man ju byta kniv en gång per säsong eller kanske varannan, men det är ingen farlig kostnad.

Det jag gillar med min klippare är att det är ganska "basic" med hur den går efter tråden, man kan göra pilar av kabeln som pekar mot laddstationen. Detta tänkte jag inte på när jag hade dragit upp kabeln för att så i nytt gräs.. Jag råkade då göra en pil så klipparen gick runt runt runt. Det var rätt kul på kvällen såg det ut som om klipparen demonstrerade utanför mitt tv-rum.. Den kanske ville se på TV den med ;)

Gick ut o ändrade till en mjukare slingdragning runt mitt nysådda gräs o vips var det problemet löst :)
 
Tobbe Arnesson skrev:
Tack för svaret Nonkan! Vet du hur Automower beter sig om den kommer upp i en för brant sluttning? Dvs. måste man kabla bort sådana partier?

Som jag förstod det sätter man fyra batterier i Wiper One.
Bra där med batterierna, då har man lärt sig något nytt. :)

Det var lite problem med 230 i början då den var för lätt i framkant, den gjorde wheelies helt enkelt. Coolt, men inte funktionellt. Det finns tyngre framhjul nu, men jag kommer inte ihåg om de är förmonterade på 230 eller tillbehör. Är det inte förmonterat är det säkert inget problem att få dem bytta på köpet.

Generellt kan man säga att Automower klarar lutningar bättre än vanliga motorgräsklippare/åkgräsklippare, en bra och luddig tumregel. Funkar den inte hade du ändå inte kunnat klippa på annat sätt, så då är det skit samma helt enkelt :)

Den brukar klara sluttningar bra, men kan vika av lite i sidled, en banansväng. Den brukar kompensera bra med hjulmotorerna, och det spelar ju ingen roll heller då den klipper slumpmässigt i vilket fall.

Det den har svårast för (gäller för övrigt alla robotklippare) är att vända om begränsningskabeln ligger tvärs över ett nerförslut. Den bör ha någon meter att vända på nedanför backen.

Annars håller jag med, besök en ÅF. Det här är en maskin som ändå kräver en relation till ÅF så det är lika bra att ta tag i det på en gång. Eller snart iaf, vi har inte fått in våra för säsongen än :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.