Hej

Vi har en panasonic luftvärmepump (Sverigepumpen). Vi funderar just nu över vetilationen i huset och hur den ska lösas. Appropå detta undrar jag om värmepumpen byter ut någon luft eller om den "bara" renar befintlig luft från damm/pollen.
 
den bara cirkulerar runt luften.Det värsta i marknadsföring jag sett var en pump som hade en 9 mm slang som påstods "syreberika" luften genom ett membran som bara släppte igenom syreatomer men hindrade kväve. Allt går att sälja med .... Filtret är till för att inte värmebatteriet skall nersmutsas för fort.
 
OK, tack för svaret.

En annan fundering jag har är följande: Värmepumpen sitter i vardagsrummet, taket ovanför vardagsrummet till övervåningen är bortplockat. I vardagsrummet finns också en murstenstock som har ventilationskanaler både på under- och övervåning. Vad vi skulle vilja göra är att få in den varma luften från vardagsrummet in i ett sovrum på övervåningen. Vad jag har läst mig till är att man ska ha tillluft i sovrum, vilket iof skulle passa väldigt bra då frånluften i murstensstocken finns precis utanför dörren till sovrummet. Men värmen lär inte vilja in i sovrummet då luftflödet är åt motsatt riktning.

Har någon några förslag tankar?

Vi har förvisso planerat för ett "kompletterande" el-element i det sovrummet, men man vill ju ända utnyttja värmen som värmepumpen producerar i största möjliga mån..
 
  • Gilla
Kaptenkrokspik
  • Laddar…
Tar du ut frånluft precis utanför sovrummet? Verkar ju inte så käckt eftersom du då tar ut luften strax efter att den kommit in. Du vill att den ska sprida sig lite i huset innan du tar ut den.

Det är lite svårt att få en bild av läget, men en ventil in i sovrummet kan ju inte skada. Gäller att den hamnar i motsatt ände av rummet från dörren in till sovrummet. Har du även tilluft utifrån så kommer ju luften att blanda sig, men lite varmare blir det nog. Men du måste ju inte ha tilluft utifrån in till sovrummet om du ser till att det kommer in luft från ett angränsande rum som är välventilerat. Sen kan det ju vara skönt att få in sval friskluft ibland, men då kan man ju ställa ett fönster på glänt.

När du har en luftvärmepump så är det bra att ha tilluften nära pumpens innerdel och frånluften så långt ifrån som möjligt. Sen gäller det ju att få genomströmmning i rummen också. Men om man får till värmespridningen så får man ut väldigt mycket mer om man har en väldimensionerad pump.

En ritning med markeringar var du tar in respektive ut luft hade underlättat att få en bild av situationen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.