Hällen är installerad av snickare, förutom elen då, av de som byggde huset, NF. Tittar man på hur hällen är installerad så är den väl paritet med de krav som ställs i monteringsanvisningen.
 
Kikade på en standard installation av Siemens hällar, och där skall det finnas en luftspringa mellan köksstommen och väggen på minst 20mm, samt ett hål högst upp i stommen mot väggen som skall vara cirka 550x45mm.
Att det är en snickare som satt den på plats är igen garanti att det är rätt gjort. De tar ju bara fram sticksågen och sågar ett hål i skivan och slänger ner hällen...
Dock så är det nog väldigt få som har gjort några luftspalter och luft hål, och deras hällar har ju hållit, så visst är det fel på kortet, men alltid svårt att hävda något när en garanti gått ut (tyvärr).
 
Induktionshällar är känsligare beträffande ventilation men jag förstår det som om din häll är vanlig glaskeramik. Testa att snacka till dig nån rabatt på kretskortet, 20 % borde de kunna ge.
 
Kikade på en standard installation av Siemens hällar, och där skall det finnas en luftspringa mellan köksstommen och väggen på minst 20mm, samt ett hål högst upp i stommen mot väggen som skall vara cirka 550x45mm.
Här har vi ju beviset för att man skall akta sig för Siemens, jag har aldrig
hört talas om någon annan tillverkare som kräver att bänkskåpen skall
monteras i luften 20 mm från väggen!

Det är ju mycket möjligt att det är därför så många Siemenshällar
går sönder för att dom inte är monterade enligt instruktionen, men
vem vill köpa en häll som kräver specialmontering av köket?
 
Nu kollande jag tydligen på en installationsavisning på induktionshäll. Ser att Electrolux kräver ett utrymme på min 5mm springa på framsidan ovan den översta lådan (också induktionshäll). Så tydligen kräver Induktionshällarna mer kylning än vanliga glashällar.
Dock så bara för att ett par stycken råkar ut för att deras produkter går sönder, så kan väl inte dömma alla över en kam.
När det gäller exempelvis Cylinda så är det enligt mig och många bekanta de sämsta vitvarorna både i tvätt/tork och köksvaror. Själv har jag en spis som är från 2006 (Satt i huset när jag köpte det snart 2 år sedan) och den är skit dålig samt att frysen gick tempgivarkortet sönder 3 månader efter att garantin gått ut. Den slängde jag ut.
Har nya vit varor som skall in i det nya köket när jag blir klar med det, som absolut inte kommer att bli Cylinda.
En bekant som hade en reparatör som lagar Cylinda hemma för att laga hans tvättmaskin, så att "Vill du ge oss jobb, så köp Cylinda".
Sedan finns det nog många som är nöjda med Cylinda.
Tror detta gäller många vitvarumärken att en del har otur och deras produkter går sönder och andra är jätte nöjda.
 
I testfakta 2008 kom siemens induktionshäll bäst till och tydligen kom Cylinda på andra plats.
Men dessa tester säger ju inget om hur länge de håller.
Sedan kan man bara gissa hur många av vitvarutillverkarna som köper in eletroniken som de sätter in i sina produkter. Dvs. Delar på samma elektronik.
 
En bild säger mer än tusen ord. :)
Så här kommer en bild av hur en korrekt montering av en induktionshäll ska se ut.
.
 
  • montering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska kanske säga det också, att istället för att dra ut skåpstommen från väggen, tar man bort den bakre masonitskivan i skåpet och sågar upp en 20mm spalt i bakre nedre delen av skåpet. Då kan skåpsstommens sidor ligga an mot väggen.
Om man dessutom har lådor under hällen kommer luft in även den vägen, eftersom bakstycket är borttaget.
 
Redigerat:
Min häll är välluftad då den är i en köksö. Inga andra maskiner intill som genererar värme heller.:S
 
Huskul skrev:
Min häll är välluftad då den är i en köksö. :S
Att hällen är i en köksö är i och för sig ingen garanti för att den är välluftad. :)
Det beror på hur ön är konstruerad. Har du någon form av köksskåp under hällen?
 
Där skåp under men där är en luftspalt på 80-90 mm under och 200 mm bakom.
 
Det verkar som om din häll är välluftad. Jag tänkte ett tag att det kanske kunde vara snickarens fel och därmed husleverantörens ansvar. :)

Jag föreslår att du mailar eller skriver ett brev direkt till BSH hushållsapparater AB.
Ring inte som första kontakt.

Presse Kontakt Siemens
Tilda Björkman
Email: tilda.bjorkman@bshg.com
Tel.: +46 (8) 734 12 04
Länk: http://www.bshg.com/index.php?UStdSeite&Standort=578

Ange att du troligen fått ett måndagsexemplar och att det är ett fabrikationsfel på kretskortet. Berätta att hällen är välluftad (ange måtten) och finns i en köksö.
Tala om att ni har blivit dåligt bemötta av kundservice, och fråga om det finns någon tanke bakom tvåårs-regeln, då det verkar som om fler kretskort tycks gå sönder efter just två år.
Berätta att i Sverige gäller 3-årig reklamationsrätt, och att ditt ärende för närvarande "livligt" diskuteras på Sveriges största byggforum, och att detta inte ger så värst mycket positiv PR för Siemens del. ;)

Förhoppningsvis kommer detta leda till att det blir lite drag under galoscherna. :D
 
Tack för tipset. Det verkar nu som om av någon anledning någon följt denna tråden för jag har fått vissa signaler om att jag nog kan ha framgång med en reklamation. Ännu ett smolk i bägaren har dykt upp nu. Reparatören har varit på plats o bytt kretskortet. Det hjälpte inte och de är helt rådvilla. Det finns egentligen inte mer saker som kan gå i sönder i hällen. Kretskortet har de beställt och fått levererat på eget bevåg utan att tidigare varit på plats, undrar vem som kommer att bära denna kostnaden.....:S
 
Huskul skrev:
Kretskortet har de beställt och fått levererat på eget bevåg utan att tidigare varit på plats, undrar vem som kommer att bära denna kostnaden.....:S
Inte du hoppas jag, om du inte beställt det...
Det kan väl inte vara så att det är fel på detta kretskort också? Det låter långsökt, men vem vet?

En sak jag funderar över, har ni mätt upp spänningen i väggurtaget? Elektroniken kan ibland vara vädigt känslig för spänningsförändringar.

Håll oss uppdaterade, det här kan bli en spännande nätsåpa. :)
 
Redigerat:
Nytt kretskort kommer men det tar minst 1 vecka o då har vi varit utan häll i minst 3 veckor. Det hade varit lättare om det varit grillsäsong. Servicekillen har mätt upp det som går att mäta o hittar inget fel. De är rådvilla o vet inte riktigt vad de ska göra, tiden går......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.