Låt brukisen stå utanför. Det mår dom bäst av, för att inte tala om alla fukt som du ständigt utsätter finbilarna för...

fryser du på morgonen så montera en kupé värmare.
 
Är också intresserad av att få det lite snyggare och mera lättstädat i garaget.

Men har några funderingar, när det gäller bla Biltemas garageklinker.
Ni som lagt det, nu har det ju gått en tid, är ni fortfarnade nöjda?

Behöver man syratvätta golvet innan man lägger på primern?
Vilken kamstorlek ska man ha 8 eller 10 mm?

Vore så tacksam för svar.
 
Vilken syra funderar du på? Det räcker med en ordentlig djuprengörning med målartvätt avsett för utomhusbruk. Kamstorlek 10 mm skulle jag ha valt.
 
  • Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
Tyvärr så måste jag erkänna att jag läst någonstans om att man bör "syratvätta golvet" innan man lägger på primern.
Jag vet att det finns någon slags "syra" som man tar bort fix med, men vet inte om det är den dom menar.
Det enda jag vill är att göra ett ordentligt underarbete, så att primern inte skiter sig.
Vad menar du med "ordentlig djuprengörning med målartvätt avsett för utomhusbruk" ?
Har du några andra bra råd att delge till mig?
 
Det finns speciella målartvättsmedel avsett för utomhusbruk, det skulle jag använda innan plattsättning enligt klinkerbutiken.

Det medlet är rätt starkt och löser upp färg etc. Jag köpte Jotuns Husvask.
Det gäller att svabba ordentligt, helst på knäna med skurborste. Sedan torka upp och skölja flera gånger med rent vatten. Sedan får du ett ordentligt fäste för primern.
 
Vad gäller målartvätt och målarsoda så är det ju oftast bara utspädd kaustiksoda, Så investera ca 35kr i en burk kaustiksoda så har du målartvätt som räcker långt!

Står även att det är lämpligt för rengöring av grovt nedsmutsade betonggolv.
 
naresjo skrev:
Är också intresserad av att få det lite snyggare och mera lättstädat i garaget.

Men har några funderingar, när det gäller bla Biltemas garageklinker.
Ni som lagt det, nu har det ju gått en tid, är ni fortfarnade nöjda?

Behöver man syratvätta golvet innan man lägger på primern?
Vilken kamstorlek ska man ha 8 eller 10 mm?

Vore så tacksam för svar.
Jag syratvättade inte,men därimot så primade jag golvet först och jag använde 8mm kamstorlek.Använde heller inte något tätskickt, tyckte inte att det skulle behövas i ett garage med betongplatta.Blev riktigt nöjd med biltemas garageklinkers.Även om det står en stor svart sak ivägen så blev resultatet så här. http://www1.garaget.org/archive/36/35749/30456/large_30456-1690427.jpg
 
Mikael_L
marmander skrev:
Vad gäller målartvätt och målarsoda så är det ju oftast bara utspädd kaustiksoda, Så investera ca 35kr i en burk kaustiksoda så har du målartvätt som räcker långt!

Står även att det är lämpligt för rengöring av grovt nedsmutsade betonggolv.
Hur starkt ska man blanda då?

Kaustiksoda är rättigt hårigt att jobba med i starkare koncentrationer. En droppe som stänker fel så har man bara kvar ett öga. :(
 
monev skrev:
Jag syratvättade inte,men därimot så primade jag golvet först och jag använde 8mm kamstorlek.Använde heller inte något tätskickt, tyckte inte att det skulle behövas i ett garage med betongplatta.Blev riktigt nöjd med biltemas garageklinkers.Även om det står en stor svart sak ivägen så blev resultatet så här. [länk]
Ser kanon ut.
Jättejobbigt att det stod en stor svart -68 ivägen. d^_^b
 
Mikael_L skrev:
Hur starkt ska man blanda då?

Kaustiksoda är rättigt hårigt att jobba med i starkare koncentrationer. En droppe som stänker fel så har man bara kvar ett öga. :(
Normal målartvätt inehåller inte kaustiksoda vad jag läst mig till. Nej köp målartvätt avsett för utomhustvättning och sedan primer. Då blir det bra. Kaustiksoda ska man försöka undvika pga den är farlig.
 
Det står på kaustiksodaburken hur stark blandningen skall vara.

Visst ska man ha respekt för starka alkalier och syror, men man behöver inte vara rädd att använda det ändå. Det är farligt att stoppa in handen i en eld också.

Tänk på att hälla sodan i vattnet och inte vise versa.

Målarsoda innehåller enbart utspädd kaustiksoda och kostar lika mycket eller mer för samma volym koncentrerad kustiksoda, men det är ju upp till var och en hur han spenderar sina pengar...
 
monev skrev:
Jag syratvättade inte,men därimot så primade jag golvet först och jag använde 8mm kamstorlek.Använde heller inte något tätskickt, tyckte inte att det skulle behövas i ett garage med betongplatta.Blev riktigt nöjd med biltemas garageklinkers.Även om det står en stor svart sak ivägen så blev resultatet så här. [länk]

Men om du inte vill ha den svarta saken så kan jag vara snäll och offra mig och ta hand om den!!!:D

Men garaget blev riktigt bra.
Nu ska jag bara mjuka upp sambon att vi också ska kakla garaget, det är ju ändå han som får göra jobbet.;)
 
Håller på som bäst och klurar inför att lägga klinkers, det blir mönstrat med Biltemas antracitgrå och grå. Jag skippar ljusgrå eftersom den inte har samma storlek som de två andra.
Fogen blir antracitgrå.

Det jag funderar över är om det är nödvändigt med epoxifog?

Det blir 81 m2 klinkers så det blir en del slantar och sedan verkar det som att den upplevs som bökigare att jobba med. (Sedan blir det 27 m2 kakel på den murade sockeln också och där har jag tänkt mig "vanlig" fog.)
 
Har precis lagt ca. 45 m² garagegolv med Biltemas Garageklinkers, jag upptäckte dessutom att dom hade Vattentät Färst & Fogmassa, som jag nu har fogat mitt golv med. Vad jag än spiller så missfärgas inte fogen ! Det är helt fantastiskt. Har hällt ut olja, kaffe, öl, men inget spår av missfärgning. Att rekomendera !!
 
lagt Biltemas antracit färgade med ljusgrå fog, enda nackdelen är att man kan inte spilla nått i den ljusa fogen :S
 
  • 19e mars -09 045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.