Funderar på en avfallskvarn för enpersonshushåll i en bostadsrättslägenhet.

Skulle vilja ha en som klarar av kyckling- och kotlettben, selleri, rabarber och annat "svårtuggat". Helst ska den vara liten och tystgående. Och för att kunna slippa luktproblemen så vore det kanske bra om man kunde koppla den till diskmaskinen också.

Har uppfattat att man har att välja mellan satsmatad eller kontinuerligt matad. Jag är intresserad av satsmatad för jag förstått att man då slipper ha en separat strömbrytare för att sätta igång maskinen.

Någon som har erfarenhet av sådant här?
 
Vi har en Blanco Model 75 och är nöjda.
Det finns betydligt bättre avfallskvarnar nu som tuggar det mesta.
Rabarber är något som inte fungerar särskilt bra. De långa växtfibrerna har en förmåga att fastna i "drevet" som skall finfördela avfallet.

Se på den danska sidan som är mer informativ.
http://www.insinkerator.dk/Produkter-163.aspx
De finns i Sverige också men den svenska sidan är svårorienterad.


Intra har en relativt prisvärd variant.
Se: http://www.intra-group.com/Intra_Produkter/Kjokken/avfallskvarn_1/avfallskvarn/se

Vill du veta mer så skicka mig ett PM.
 
Innan du installerar en avfallskvarn bör du kolla om du får göra det. Hör vad din kommun säger om det och hör med styrelsen i föreningen. Efter deras godkännande är det nog grönt.
 
fn76 skrev:
Innan du installerar en avfallskvarn bör du kolla om du får göra det. Hör vad din kommun säger om det och hör med styrelsen i föreningen. Efter deras godkännande är det nog grönt.
Då man i Stockholm går ut hårt på att man ska skaffa kvarn för att de vill ha mer att göra gas på så är det OK.
 
Ah, så bra. I Vellinge är det förbjudet på grund av att hela avloppsnätverket är så flackt att de befarar att allt skulle slamma igen.
 
Det som kommer ut från avfallskvarnen är en "tunn sås" så skulle detta ställa till besvär är hela systemet fel.
Troligtvis ett argument för att slippa modernisera reningsverket.
Det finns stora pengar att tjäna på energin ifrån avloppsvattnet.
 
Här i Linköping är dom också kinkiga. Jag ringde och kollade med Tekniska Verken och dom tyckte inte att det var någon bra lösning. Dom förespråkade varmkompost i stället
 
Huddinge ger också tummen upp för att installera avfallskvarn. När renovering av kök skall göras så kommer en kvarn installeras :)

pfb -> var var argumenten för att dom inte tyckte det var en bra lösning?
 
Om jag minns rätt så var svaret att reningsverket inte var disponerat för det. Om alla skulle mala ned sitt avfall skulle systemet inte fungera. Dom förespråkade att varje hushåll komposterade sitt eget avfall. Nu var det här en tre-fyra år sedan, man kanske har en annan ståndpunkt idag.
 
Hemmakatten
Har man enskilt avlopp skall man definitivt inte använda avfallskvarn.
 
Hemmakatten skrev:
Har man enskilt avlopp skall man definitivt inte använda avfallskvarn.
Hmmm... Varför det?
 
om jag förstår det rätt så blir avfallet nermalt till en lite tjockare vätska, typ tomatjuice eller liknande.
Jag förstår inte riktigt varför detta skulle skapa ett sådant tryck på ledningarna att dom inte skulle kunna hantera det...?

Om man sen tar fördelarna, dels för det enskilda hushållet kombinerat med möjligheten att faktiskt uttnytja avfallet för att göra biogas tycker jag att det låter som ett självklart val att godkänna det.

Men vad jag förstår det som så är Stockholm och Hudidnge lite av ett pilotprojekt? Faller det väl ut så kommer säkert fler komuner att följa efter.

Sen kan man ju alltid gå efter "frågar man inte så kan man inte få ett nej...." Om det är så att man väldigt gärna vill ha avfallskvarn.
 
Hemmakatten skrev:
Har man enskilt avlopp skall man definitivt inte använda avfallskvarn.
Vad grundar du det på?
 
pfb skrev:
Om jag minns rätt så var svaret att reningsverket inte var disponerat för det. Om alla skulle mala ned sitt avfall skulle systemet inte fungera. Dom förespråkade att varje hushåll komposterade sitt eget avfall. Nu var det här en tre-fyra år sedan, man kanske har en annan ståndpunkt idag.
Låter som en trolig förklaring.
Sen vad man gör utan att fråga är en annan sak :cool:
 
Tessok skrev:
Vi har en Blanco Model 75 och är nöjda.
Det finns betydligt bättre avfallskvarnar nu som tuggar det mesta.
Rabarber är något som inte fungerar särskilt bra. De långa växtfibrerna har en förmåga att fastna i "drevet" som skall finfördela avfallet.

Se på den danska sidan som är mer informativ.
[länk]
De finns i Sverige också men den svenska sidan är svårorienterad.


Intra har en relativt prisvärd variant.
Se: [länk]

Vill du veta mer så skicka mig ett PM.
Är den lätt att ta i sär och göra ren?
Behöver man slipa eller byta kvarnhjul ibland?
Har du enskilt avlopp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.