Hej

Vi har en Panasonic LVP från 2004 på nominell effekt 3.6kw. Vårt hus är ett enplans i vinkel på 120m2. Nu på sista tiden har jag märkt att den ger sämre effekt. Tempen ute kring 1-5minus, ställer jag den på 23 grader så var det imorse bara 18 grader i det rummet där den är uppsatt (sitter i hörnan på vinkeln). Övriga rummen längst bort från pumpen höll också densamma temperatur. Det var inte någon vind/blåst ute av betydelse inatt heller och alla fönster och ytterörr är bytta nyligen.

Pumpen står på Heat och auto på både horisontell och vertikal för fläktbladen.

Något fel på pumpen, dags för utbyte eller är det jag som gör något fel ?

/Martin
 
Ingen som har någon synpunkt/försklaring/åsikt ?
 
Hej,

Istället för att ha den på Auto, kan du inte öka fläkthastigheten manuellt till max?

Mvh
MAttias
 
Har du rengjort filtret i den? Annars så är det det första du borde göra. Fast har du haft den sen 2004 så har du väl så klart rengjort filtret ett antal gånger.

Har lästa att det även kan bli mycket damm mellan lamellerna i innerdelen, och att detta kan sänka verkningsgraden rejält.
 
Filtrena rengörs var 3:e vecka. Vet om att det sitter damm mellan lamellerna på inomhusdelen, sänker säkert verkningsgraden en hel del. Hur rengör/åtgärdar man de lättast ? Att sätta fläkten på max vet jag inte om det hjälper, borde innebära att den blåser även kalluft när det inte finns varmluft att avge.
Läste precis i mina papper... pumpen är installerad juli 2003 av förra ägaren och ger max 5kW
 
Redigerat:
Lättaste sättet att ta bort damm från inomhusdelens lameller är att blåsa bort dammet med tryckluft. Inte särskilt trevligt kanske men å andra sidan mycket effektivt.
 
tompas11 skrev:
Lättaste sättet att ta bort damm från inomhusdelens lameller är att blåsa bort dammet med tryckluft. Inte särskilt trevligt kanske men å andra sidan mycket effektivt.
Det gör jag med. 1g per år. Och sprayar in T-röd. Rensar från bakterier.
 
Gjorde en Check igår, fick fram felkoden H11. Vad innebär denna ?
 
Gjorde en Check igår, fick fram felkoden H11. Vad innebär denna ?

Kan man ta av plastkåpan/höljet på innerdelen på något sätt så man kommer åt och kan renblåsa lite lättare ?
 
Jag hade 4 händer. Två till dammsugaren som placerades under (vid inblås) och två till blås pistolen. / motsatt riktning.
 
jag undrar om inte felkoderna står på innsidan av höljet
eller sök på nätet om felkoden
 
Felkoder Panasonic.
H11 Kommunikationsfel mellan inne- och utedel Kommunikationskabeln
Kretskort inne/ute.
 
Nu när jag läst in mig lite på hur Check knappen fungerar. Trodde bara man fick fram den felkoden som var satt, men det är en lista man får bläddra sig igenom. Första är H11. Den som sedan är satt piper till med 4 snabba pip, för min del H98
 
Kollar man i den bifogade pdf:en från föregående inlägg så är det antingen "igensatt filter" eller "värmeväxlarens temperaturgivare" som är orsaken till "övertrycksskydd i inomhusdel vid värmedrift".
Har själv ett par äldre toshiba luftkonditioneringsaggretat hemma som jag kör på sommaren för att överleva - i somras fick jag en liknande felkod trots filtertvätt gjordes varannan vecka. Det visade sig vara ett mycket finkorningt damm som lagt sig på innerdelens lameller på baksidan där man inte ser med blotta ögat utan antingen spegel eller genom att montera ner innedelen. Efter jag rengjort dessa med en skvätt ammoniak i avhärdat vatten (batterivatten) så blev den som ny igen och fick en helt annan effekt. Mina filter är säkert inte lika bra som de du har på din Panasonic, men kan ändå vara en ide att inspektera lamellerna innan du går på
temperaturgivaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.