Husets reveterade fasad lossnar, har långa sprickor och bör åtgärdas. Stommen är liggande timmer och stående plank.
Ur värmesynpunkt vore det bra att tilläggsisolerar med ca 5 cm och sen putsar om. Dessutom skulle fasadsystemet motverkar sprickbildningar pga. husets rörlighet. MEN hur påverkas inomhusklimatet? Vi har självdrag via skorstenen ( som är kall ,då vi har värmepump). Kommer huset att "andas" sämre? Kan träväggarna ta skada av tilläggsisoleringen på lång sikt, pga sämre fuktvandring? Är det nån som vet mera om detta?
 
Fuktvandringen bli ju givetvis sämre om du sätter en tätare fasad, luften är ju generellt mer fuktfylld inomhus än utomhus, speciellt på vintern. Däremot har du väl ett rätt kraftigt kallras i murstocken om vintern om den är öppen och kall? Jag antar att du tänkte sätta en hel skiva utanpå huset, typ cellplast, och sedan putsa mot den? På modernare hus har man ju fått problem på gipsen när luften tränger in till utegipsen och fäller av vatten. I ditt fall kanske man skulle sätta fasaden "fritt" utanpå den gamla, men då tappar du ju mycket av isoleringsvärdet... På vårt företag har vi precis tilläggsisolerat en timmerstuga inifrån, och då varit noga med att innerväggen är fri ifrån timret, med reglar och isolering, sedan sattes en ångspärr innanför isoleringen, men man måste ju kompensera denna ökade täthet med ordentlig ventilation, vi ökade alltså antalet friskluftsventiler. Värmen (och fukten) vandrar ju dessutom uppåt, så taket kommer alltid att vara mest utsatt, där är det ännu viktigare att inte ha för tätt, så att ångan kan vandra igenom materialen.

Hur hade du tänkt bygga upp det?

//ingenjörn
 
Kalle_h skrev:
luften är ju generellt mer fuktfylld inomhus än utomhus, speciellt på vintern.
Stämmer verkligen detta? jag trodde det var tvärtom om vi pratar relativ luftfuktighet.

Kalle_h skrev:
Däremot har du väl ett rätt kraftigt kallras i murstocken om vintern om den är öppen och kall?
Normalt sett ska det inte vara kallras genom murstocken, tvärtom är det självdragets hjärta och skapar ett sug upp av varm innomhusluft

Kalle_h skrev:
Värmen (och fukten) vandrar ju dessutom uppåt, så taket kommer alltid att vara mest utsatt, där är det ännu viktigare att inte ha för tätt, så att ångan kan vandra igenom materialen.
Även här trodde jag det var tvärtom, att det var viktigast att ha helt diffusionstätt i taken för att förhindra att fukt kan tränga upp på vinden.

Har jag missförstått ditt inlägg kanske?
 
Redigerat:
Alternativet jag fastnat för, är att montera fast en mineralullskiva på den gamla putsen. Sedan putsas skivan med en öppen puts, dvs ingen plastfärg eller liknande.
Har förstått att mineralullen är att föredra cellplasten i mitt fall.
Va det gäller kallraset så är det inte nämnvärd stort. Måste säga, att jag inte helt förstå mig på hur det med självdrag fungerar. Gabbe´s förklaring verkar dock rimligt.Men.. ni verkar vara oeniga där,eller?
 
Japp, jag tror vi går om varandra lite. Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, men man kan ju (vid sådana här vintrar) råka ut för "bakslag" i ventilationssystem av självdragstyp, och då lär man ju också få ett övertryck. Den procentuella andelen fukt i inneluften är ju lägre inomhus, men luften inomhus har ju en större kapacitet att hålla fukt, och får fukttillskott av maskiner, människor och annat inne i huset. Inga problem tills den kyls ner igen, och pressas den då ut på fel ställe så kommer den ju oundvikligt fälla av fukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.