Hej,
Instämmer med övriga, betalningen verkar Ok.
ROT avdrag, Hade Du giviet fastighetsbeteckning samt personnummer till hantverkaren, om inte är det Du som gjoprt fel och inte hantverkaren
Amadeus89:O
 
Mikael_L skrev:
Nu missförstår du mig.
De anställda har sin lön, givetvis.

Men företagets "ledning" försöker effektivisera och se till att montörerna får allt mer debiterbar tid.
T.ex. ser arbetsledningen till att man hämtar material till flera jobb samtidigt när man ändå åker till grossisten.
Ett liknande sätt har chefen försökt införa, fast det är för att bilarna ska synas mindre hos grossisterna på andra tider än rast-tider.
De har gett oss ett eget inlogg till en elgrossistshemsida som vi kan se priser på och beställa grejer ifrån dagen innan vi behöver dem. T.ex. om man vet att man ska montera tre st. uttag så kan man, innan man går hem, logga in och beställa tre st. uttag så att man dagen efter bara kan ta och susa iväg i stället för att behöva åka till grossisten och köpa (och samtidigt bli frestad till en kaffe och en macka)

(Fast vi har grossisten i samma byggnad, så det går ganska fort att åka och köpa en grej på början av dagen också, om man ser från det perspektivet).

//Patrik
 
Redigerat:
Rrrrr skrev:
Undra hur ofta de skulle ta sig tid då att tex städa/tvätta bilarna då? :wow:
Sedan kan man ju fundera på om det är kostnadseffektivt att en elektriker står och tvättar bilen? En rätt tydlig trend man ser hos större företag är att outsourca sådant som inte hör till kärnverksamheten. Traditionellt sett så har många stora företag haft egna anställda lokalvårdare med allt vad det innbär (t.ex dåligt med påtryckningsmedel för att effektivisera städningen, det lär om inte annat facket begränsat), i dag upphandlar de flesta företag lokalvård från något specialiserat företag till en fast kostnad per m2 - ett mycket bra sätt att effektivisera sin verksamhet. Du vet vad det kostar och det är upp till t.ex ISS att bemanna sin städpatrull så den klarar av avtalad yta och det ligger således i deras intresse att effektivera städningen.

Som kund är man ju endast intresserad av att betala för det arbete som på ett tydligt sätt är mätbart, det är nog här ni har skälet till det största missnöjet hos era beställare där mycket som inte är mätbart faktureras.

På det sätt som el/vvs hanterar arbetstiden (d.v.s fakturera alla timmar till kund) tar ju bort alla incitament till att bli effektivare vilket förr eller senare kommer slå tillbaka mot hela branchen. Vore väldigt intressant med en tidstudie på servicemontörer inom el/vvs och se hur mycket tid man tillbringar på plats respektive hur mycket tid man sitter i bil / är hos grossist / administrerar.

Andra kunskapsbrancher som t.ex IT som till viss del har ett liknande arbetssätt (leverera en funktion til kund, lösa problem hos kunden) har redan gått genom detta stålbad och slipar på sina overheadkostndader - t.ex sker i princip all materialleverans i dag direkt till kund jämfört med några år sedan då det mellanlandade på ett kontor. Tidredovisning sköts via någon form av mobil lösning där detta kan göras hos kunden som en slags avstämmning (bägge parter är överens om priset). Restid/km ersättning är oftast bortförhandlat av kunderna.

Jag tror det finns mycket att göra inom er bransch, utan att för den skull ta död på montörerna eller sänka er förtjänst - gör inte ni det kommer "polacker" eller andra medlemsländer i unionen ta för sig av er kaka, så sker redan i dag på stora byggen inom industrin.

Glöm inte att det era kunder köper är er kompetens och kunnande, massa konstiga extrapåslag och orimliga materialpåslag är lite som att kissa på sig - förr eller senare blir det inte så skönt.
 
Thomas59
Elinstallatören skrev:
Klart vi har förändrat arbetsätt genom tiderna, det största är att anpassa sig till nytt mtrl -som det kommer hela tiden.
Vi som jobbar med elinstallationer vet åxå vilka bekymmer vi stöter på å hur man undviker/löser det.
Men det är ju Du som menar vi skall utvcklas å sänka kostnader, å vi menar det är mkt mkt svårt å tar gärna emot tips på hur.
Sen det folk jämför å frågar efter det är vad man tar i timmen. Inte vad kabel eller vu kostar........
Du skriver om OH. Förklara för en som inte förstår vad Du menar med det? vad som ingår i OH.
Det blir ju lite pajkastning när man diskuterar dessa frågor så jag tänkte att det räcker nu men ok jag ska svara (ge min syn:S) på dina frågor i alla fall.

Vad gäller hur själva arbetsmomenten utförs har jag nog inte så mycket att komma med rakt över disk, jag är ju inte hantverkare, men det har jag ju inte påstått heller.

Själva arbetsmomenten kan säkert effektiviseras men om vi bortser från detta ligger ju ofta en stor potential i arbetsplanering, offertarbete, marknadsföring- och säljarbetet, materialhantering, logistik, kundservice osv osv. Sen brukar man titta på strukturella förändringar, vilket fokus man har på marknaden (specialist vs generalist, små/stora kunder, geografisk fokus) och så vidare. Ibland kan ökad specialisering vara en väg, ibland att bli bredare.

Jag tror ju att ambitionen att sänka kostnader i viss mån kan bidra till utveckling men utgår man från att kunden betalar vilka kostnader som helst utan att blinka ser man ju inte kostnadssänkning som en möjlig väg.

Den stora potentialen ligger ju som alltid i att öka intäkterna och det kan man i vissa fall paradoxalt göra genom att sänka priset (efterfrågan ökar) men har men redan fullt upp är det ju inte den väg man ska gå. Bättre planering, och andra åtgärder, se ovan, bidrar ju antingen till att frigöra debiterbar till eller minska de indirekta kostnaderna eller over headen (OH). Frigör man tid som kan debiteras ökar intäkterna och vinsten. Minskar man de indirekta kostnaderna utan att debitera mer ökar också vinsten.

Det finns dock ingen patentlösning som vissa efterfrågar - "säg hur jag ska göra då?" - utan det krävs att man går in i varje enskilt företag och tittar på hur verksamheten bedrivs.

OH eller over head är i princip indirekta kostnader, sådana som är gemensamma för olika uppdrag eller svåra att särskilja för olika uppdrag. Förenklat uttryckt kanske man kan säga att det som inte tas betalt för direkt i din faktura är OH-kostnader.

Exempelvis administration, bokföring, arbetskläder, verktyg, försäkringar, branschorganisationsavgifter, utbildning, ej debiterbar tid mm givet att dessa poster då inte återfinns på dina fakturor.

På ett eller annat sätt tar företag givetvis betalt för OH-kostnader också men då inbakat i tex timpriset.

Ett exempel är den allt för vanliga åsikten att man inte får betalt för offertarbetet.

Det offertarbete som inte leder till jobb kan ses som en indirekt kostnad i de jobb man faktiskt får. Då man räknar på ett jobb tar man således upp tiden som åtgår tilll offerter man förlorar (i snitt allltså) som en kostnad. För att få kostnadstäckning måste man således ta ett liter högre timpris.

Är man dålig på att skriva och prissätta offerter får man också en låg avslutsfrekvens som i sin tur ökar den indirekta kostnaden som sen måste läggas på kostnaden i kommande offerter vilket i sin tur leder till högre priser och ännu färre jobb. Det blir en negativ spiral och sämre lönsamhet.

Är man å andra sidan duktig på offerter får man en högre avslutsfrekvens och kan då kalkylera med lägre indirekta kostnader och får således ett mer konkurrenskraftigt pris och vinner ännu fler jobb som gör att man ökar debiteringsgraden.

Har man redan fullt upp kan man låta priset ligga kvar på den tidigare nivån och direkt öka vinsten istället.

Tänker man bara i banor kring att man inte får betalt för offertarbetet missar man således en potential till bättre lönsamhet. Det här är bara ett av många områden där feltänk påverkar lönsamheten.
 
Thomas59
Snickar-Urban skrev:
Thomas59:
Det finns ingen mätning av produktiviteten hos något du kallar för hantverkarsektorn. Däremot finns det mätningar gjorda inom bygg- och anläggningssektorn. Men dessa är mycket missvisande.
Läs detta:
Produktivitetsmätningar i byggsektorn
[länk]
Det är möjligt att du har rätt, jag har fått uppgifterna från Centerpartiet (obs jag är INTE centerpartist) och har inte haft möjlighet att syna källan men har heller ingen anledninga att betvivla uppgifterna. Skummade igenom bilderna i din länk och det ligger givetvis ett korn av sanning i att det är svårt att mäta produktivitet.

Bygg och anläggningssektorn klumpas ju ofta ihop i mätningar men i alla fall byggsektorn är ju till stor del ett aggregat av en massa hantverksföretag så helt missvisande är säkert inte uppgifterna.

Om nu siffrorna påverkas av att byggsektorn klumpats ihop med anläggningssektorn så spelar det inte någon avgörande roll. Att produktivitetsutvecklingen bland hantverkarföretagen har varit lägre än för tex industrisektorn är väl ingen hemlighet. Även om skillnaderna nu inte skulle vara så dramatiska som jag påstod (det kanske dom är).

Då man läser svaren här i tråden så ser man ju också ett kompakt motstånd mot snart sagt varje typ av förändring. Det är säkert inte så om man börjar syna företagen men läser man svaren här så är inte förändringsvilja det epitet man skulle komma att tänka på i första hand.
 
Thomas59
Elinstallatören skrev:
Productivity isn’t everything, but in the long run it is almost everything. A country’s ability to improve its standard of living over time depends almost entirely on its ability to raise itsoutput per worker."

Paul Krugman(Nobelpristagare i Ekonomi)
Där ser man, tom Nobelpristagare anser att man ständigt måste sträva efter att öka produktivitetend^_^b.
 
Thomas59
Patrik_Hed skrev:
Ett liknande sätt har chefen försökt införa, fast det är för att bilarna ska synas mindre hos grossisterna på andra tider än rast-tider.
De har gett oss ett eget inlogg till en elgrossistshemsida som vi kan se priser på och beställa grejer ifrån dagen innan vi behöver dem. T.ex. om man vet att man ska montera tre st. uttag så kan man, innan man går hem, logga in och beställa tre st. uttag så att man dagen efter bara kan ta och susa iväg i stället för att behöva åka till grossisten och köpa (och samtidigt bli frestad till en kaffe och en macka)

(Fast vi har grossisten i samma byggnad, så det går ganska fort att åka och köpa en grej på början av dagen också, om man ser från det perspektivet).

//Patrik
Kul att höra. Då är det ju någon som tagit tag i produktivitetshöjande åtgärder i alla fall.
 
Thomas59
Grottan skrev:
Sedan kan man ju fundera på om det är kostnadseffektivt att en elektriker står och tvättar bilen? En rätt tydlig trend man ser hos större företag är att outsourca sådant som inte hör till kärnverksamheten. Traditionellt sett så har många stora företag haft egna anställda lokalvårdare med allt vad det innbär (t.ex dåligt med påtryckningsmedel för att effektivisera städningen, det lär om inte annat facket begränsat), i dag upphandlar de flesta företag lokalvård från något specialiserat företag till en fast kostnad per m2 - ett mycket bra sätt att effektivisera sin verksamhet. Du vet vad det kostar och det är upp till t.ex ISS att bemanna sin städpatrull så den klarar av avtalad yta och det ligger således i deras intresse att effektivera städningen.

Som kund är man ju endast intresserad av att betala för det arbete som på ett tydligt sätt är mätbart, det är nog här ni har skälet till det största missnöjet hos era beställare där mycket som inte är mätbart faktureras.

På det sätt som el/vvs hanterar arbetstiden (d.v.s fakturera alla timmar till kund) tar ju bort alla incitament till att bli effektivare vilket förr eller senare kommer slå tillbaka mot hela branchen. Vore väldigt intressant med en tidstudie på servicemontörer inom el/vvs och se hur mycket tid man tillbringar på plats respektive hur mycket tid man sitter i bil / är hos grossist / administrerar.

Andra kunskapsbrancher som t.ex IT som till viss del har ett liknande arbetssätt (leverera en funktion til kund, lösa problem hos kunden) har redan gått genom detta stålbad och slipar på sina overheadkostndader - t.ex sker i princip all materialleverans i dag direkt till kund jämfört med några år sedan då det mellanlandade på ett kontor. Tidredovisning sköts via någon form av mobil lösning där detta kan göras hos kunden som en slags avstämmning (bägge parter är överens om priset). Restid/km ersättning är oftast bortförhandlat av kunderna.

Jag tror det finns mycket att göra inom er bransch, utan att för den skull ta död på montörerna eller sänka er förtjänst - gör inte ni det kommer "polacker" eller andra medlemsländer i unionen ta för sig av er kaka, så sker redan i dag på stora byggen inom industrin.

Glöm inte att det era kunder köper är er kompetens och kunnande, massa konstiga extrapåslag och orimliga materialpåslag är lite som att kissa på sig - förr eller senare blir det inte så skönt.
d^_^b d^_^b Instämmer!

Då du nämner mobila lösningar kom jag att tänka på ett litet företag jag jobbat med som tagit fram en massa mobila lösningar för småföretag som tex hantverkare, servicetekniker och andra som jobbar ute på fältet.

Lösningar är otroligt effektiva och tidsbesparande och hämtar och lämna information direkt kopplade till företagets OLF-system eller andra affärssystem.

Det är allt från körjournaler, tidredovisning, materialhantering och faktureringsunderlag mm mm.
 
Måste väl missgynna kunden om overhead läggs på timtiden? Ju större jobbet är desto mer förlorar man dessutom eftersom timtiden blir kke 700kr istället för 500kr så visst den som vill ha ett uttag instalerat tjänar ngn hundrlappar men den som drar om elen i hela villan förlorar 10 000-lappar

Nu betalar man för den faktiska tiden det tar med fakturering resor arbete mm.
Materialet kan man om så önskas att köpa sjäv men man står då utan garantier.
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar tyvärr
 
Thomas59 skrev:
Det är möjligt att du har rätt, jag har fått uppgifterna från Centerpartiet (obs jag är INTE centerpartist) och har inte haft möjlighet att syna källan men har heller ingen anledninga att betvivla uppgifterna. Skummade igenom bilderna i din länk och det ligger givetvis ett korn av sanning i att det är svårt att mäta produktivitet.

Bygg och anläggningssektorn klumpas ju ofta ihop i mätningar men i alla fall byggsektorn är ju till stor del ett aggregat av en massa hantverksföretag så helt missvisande är säkert inte uppgifterna.

Om nu siffrorna påverkas av att byggsektorn klumpats ihop med anläggningssektorn så spelar det inte någon avgörande roll. Att produktivitetsutvecklingen bland hantverkarföretagen har varit lägre än för tex industrisektorn är väl ingen hemlighet. Även om skillnaderna nu inte skulle vara så dramatiska som jag påstod (det kanske dom är).
Ett tips: läs om och lär.

Då man läser svaren här i tråden så ser man ju också ett kompakt motstånd mot snart sagt varje typ av förändring. Det är säkert inte så om man börjar syna företagen men läser man svaren här så är inte förändringsvilja det epitet man skulle komma att tänka på i första hand.
Du läser även denna tråd väldigt slarvigt. Som vanligt skulle jag vilja säga. Förblindad av hantverkarförakt? Du får väl anmäla mig även denna gång.
 
Tossegubbe skrev:
Måste väl missgynna kunden om overhead läggs på timtiden? Ju större jobbet är desto mer förlorar man dessutom eftersom timtiden blir kke 700kr istället för 500kr så visst den som vill ha ett uttag instalerat tjänar ngn hundrlappar men den som drar om elen i hela villan förlorar 10 000-lappar

Nu betalar man för den faktiska tiden det tar med fakturering resor arbete mm.
Materialet kan man om så önskas att köpa sjäv men man står då utan garantier.
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar tyvärr
Varför ska alla jobb säljas med samma timpenning?

Jag kan mycket väl se att det lilla villajobbet på 2timmar kostar 700kr/h Medan den stora industriinsallationen där 3 man går kontinuerligt i 4 månader säljs för 500kr/h.

Skillnaden mellan jobben är att du får mycket dödtid runt villajobbet. I industriinstallationen har du 100% debiterbar tid.
 
magnu skrev:
Varför ska alla jobb säljas med samma timpenning?

Jag kan mycket väl se att det lilla villajobbet på 2timmar kostar 700kr/h Medan den stora industriinsallationen där 3 man går kontinuerligt i 4 månader säljs för 500kr/h.

Skillnaden mellan jobben är att du får mycket dödtid runt villajobbet. I industriinstallationen har du 100% debiterbar tid.
Sant. Minns från tiden som elmoj att vissa småjobb kunde bli otroligt struliga med mycket jox som inte hade med el att göra.
 
Det är väl ett rätt "normalt" förfarande att stora kunder betalar mindre/timme och får köpa matr. till lägre pris än småkunder. Det handlar i slutändan om vilka risker man tar i förhållandet till den möjliga intäkten, stort jobb säker intäkt och liten risk, litet jobb liten inkomst samt större risker.
 
Thomas59
Snickar-Urban skrev:
Ett tips: läs om och lär.


Du läser även denna tråd väldigt slarvigt. Som vanligt skulle jag vilja säga. Förblindad av hantverkarförakt? Du får väl anmäla mig även denna gång.
Nej då, det är inte hantverkarförakt.

Jag har övervägande positiva erfarenheter av hantverkare men jag kan ju för den skull tycka att dom beter sig som elefaanter i en porslinsbutik avseende vissa aspekter av företagandet.

Anmäla dig? nu är jag inte riktigt med?
 
Det tråkigaste verkar vara att de hantverkare som skriver i detta forum verkar ringakta sina kunder, kan det vara så att det hela tiden dyker upp nya kunder så man slipper återvända till alla missnöjda kunder??

Hantverkare som hatar/ringaktar/tycker kunder är idioter/tycker synd om sig själv som företagare mm ska nog snarast byta till annat yrke snarast.

ett serviceyrke är serviceyrke, nöjd kund = korrekt avklarat uppdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.