Nu när datorn står här bredvid TVn vore det inte fel med en fjärr. Sökte efter Windows remote control på nätet men produkten verkar ha utgått?
Nu finns här en Harmony 525 men kan jag få den att funka till Amilo Si3535, och hur? Enligt Logitechs hemsida finns det inget att hämta men de säger att kontrollen går att programmera. Nån som gjort och vet hur?

Kjell G
 
C
Jag har en 525. Köp inte den, det går 10 gånger fortare med standardfjärren till alla apparater. Enda anledningen är att den går att programmera hur som helst, finns inte apparaten i databasen så kan man programmera in knapptryckningarna från en gammal fjärr.
 
Det finns ett antal gratis fjärrprogram till iPod Touch.
 
Jag förespråkar faktiskt både fjärr och tangentbord, fjärren räcker de flesta gånger man ska kika på film i mediacenter (om du kör mediacenter vill säga). Medans tangentbordet kommer väl till pass när man vill pilla med något annat, leta musik på spotify t.ex, eller bläddra runt på youtube.

Du måste skaffa en IR-mottagare till datorn, enklaste sättet och det mest felsäkra ska väl vara att skaffa en typ av htpc fjärr, som levereras med mottagare. Har du en multifjärr kan du sen bara ta kommandona för den, det finns lite olika sätta att hämta det från Logitechs databas (beroende på om du köper en microsoft fjärr, som inte säljs ny längre (eller HP's "kopia") eller en av de alla andra versioner som finns. Det skiljer nämligen i IR-mottagaren (fråga mig inte vad, jag gick under intrycket att en IR-mottagare är en IR-mottagare) men det är tyvärr inte riktigt så. Microsofts (eller hp's kopia) registreras som en fjärr i enheterna, och lägger till något som kallas e-home etc, vilket gör att du får lite annan användbarhet (läs bättre), jämfört med de andra som bara installerar HID-device för tgb och mus.

Här kan det vara problem att få till en bra hastighet i knapptryckningarna med logitechs fjärrar om man inte utgår från microsofts orginalfjärr (eller hp' kopian, som är den enda andra fjärr jag hittat som verkar ha samma mottagare/funktion). Med microsofts IR fungerar det klockrent. Jag provade först med en sån här från Fractal Design , kan du leva med att ha en extra fjärr till just htpc'n så fungerar den klockrent, men jag fick det inte att lira som jag ville med min Logitech Harmony One. Det fungerade, men det blev för långsamt (tänk 1s/knapptryckning). Fractalfjärren själv reagerar dock blixtsnabbt. Har verkligen grävt i det utan att komma fram till något, mer än att många andra verkar ha liknande problem, oavsett hur man ställer in delayer etc med Logitechen.

Nu har jag en microsoft IR på väg, lånade en av en kompis och provade först och det fungerar super. Skulle aldrig för allt i världen byta bort min Harmony idag, när man väl fått ordning på delayer mm till alla enheter är den i princip lika snabb som alla orginalfjärrar (hptc'n undantaget där det iaf i mitt fall krävdes att jag snokade rätt på "rätt IR").

Som du skriver Cheetah uppfattar jag det som att du har problem med flera apparater? Nu har jag inte koll på 525 iof, kan ju vara att det skiljer, men jag har inte haft problem med något annat än htpc'n, och det gick till sist att lösa det också. Eller om man kan leva med att ha just en separat fjärr till htpcn så kan man ju hugga vilken som, det finns ju en uppsjö att välja på.

Manberg: Brrr får kalla kårar av det där tangentbordet, en kompis till har haft det ett tag, och styrpinnen till musen är i både mina och hans ögon helt förfärlig, jag skaffade själv ett billigt Deltaco för att prova (skall nog byta till ett Logitech Dinovo) men det fungerar riktigt bra, med en trackball istället för styrpinnen. Dessutom är väl det där tangentbordet IR? Till tangentbordet föredrar jag RF faktiskt.
 
Redigerat:
Tack för tips. Cheetah - för sent, har redan 525 o tycker den är bra. Den saknar dock WAF :D så den går bort när frugan tar kommandot.

mrVoodoo - det var en bra beskrivning av vad jag behöver, tycker förstås att det är märkligt att det inte finns nån remote till WMC. Nu har jag Vista men kan komma att uppgradera till W7, undrar om det finns nån till det?

Tangentbord o mus fanns med, det är inte Bluetooth utan förmodligen nån radiogrej, det sitter en mottagare i en USB-port. Det funkar sådär, musen hoppar rätt friskt och ger ingen precision men tangentbordet är helt OK. Max 2m från datorn just nu, vet inte hur det funkar på längre avstånd?

iPhone min har jag spräckt glaset på men den kanske kan vara nåt?

Första, andra --- en IR-mottagare och programmera 525an?

Kjell G
 
C
alltså, mm, så går nån och slår på tvn och digitalboxen manuellt kanske, min gamle far på 77 vägrar använda fjärren när han ska sätta på radion tex, och vips så sitter man där en kvart i helpfunktionen för att få alla apparater i rätt lägen igen... Dessutom kan han inte läsa dom små bokstäverna med dålig kontrast som displayen har heller.
 
Jo, det är väl det enda som kan vara lite störigt, men sambon börjar bli ganska överens med fjärren nu också. Det var faktiskt hennes ursprungliga önska att jag skulle göra något åt högen med fjärrkontroller på soffbordet :D

Om nånting har strulat, tv'n stängt av sig t.ex. så tycker jag det går tämligen fort med helpfunktionen säg 20s eller nåt så brukar man ha fått allt i rätt läge igen. Om inte annat så brukar jag de flesta gångerna bara gå in på den specifika enheten och slå av eller på, går ju i princip lika fort, om inte fortare, än att leta fram rätt fjärr från hylla under soffbordet. :D

Det kan ju vara så att jag kan lägga och ställa in knapparna lite bättre på Harmony One kanske, har inte provat eller klämt på en 525'a själv. Men jag är toknöjd med Harmonyn undantaget en enda punkt. Det tog REJÄLT med tid att få allt som jag ville ha det, har nog hållit på med inställningarna i 2 dagar eller mer om man lägger ihop det... det är i mäktigaste laget för en fjärrkontroll :p
 
Ok, Iphone eller touch skulle jag nog satsa på idag!

mrVoodoo: Jo det var lite pill med det där tangentbordet nu när du säger det! Men jag har moddat mitt med papperet som blir kvar från hålslag under styrpinnen så att man inte måste trycka ner den samtidigt som man styr. Haha, det funkar faktiskt riktigt bra!
 
MCE fjärren verkar säljas under orginalnamn nu http://www.origenae.com/
Såg dock ingen ir reciver till den så frågan är om man måste ha den funktionen inbyggd
 
Hittade följande på Inet
Det får nog bli den, det är RF så den räcker kanske en bit. Om det inte funkar så får jag skaffa separat IR-adapter och programmera Harmonyn.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.