Hej!
Är de någon som har erfarenhet av de slovakiska maga pannorna som bland annat af energiteknink i sundsvall har börjat sälja?
 
Tycker det verkar vara en höjdarpanna, gjutjärnsluckor den enkla keramiken(kan köpas på vilket byggvaruhus som helst) och priset
bästa argumenten. sedan sade försäljaren att den hade 93% verkningsgrad under "Toppen"av eldningen (dvs Den verkningsgrad som brukar anges i sverige) och 85% under hela eldningscukeln.
 
G
Vad försäljaren säger och vad verkligheten säger är två olika saker.
Först när det finns papper från en oberoende testrapport så kan man säga att det var en dålig,medelmåttig eller en bra panna.
Ungefär som när man köper en Kinapryl.Finns ingen bättre produkt säger försäljaren.
När man kommer hem och använt den ett tag så önskar man att man alldrig köpt eländet.
Man får vad man betalar för.
Dock icke sagt att billigare prylar är mkt sämre en dyrare.(så man slipper kommentarer om det).
Dock så beror det på att många billiga prylar inte borde få säljas i vårat land,men det beror på att någon importör vill tjäna pengar.
 
Testrapporter om verkningsgradens sanning (eller osanning)är nog det lättaste att få reda på.
Det är knepigare att få reda på om pannan håller dvs bra luckor svetsar och andra kvalitetsgrejer,
Detta lär ju vara ganska svårt då det är en "ny" panna på svenska marknaden. Sen snacket om att billigt är skit kan stämma ibland men oftast inte. Jag köpte min orlan panna av denna försäljare och han verkar inte vara någon "snackare".
 
Är också intresserad av denna panna, mycket bra pris. Var tidigare inne på Orlan-pannan, men har blivit tveksam efter att jag läst här på forumet.
Så om någon har nån erfarenhet av den, bra eller dåligt, skulle det vara bra med lite upplysningar.
 
Jag har installerat en maga 29 tidigare i höst. Tycker att pannan funkar bra, lättskött och lätteldad sitter rökgastempgivare på den, så man kan ställa när pannan ska stänga, kan även ställa max rökgastemp och lite andra parametrar. De negativa med pannan var att muffarna till kylslingan inte var svetsade runt om men jag har tillslut kommit fram till en lösning med återförsäljaren.
 
Sandin1 skrev:
Jag har installerat en maga 29 tidigare i höst. Tycker att pannan funkar bra, lättskött och lätteldad sitter rökgastempgivare på den, så man kan ställa när pannan ska stänga, kan även ställa max rökgastemp och lite andra parametrar. De negativa med pannan var att muffarna till kylslingan inte var svetsade runt om men jag har tillslut kommit fram till en lösning med återförsäljaren.
Hur går det med pannan?
 
undrar jag med, tycker det låter vettigt med billig keramik MEN mindre bra med tryckande luft isf sugande. Så vore skoj höra hur den rullat.

Sutit och läst hela dan om pannor, även Maga har sugande versioner. Frågan om dom "suger"... :)

Men seriöst, vore skoj höra av dom som har erfaranhet av detta märke.

Annars är jag lite inne på en Orlan lr Atmos från polen, vill överdimensionera systemet för framtida behov. Även för att slippa undan några eldpass.
 
Redigerat:
Är inte maga och orlan samma panna ? de ser väldigt lika ut.
 
Även jag har alltid trott att Maga och Orlan var samma likt som weissman och vigas m.f.l även härstammar från orlan.

Det är väl p.g.a de stora volymerna som pannkroppen blir tillverkade i som håller nere priserna.

Dock ser jag att material tjocklek och lite annat skiljer.
Så det kanske är bara ritningen som är tillsalu.


Dock är detta rena spekulationer från min sida.

 
PST skrev:
Är inte maga och orlan samma panna ? de ser väldigt lika ut.

Maga är lillebror till orlan
 
Blir inte klok på vad för panna jag ska köpa, Maga har börjat med sugande fläkt på vissa pannor vilket är bra. Orlan har dock pannor som sväljer lite längre ved.

Önskar jag kunde få se nån av dessa in action, finns en säljare av Maga i sundsvall som jag lär åka och besöka. Frågan är om Orlan har något att visa upp.

Eller är det något annat märke jag bör ta med i beräkningarna utöver dessa? Även tittat på Atmos som verkar vettiga och går få tag på billigt i Polen
 
Kolla upp hur servicen är. Verkar som om servicen är bättre för Maga om man läser runt lite på forumet.

Ladan är kanske ett annat märke att titta på. Den rekommenderades av Romoheat istället för Orlan när jag pratade med dem. Har själv inte hunnit kolla på den något nämnvärt.
 
ToreTumör skrev:
Blir inte klok på vad för panna jag ska köpa, Maga har börjat med sugande fläkt på vissa pannor vilket är bra. Orlan har dock pannor som sväljer lite längre ved.

Önskar jag kunde få se nån av dessa in action, finns en säljare av Maga i sundsvall som jag lär åka och besöka. Frågan är om Orlan har något att visa upp.

Eller är det något annat märke jag bör ta med i beräkningarna utöver dessa? Även tittat på Atmos som verkar vettiga och går få tag på billigt i Polen


hej ja har en maga panna och är helnöjd har bara 100 mm pipa med tryckande fläkt men det har aldrig varit nå problem...
ja bor i timrå om du vill komma och kolla
 
Ni som har en Maga ta gärna fram kameran och lägg upp lite bilder, gärna från vedmagasin, förbänningskammare och konvenktionsdelen när ni sotar tuberna.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.