Nätverk ingår idag i många elofferter i nyproduktion. Frågan är om man behöver det ? Tycker ju att det mesta fungerar riktigt bra trådlöst nu för tiden..

Några synpunkter på detta ?
 
Titta på möjligheten att välja ett system där du kan köra data, telefoni, tv i samma kabel. Du väljer i ett skåp vad du vill att det ska vara. Då får du lite större nytta av det nätverket.
 
Trådlöst är "best effort", kabel är alltid kvalité och robust vilket jag tror framtida lösningar kräver mer och mer. Men trådlöst närmar sig sakta men säkert...
 
Det funkar rätt bra att åka kommunalt också, men det finns helt klart tillfällen då man är glad att man har en egen bil.

Jag tänker själv byta ut mina teleledningar till Cat5e för att kunna köra nätverk istf tele i huset. Att inte välja nätverk i nyproducerat idag, känns bara dumsnålt.
 
C
Trådlöst har man för att man har en laptop man vill bära runt på. Trådbundet har man när man vill ha nåt som garanterat funkar.
 
agehall skrev:
Jag tänker själv byta ut mina teleledningar till Cat5e för att kunna köra nätverk istf tele i huset. Att inte välja nätverk i nyproducerat idag, känns bara dumsnålt.
Och att inte dra Cat6 likaså...
 
Det här har diskuterats livligt i teknik-tråden många gånger. Och jag säger som jag sagt tidigare glöm trådlöst.Det klarar inte ens streaming video från Youtube. En fast nätasnlutning kan du köra mer än 5 MBit/s, vilket behövs bl a för TV. Du kan även köra telefon via kabeln.

Man försöker popularisera trådlöst genom ny teknik och nya frekvensband men fysikens lagar gäller här. Det finns inte tillräckligt med frekvenser för att tillgodose mer omfattande trådlös trafik. Däremot är givetvis tekniken bra när man är på resande fot.
 
Håller med majoriteten. Som jag ser det är trådlöst för trådlösa prylar. Har aldrig förstått vitsen med trådlöst om man ändå måste ansluta elen. Batteridrivna små enheter kör trådlöst. Allt annat trådat.
 
Själv är jag stark motståndare till att dra kabel dit det inte absolut behövs.

Mellan routern, servern, nätverksdisken och de stationära datorerna vilka alla råkar befinna sig hyfsat nära varandra är det kabel, bitvis 100 Mb/s och bitvis 1 Gbit/s beroende på vilken hårdvara som är inkopplad.

Men sedan är det stopp.

Inte drar jag nätverkskabel runt 300 m2 kåk när hela familjen använder sina laptops i soffan, sängen, vid matbordet eller var de nu råkar befinna sig och det trådlösa nätverket typiskt tuffar på i 130-180 Mb/s.

För vår del så har vi med all säkerhet köpt vår sista stationära dator - att gå till datorrummet för att använda en dator känns väldigt omodernt - ungefär som att ha ett särskilt telefonrum.

Nu när vi renoverar har jag tänkt till ordentligt (rätt eller fel må diskuteras), men det blir inga stationära datorer här i framtiden, och absolut inget rum fullt med datorprylar.

Servern hamnar i datorskrubb och glöms bort, någon eller några trådlösa skrivare i någon bokylla någonstans, och sedan den trådlösa friheten att använda datorer varsomhelst i huset.
 
sajjen skrev:
Och att inte dra Cat6 likaså...
Kanske. Men 10GB utrustning för koppar ligger en bit bort i tiden innan det hamnar i konsumentled, och jag skulle nog hellre dra fiber om jag var intresserad av att köra de hastigheterna ändå. Det ger mindre problem i längden.
 
mycke_nu skrev:
Själv är jag stark motståndare till att dra kabel dit det inte absolut behövs.

Mellan routern, servern, nätverksdisken och de stationära datorerna vilka alla råkar befinna sig hyfsat nära varandra är det kabel, bitvis 100 Mb/s och bitvis 1 Gbit/s beroende på vilken hårdvara som är inkopplad.

Men sedan är det stopp.
Till stor del håller jag med dig. Kör också på bärbar via trådlöst, och det funkar väldigt bra. Anledningen att dra nätverk, som jag ser det, är för IP-TV-mottagare, media-dator, etc. Skulle jag bygga nytt eller renovera ordentligt hade jag definitivt dragit fram tomrör och dosor till alla rum om jag inte ansåg mig ha ekonomin eller nytta av att dra nätverkskablage.

Tänk hur många hus och lägenheter som har långa antennkablar klammrade längs väggarna. Framtidssäkra.
 
Jag rekommenderar kabel. Enda tillfället det är värt besväret med trådlöst är om du vill hålla en öppen accesspunkt för allmänheten (något jag iofs rekommenderar av många skäl, om du klarar att säkra upp den så att inte ditt interna nät äventyras).

Trådlöst är struligt, otillförlitligt och, om du vill säkra upp det, en pest att konfigurera.

Men 10GB utrustning för koppar ligger en bit bort i tiden innan det hamnar i konsumentled, och jag skulle nog hellre dra fiber om jag var intresserad av att köra de hastigheterna ändå.
Och diskar som kan mata ett sådant nät på ett meningsfullt sätt ligger ännu längre bort i tiden...
 
Många synpunkter.. Håller med lite om att de stationära datorerna är förbi men samtidigt kommer ju tv-distributionen allt med flyttas över från traditionell antennuppkoppling. Signal mellan TV (digitalbox, mediacenter etc) och routern kan ju vara bra att säkerställa trådbundet. Routern/Switchen kommer jag ansluta mot fiber eller alternativt höghastighetsnät. Att det är krånligt att konfigurera ett trådlöst nätverk håller jag nog inte med om. Det kostar ju också lite pengar att förse tvättstugan med pathpanel och dra ut cat6 i huset. Man får rätt många "kvalitativa" trådlösa routrar för de pengarna..
 
Vi har flera bärbara (arbetsdatorer + egna), men inte sitter jag någon annanstans än i arbetsrummet för något seriöst. Där finns gott om datorkraft, rejäla bildskärmar och viktigast av all, ett rejält skrivbord. Att det är rimlig fart (30-50 MB/s, dvs flera gånger högre än med trådlöst) gör också livet behagligare.

Laptop har man när man ska läsa nyheterna till frukosten, eller titta på fotoalbumet med lille sonen som vill rita av folk vid matbordet.
 
C
mycke_nu skrev:
Själv är jag stark motståndare till att dra kabel dit det inte absolut behövs.

Mellan routern, servern, nätverksdisken och de stationära datorerna vilka alla råkar befinna sig hyfsat nära varandra är det kabel, bitvis 100 Mb/s och bitvis 1 Gbit/s beroende på vilken hårdvara som är inkopplad.

Men sedan är det stopp.

Inte drar jag nätverkskabel runt 300 m2 kåk när hela familjen använder sina laptops i soffan, sängen, vid matbordet eller var de nu råkar befinna sig och det trådlösa nätverket typiskt tuffar på i 130-180 Mb/s.

För vår del så har vi med all säkerhet köpt vår sista stationära dator - att gå till datorrummet för att använda en dator känns väldigt omodernt - ungefär som att ha ett särskilt telefonrum.

Nu när vi renoverar har jag tänkt till ordentligt (rätt eller fel må diskuteras), men det blir inga stationära datorer här i framtiden, och absolut inget rum fullt med datorprylar.

Servern hamnar i datorskrubb och glöms bort, någon eller några trådlösa skrivare i någon bokylla någonstans, och sedan den trådlösa friheten att använda datorer varsomhelst i huset.
Antingen är din familj gjord av pengar, eller också använder ni inte högprestandadatorer. En speldator byggd för 15000 kostar som bärbar med samma prestanda minst 30000, utöver att den då väger sådär en 5 kilo plus nätaggregat (vilket behövs, eftersom batteriet räcker i en halvtimme..).

Jag som själv sitter vid datorn en hel del om dagarna börjar dessutom tycka att mina två 22"-skärmar inte längre räcker till, utan det vore soft att ha några till. Den bärbara datorn är begränsad här, även om möjligheten kanske finns så försvinner all mobilitet.

Därför använder jag och alla andra datornördar i störst utsträckning stationära datorer, och kommer fortsätta med det ett bra tag till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.