Jag behöver göra något åt två oanvända rökkanaler som mynnar ut i källaren. Skorstenen har fyra rökkanaler och fyra ventilationskanaler. De gamla pannorna är skrotade och ersatta med värmepump/elpanna. I vardagsrummet har vi en öppen spis och där ska vi sätta in en energikassett. Men vad gör vi med de två öppna rökkanalerna i källaren? För att de ska ventileras väljer vi mellan att sätta in rosettventiler eller dragluckor. Vilket är bäst och varför? Finns det ytterligare alternativ?

Tacksam för svar
 
Om du menar dragbegränsare när du säger draglucka, vet jag inte vad den skall vara bra för om du inte har nån panna. Dragbegränsaren ser till att du har jämnt drag när du eldar.
 
Ja det är väl samma sak (kärt barn har många namn). Jag förstår heller inte rikigt varför en draglucka(begränsare) skulle behövas. Men det är ett råd jag fått, precis som rosettventilen. Det handlar väl egentligen bara om att se till att rökkanalen är ventilerad. Det borde räcka med att sätta igen öppningen utan att det blir helt tätt. Rosettventilen är ju snygg och det är lätt att reglera hur mycket den ska vara öppen. Men det borde väl egentligen duga med vilken typ av ventil/spjäll som helst?
 
Jag tycker rosettventil är riktigt snyggt, mycket snyggare än en dragbegränsare. Sen verkar det som att rosettventiler är billigare än dragbegränsare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.