Det finns ju en anledning till att brandsläckare, och annan räddningsmateriel, är illröda.
Det är ju för att de i ett stressigt läge, kanske i ett rökfyllt rum, skall vara lätta att hitta.

Så nej, jag avstår från denna designprodukt. Möjligen skulle jag kunna tänka mig en röd till att ha på vinden,
utöver de två röda jag har i bostadsutrymmena.

Så min rekommendation till vinnaren: Sätt upp en tydlig skylt för din och de dinas säkerhet:
137589_1_sma.jpg
http://www.staples.se/brandskerhet/cbs/137589.html

• Gilla
Goteborg och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood, som gammalt skyddsombud så håller jag med dig - i viss mån. Skyltar har ju signalfärger inte helt utan anledning - rött brandredskap - grönt nöd, personskydd.
I ett hem förmodar jag att alla känner till var brandsläckare och brandfiltar finns. I mitt fall är släckaren väl synlig oavsett färg och jag brukar i förbigående informera om den.
Det kan tilläggas att rött är en för ögat mörk färg och väl synlig endast på grund av det är en färg som oftast kontrasterar mot omgivningen. Egentligen vore en ljusgrön färg bättre. I mörker är rött direkt olämpligt.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
J-stedt skrev:
...Egentligen vore en ljusgrön färg bättre. I mörker är rött direkt olämpligt.
Du har naturligtvis rätt! Den första färg som blir osynlig i mörker, dvs blir bara svart, är ju rött.
Det har något med syncellernas fysiologi att göra.
Men det viktiga är väl att släckaren inte "smälter in i" bakgrunden.
Kanske dags att uppdatera "standarden" för brandskyddsmaterial till illgrönt?

Lite lördags-trams i sammanhanget:
Det gamla talesättet säger ju att "I mörkret är alla katter grå". Men det är helt fel!
Min kolsvarta katt Sotnos är fortfarande svart mitt i natten. Hon blir aldrig grå :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.