Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
Derbyboy: Jag har tagit två av APna till lägenheten och kör nu bara 4 st plus en Dream router. Jag skulle säkert kunna konfigurera och placera dom bättre men med vissa så är kabeldragningen lite klurig. Oavsett ska jag nu göra en avstickare ner i en skog och behöver en ny AP. Såhär ser det ut just nu:
Jocke Best: Här är en tidigare tråd med samma lösning. https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kopplar-jag-sa-jag-far-ethernet-i-detta-uttag.465285/page-2
Testarn: Då kan det vara enklast att kolla på en annan Asus-produkt. Jag hade Asus innan jag uppgraderade hela nätet hemma och tyckte att det var ett bra admingränssnitt som tillät mig att göra inställningar på ett enkelt sätt. Bra användarhjälp direkt i GUIt. Det borde gå att köpa en enklare Asus router som kopplas till din nuvarande router med kabel och sen konfigurera den som AP. Kostnaden
JohanLun: ...det brukar finnas en inställning i routern som gör den till en AP (accesspunkt). Jag har haft uppsatt så här, sen plötsligt så börjar saker balla ur, då har routern som var AP av nån anledning "hoppat tillbaka" och börjat dela ut egna IP adresser till det som är kopplat till den... Jag har kvar några routrar kopplade som switchar eller AP, men försökt göra om allt så det är
paralun: [citat] Jo då är vi tillbaka till ruta 1 och man måste veta exakt vilken router det handlar om och sedan kolla manualen hur man ändrar till AP-läge för routern.
paralun: [citat] Jo har kollat lite med de val vi har och det är olika hur man har med anslutningsavgift, bindningstid och uppsägning, däremot så kan man lägga ett abb vilande under vintern för att sedan slippa anslutningsavgift om man väljer att säga upp avtalet. Men klart olika. Sen precis som du funderat över så har jag frågat efter ett abb som körs med "snigelfart" under vintern, enbart
spikplanka: Något att ta höjd för är att Telia är den operatör som mest säljer ut sina kunders användardata och är tidigt ute om något skall "förbjudas".
spikplanka: Prova med etanol, aceton, lacknafta osv tills något fungerar? Minimera exponeringstid då iaf de två sista gärna löser upp både det ena och andra. Skyddshandskar och kolfiltermask är vettigt också.
Fairlane: [citat] Ja se där, du installerar alltså själv saker från tillverkaren, på datorn (utom i ett fåtal fall), och väljer att köra allt från Play Store/App Store på telefonen. Helt ok, så gör jag också, förutom att ha nog knappt har något från Microsoft Store. Skillnaden är väl framförallt att jag inte ser det som ett problem att folk har fri vilja att göra på ett annat sätt,
Bo.Siltberg: Det finns färdiga produkter för detta, t ex Ontech 9060. Det behövs bara mobiltäckning.
Peter787: [citat] Sista uttaget i en slinga har EN kabel och ett slutmotstånd, det kan vara flera uttag i en sådan slinga, så att det enbart är en kabel till uttaget innebär inget. Däremot borde 7-vägs splittern innebära att det är ett lokalt stjärnnät i lägenheten. Räkna uttagen, finns det 7 uttag är det enkelt.
pacman42: Kanalen gör mig ingen större skillnad tyvärr. Mikron är en Siemens inbyggnadsenhet som är ca 11 år gammal, men den skall ligga inom gränsvärdena. 5GHz drabbas ju inte så nu flyttar jag över än fler enheter till det nätet. Jag har sedan länge separata SSID för att inte hamna på 2,4 GHz I onödan. Men allt rörande "smarta hem" har jag på 2,4 GHz för tillfället.
AndersS: De grå kablarna med vitt, lila, blå och turkos är de som använts för kopparansluten telefoni, även skarvklämmorna. Så du får försöka följa var kablarna tar vägen och om det är gamla teleledningar, kan ju vara något annat.
AndersS: Om det är i fastighetsgräns kan det vara ok materialmässigt. Söktråd på din fastighet avslutas innan fiberduct ansluts mot stamnät t.ex i fastighetsgräns gata/väg. Söktråd ska inte anslutas mot stamnät, riskerar att bli för mycket att signalsätta.
myrstack: Googles system har ju fördelen av att det är väldigt enkelt att konfigurera och man konfigurerar på samma sätt om man sätter upp det som ett mesh-system eller med trådat backhaul (som jag starkt rekommenderar). Betydligt lägre tröskel än ubiquti att konfigurera men givetvis även väldigt mycket enklare
Dr Benz: 26 har varit standard här vilket jag inte har prioriterat utan valde trådlöst som funkade fint. Sen kom ett erbjudande att om jag skaffade minst 250/mbit i månaden i 2 år så fick vi det gjort för 7.500:- Valde att slå till då vi ändå vill ha ung den hastigheten. Så erbjudanden kan kanske komma emellanåt. Och kan vara värt att vänta om man kör trådlöst.
Timmertorsten: [citat] Låt mig förtydliga resonemanget opartiskt: jag har erfarenheter av många olika fabrikat av 4G router, har haft förmånen via jobbet att testa och installera hel del. Här delar jag det jag vet om de olika lösningarna. Om TS vill ha en router som klarar oren spänningsmatning i ett fordon så är en industriell router ett lämpligare köp än en konsumentrouter. Litet åska i
AndersS: [citat] Japp och det är det sista man testar när mobiluppkoppling inte fungerar, är min åsikt.
TRJBerg: Servitut och motsvarande för en fastighet är i praktiken "evigt". Är det ett belastande servitut (din fastighet är "tjänande") innebär det en evig värdeminskning. Nivån på det är förstås helt beroende på det individuella fallet.
JSten: [citat] Jäklig dålig dokumentering hos Samsung, men om man kollar på t.ex. https://www.tradeinn.com/techinn/en/samsung-ue43ru7105k-43-4k-uhd-tv/137510812/p så listas dvb-t, så borde fungera. Så skaffa en längre sladd. koppla in och gör en kanalsökning.
Dublin: Nu har jag lyckats lösa problemen utan att byta switch. Har dock beställt en Tplink och byter nog ändå då den plexgear jag har är minst 5 år gammal och det är oklart om switchen var inblandad i felet. Jag beskriver problemet jag hade i den här tråden ifall nån kunnig är intresserad - https://www.byggahus.se/forum/threads/mysko-naetverksfel-vad-haende-haer.521627/
Bästerortarn: [citat] Jag har ett fritidshusabonnemang från Bredband2 i Global Connects fibernät. Det innebär att man ska ha 2/2 Mbit/s och kan köpa till full patte vid behov. Det funkar kalasbra och ger oftast faktiskt 60/2 Mbit/s. Jag har faktiskt distansjobbat på den låga hastigheten men jag har inte jättemycket distansmöten. Och oftast köper jag tillfälligt 100/100 ändå ..... Så Bredband2's
skalbagge: [citat] Jaha, isåfall håller jag med om att ta bort och sätt doslock
Kane: [citat] Den citerade texten verkar vara skriven av någon som inte har koll.
AndersS: [citat] Du ska ställa frågan till den fiberoperatör du beställt/avtalat med.
Totte_S: En stabil lösning är UV-beständig kabel som du kan dra genom små hål i väggarna. Sedan monterar du fasta uttag i ändarna och använder patchkabel mot switchen respektive växelriktaren. Alternativt köp en färdigkontakterad UV-beständig patchkabel och klipp ena änden och sätt ett uttag vid växelriktaren och använd fasta kontakten inomhus.
Nyikåk: [citat] Sorry för sent svar, jag kollade bara på detta, drog i telerören och på andra sätt istället.
Dan1891: [citat] Hurra! Då behöver jag inte köpa ny mobil förrän 2027 då!