Hej på er.

Det är mycket som rör sig i huvudet på oss när vi ska välja hustillverkare, var först inne på Älvsbyhus Höner och så ville man ha övervåningen inredd och takkupa + att vi vill ha kakel och klinker i badrumen och hallen.... alla dessa tillval blir ohygligt dyrt.

Sen tittade vi på Götenehus och Villa Nyholm med kakel och klinker i badrummen så vart Villa Nyholm endast runt 100.000kr dyrare ::)
Men då får min pappa som e målare fixa målningen och tapeterna....!

Då båda huset motsvarar våra krav på antalrum och en lagom öppen planlösning så känns det som om Götenehuset är betydligt bättre pga: Grunden är Platta med golvvärme (rätta mig om jag har fel), Snyggare (enligt oss iaf ;D ) Känns som om det oxå är högre kvalite på Götenehuset än på Älvsbyhuset.


Resonerar jag rätt, vill gärna ha lite åsikter från er på forumet, vem vet det kanske blir Älvsbyhuset tillslut ändå.. ::)



Klipper in de siffror jag fått från Husleverantörerna:

Vi behöver ha övervåningen inredd när vi flyttar in..

Ähus:
Huset (Höner 1.5-plans 101 kvm + 53,3 kvm övervåning med snetak) inkl grund 913.000kr + tillval som takkåpa parkett andra kökslyckor och de andra tillvalen ca 200.000kr (enligt säljaren på Ä-hus)
klinker i hall, kakel i köket och kakel och klinker i badrummet samt badrummet på övervåningen ca 65.000kr (enligt säljaren på Ä-hus)
Inredd övervåningen 330.000kr (enligt säljaren på Ä-hus)
+ att Ä-hus ville ha 330.000kr för markarbeten.

Summa Ä-hus:
913.000kr
200.000kr
65.000kr
330.000kr Övervåning
330.000kr Markarbeten
Summa 1.838.000Kr och då är huset precis så vi vill ha det.


Götenehus:
Huset (Villa Nyholm 2-plans 68kvm + 68 kvm riktig övervåning) kostar 1.591.000kr inkl grund på platta med golvärme i båda planen. Markarbeten 250.000kr
Standardutrustningen motsvarar det vi vill ha med några få tillval och ändringar för 20.000kr sen tillkommer kakling och klinker 65.000kr.
Som någon påpekade så är min fars jobb oxå värt pengar med det behöver vi inte betala. (denna kalkyl gäller ju för oss och då är hans jobb ju gartis :D )

Summa Götenehus:
1.591.000kr
20.000kr
65.000kr
250.000kr
Summa 1.926.000kr

Båda husen måste målas utvänding. (Av mig och pappa :D )


Sen kan man ju såklart får Ä-huset betydligt billigare om man gör övervåningen själv.
 
Götenehus spelar i en helt annan division kvalitetsmässigt. Valet skulle vara mkt enkelt om jag var du.
 
birgi skrev:
Götenehus spelar i en helt annan division kvalitetsmässigt. Valet skulle vara mkt enkelt om jag var du.

Jag har förstått det av flera här på forumet, måste ju verkligen kolla så mina uppgifter stämmer ang priserna.

 
elvis skrev:
Jag tror inte att det skiljer sig när det kommer till kvalité. Då tänker jag främst på isolering och sådana bitar. Däremot så har inte älvsbyhus dom senaste köken och kakel i badrummet... Allt är ganska basic.

Vi har beställt ett Älvsbyhus (Tyr). Vår känsla är att huset är ganska basic. Men som vi ser det så kan man alltid byta kök och även kakla i badrummet. Det är väl främst dom sakerna som vi saknar...

Tyr är en 1-plansvilla... I ditt fall har du en övervåning att inreda. Du verkar redan ge svar på frågan i din fråga....
Ja jag försöker iaf ge svar på min egen fråga
;) och ville sen se om någon hade annan åsikt och erfarenhet.

Jo du har ju rättt i att Ä-hus e ganska basic, och vill man göra så Ä-huset får lite högre standard så blir priset inte så mycket lägre än att välja typ Götenehus Villa Nyholm.

 
Har ungefär samma erfarenhet.

Vi kollade också på budgethusen först och tog in offerter både från Ä-hus och Smålandsvillan. Med dom ändringar vi ville ha gjorda så blev dessa hus lika dyra som det Götenehus som vi till slut valde.

Det är framförallt platta på mark med golvvärme, kakel&klinker i våtutrymmen, kök&vitvaror, mer hustyper, möjlighet att ändra planlösning, som är den fördelen med G-hus jämfört med Ä-hus enligt mitt tycke.

//samba
 
Vad kostar Götenehuset nyckelfärdigt med grund? Har svårt att tänka mig att det bara skulle skilja 100 000:-. Tog själv in ett flertal anbud när vi byggde och bla. från G-hus. När den slutliga offerten kom från G-hus så skilde det ca 450 000:-.
 
Hej,
Tycker också skillnaden verkar liten. Dessutom kan man ju inte räkna din pappas tid som gratis, då blir det lite äpplen och päron i jämförelse. Målning och tapetsering av ett hus invändigt genererar väl en kostnad på mellan 50 och 100',
 
jag och min man har precis köpt ett älvsbyhus och känner oss jätte nöjda då vi är i en vänskapskrets där många har byggt hus .
Det har varit ganska mycket problem med olika husfirmor såsom annebergshus eksjö m.m samtidigt som de har varit ganska dyra .
vi håller på bygga hus i ett område då alla hus är väldigt dyra och kommer undan på så sett billigt med att bygga .
Då vi inte ville låna mycket pengar men ändå ha hög standad på huset så har vi bytt köket emot ett ikea kök golvet mot parkett ifån ett lågvaruhuss själva satt in en kamin och vipps kanonsnygg ;D
 
Älvsbyhus vänder sig själv-fixare som räknar hem tillvalen billigare än vad vare sig Älvsbyhus eller någon konkurrent någonsin kan matcha.

Men sen finns vi alla andra av olika sorter. Typ den som snabbt vill ha en glassig praktkåk, typ den som har tummen mitt i handen, typ den som drar sig för att anlita svart arbetskraft och typ den vars svärfar är varken målare eller kakelsättare. Och för oss är det nog lika bra att köpa något annat än Ä-hus. ;-)
 
Ja att bli klassad som händig självfixare köper jag lätt ;D

Allvarligt så ligger det nå`t i det du säger ska man välja alla tillval via Ä-hus så blir det inte jättebilligt men kan man däremot göra en hel del själv så kan man få det väldigt fint till ett bra pris...håller oxå med om att 100000:- låter som en väldigt liten skillnad, stämmer inte alls emot när vi snokade runt.

 
Ang den lilla skillnaden i pris så kommer här de siffror jag fått från Ä-hus och Götenehus.

Vi behöver ha övervåningen inredd när vi flyttar in..

Ähus:
Huset (Höner 1.5-plans 101 kvm + 53,3 kvm övervåning med snetak) inkl grund 913.000kr + tillval som takkåpa parkett andra kökslyckor och de andra tillvalen ca 200.000kr (enligt säljaren på Ä-hus)
klinker i hall, kakel i köket och kakel och klinker i badrummet samt badrummet på övervåningen ca 65.000kr (enligt säljaren på Ä-hus)
Inredd övervåningen 330.000kr (enligt säljaren på Ä-hus)
+ att Ä-hus ville ha 330.000kr för markarbeten.

Summa Ä-hus:
913.000kr
200.000kr
65.000kr
330.000kr Övervåning
330.000kr Markarbeten
Summa 1.838.000Kr och då är huset precis så vi vill ha det.


Götenehus:
Huset (Villa Nyholm 2-plans 68kvm + 68 kvm riktig övervåning) kostar 1.591.000kr inkl grund på platta med golvärme i båda planen. Markarbeten 250.000kr
Standardutrustningen motsvarar det vi vill ha med några få tillval och ändringar för 20.000kr sen tillkommer kakling och klinker 65.000kr.
Som någon påpekade så är min fars jobb oxå värt pengar med det behöver vi inte betala. (denna kalkyl gäller ju för oss och då är hans jobb ju gartis ;D )

Summa Götenehus:
1.591.000kr
20.000kr
65.000kr
250.000kr
Summa 1.926.000kr

Båda husen måste målas utvänding. (Av mig och pappa :D )


Sen kan man ju såklart får Ä-huset betydligt billigare om man gör övervåningen själv.


 
Mja har du fått dom priserna så visst.......men som jag sa så blir det dyrt när man gör x-tra saker via Ä-hus, Ä-hus tillhandahåller inte tjänster som att kakla dina badrum, markarbeten m.m utan säljaren använder sig av utomstående entreprenörer, säkert hade det blivit billigare om du anlitat nån själv.........Priset för markarbetet är ju horribelt, nu vet jag inte om du måste spränga osv. men vi betalade ca 80000:- för vårat markarbete med en lokal entreprenör (Grunden ingår ju i huspriset). Men vill du inte leta egna entreprenörer och du fått dessa priser så visst då e skillnaden inte stor.

Mvh Kristoffer
 
Kosmos skrev:
Mja har du fått dom priserna så visst.......men som jag sa så blir det dyrt när man gör x-tra saker via Ä-hus, Ä-hus tillhandahåller inte tjänster som att kakla dina badrum, markarbeten m.m utan säljaren använder sig av utomstående entreprenörer, säkert hade det blivit billigare om du anlitat nån själv.........Priset för markarbetet är ju horribelt, nu vet jag inte om du måste spränga osv. men vi betalade ca 80000:- för vårat markarbete med en lokal entreprenör (Grunden ingår ju i huspriset). Men vill du inte leta egna entreprenörer och du fått dessa priser så visst då e skillnaden inte stor.

Mvh Kristoffer
Ingen sprängning bara en platt gräsmatta..!!!!!!!!!

Jag är ju bara i det läget att vi kollar upp de husleverantörer vi är intresserade av, vart det slutar vet man ju inte, kanske i Ä-hus ett ändå, vem vet... ;)

Det jag reflekterade över var att det inte skillde så mycket i detta skede, men som du säger så kan man komma ner om man själv handlar upp extra tjänsterna eller gör massa själv.

 
Ja man kan ju undra hur mycket av "markarbetspengarna" som säljaren själv får........

I vilket fall som helst Lycka till i djungeln! ;D

Kristoffer
 
Ja du kan man ju undra :D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.