Låg och tittade på http://www.halfinchshy.com/2013/02/no-comment-2-full-build.html?m=1 i går kväll/natt.
Han är ju en Festool fanatiker och verkar ha det mesta. Just denna film som han lagt ut denna ggr visar honom göra ett projekt från start och han byter friskt mellan sina maskiner och tillbehör.
Är det på liknande sätt ni andra som har Festool jobbar? Ser ju mycket smidigt att tex bara ha en dammsugarslang som passar till allt. Och bordet ser lätt arbetat ut..
Förstår att flera av Byggahusare bygger sådana bord..
Vet inte vart denna tråd skall kunna gå, men berätta gärna, visa bilder, filma hur ni har det i era snickarbodar..
Han är ju en Festool fanatiker och verkar ha det mesta. Just denna film som han lagt ut denna ggr visar honom göra ett projekt från start och han byter friskt mellan sina maskiner och tillbehör.
Är det på liknande sätt ni andra som har Festool jobbar? Ser ju mycket smidigt att tex bara ha en dammsugarslang som passar till allt. Och bordet ser lätt arbetat ut..
Förstår att flera av Byggahusare bygger sådana bord..
Vet inte vart denna tråd skall kunna gå, men berätta gärna, visa bilder, filma hur ni har det i era snickarbodar..
Det var en trevlig video, ganska gediget arbete måste jag säga. När jag tittar på denna typ av video kan jag inte annat än att förundras över hur sjukt mycket pengar som gått åt till alla verktyg. Kostnaden per snickarbodstimme måste vara ganska gedigen...
En sak jag lade märke till särskilt är hans sätt att såga med sticksågen. Vilken fördel finns med att gå underifrån? Han använder ju den mindre modellen, är det ett måste? Jag står i begrepp att köpa antingen 300 eller eller 420, och det vore intressant att höra hur ni använder era och om det finns klara för/nackdelar beroende på användningsområdet. Det känns ju mer framtidssäkert att köpa den nyligen uppdaterade, annars kommer ju definitivt modell 320 komma ut veckan efter att 300:an anlänt från Tyskland.
En sak jag lade märke till särskilt är hans sätt att såga med sticksågen. Vilken fördel finns med att gå underifrån? Han använder ju den mindre modellen, är det ett måste? Jag står i begrepp att köpa antingen 300 eller eller 420, och det vore intressant att höra hur ni använder era och om det finns klara för/nackdelar beroende på användningsområdet. Det känns ju mer framtidssäkert att köpa den nyligen uppdaterade, annars kommer ju definitivt modell 320 komma ut veckan efter att 300:an anlänt från Tyskland.
Att man ser bättre är jag med på, men borde man inte ha sämre kontroll på sågen? Att undvika splitter borde man väl kunna göra genom att rita på baksidan och ha den uppåt, så det kan man ju åstadkomma ändå.MB77 skrev:
Det är en vane sak att såga uppochner, man får minst lika bra kontroll på sågen som att såga uppifrån.jonmo skrev:
Visst är det så att man kan rita på baksidan, fast det blir ju lite jobbigt att behöva tänka spegelvänt... finns ju en liiiten risk att bet blir fel då
Finns ju rättvända sticksågsblad idag så att man slipper vända sågen för att slippa splitter. Vet dock inte om Festool har sådana, för om man köper en så dyr såg kan man ju inte sätta Irwin-blad i den utan att må lite illa.
Sorry jackt för trådnappning. Jag gör ett försök att återgå till ursprungsfrågan.
Festoolnördar: hur mycket är systemtänket egentligen värt? Jag vet att det finns tidigare trådar, men det avhandlas inte tillräckligt tycker jag.
Om man är proffs och drar runt verktygen mycket, kan jag förstå att systainers och portabelt MTF kanske är rimligt. Men för den allmänt händige som till överväldigande delen jobbar hemma, kan det väl knappast vara kritiskt? Om man slagit till på en TS55, varför är det bättre med en OF1010/1400 än någon annan högkvalitetsfräs? Finns det stora fördelar eller är det helt enkelt så att verktygen är bra i sig och det bara är en liten bonus att de är visuellt enhetliga?
Var ärliga nu. Eller är självdistans för mycket begärt för folk som fastnat i Festool-träsket?
Festoolnördar: hur mycket är systemtänket egentligen värt? Jag vet att det finns tidigare trådar, men det avhandlas inte tillräckligt tycker jag.
Om man är proffs och drar runt verktygen mycket, kan jag förstå att systainers och portabelt MTF kanske är rimligt. Men för den allmänt händige som till överväldigande delen jobbar hemma, kan det väl knappast vara kritiskt? Om man slagit till på en TS55, varför är det bättre med en OF1010/1400 än någon annan högkvalitetsfräs? Finns det stora fördelar eller är det helt enkelt så att verktygen är bra i sig och det bara är en liten bonus att de är visuellt enhetliga?
Var ärliga nu. Eller är självdistans för mycket begärt för folk som fastnat i Festool-träsket?
Utan att äga en enda festtool-pinal så håller jag med, det måste väl ändå vara verktyget som sådant man ska köpa som bör ha de egenskaper man är ute efter. Systainer är ju trots allt bara förvaring när verktyget/maskinen inte används.
Kan inte påstå att jag gått all-in men har ändå en hel del Festoolverktyg. Ska jag vara ärlig så är det inte p.g.a. det påstådda systemtänket. I mina ögon sträcker sig systemtänket inte mycket längre än enhetlig dammsugaranslutning. Plugit-kontakten och Centrotec+Fastfix. Utöver detta är det skenorna som möjligen knyter samman flera maskiner i form av sänksågen, adapter till fräsen samt LR32 hålradsystemet. Fräs på skena kör jag väl på sin höjd någon gång om året så den lösningen kan kvitta.
Ska även tilläggas att jag inte har något MFT-bord men väl ett egetbyggt arbetsbord med MFT-hålbild. Festooltvingarna är grymma men att älta systemtänk bara för att de även passar i skenorna till maskinerna är nästan löjligt.
Vad gäller Centrotec och Fastfix-systemet för chuckar på skruvdragarna så är det faktiskt helt grymt! Trots att jag har en dröse skruvdragare brukar jag i slutändan bara använda en eller två och alternera bits/borr/försänkare i maskinerna eftersom det går löjligt snabbt och smidigt.
Har jag ju inte lagt en massa pengar på Festoolmaskiner för att det ska se snyggt ut i hyllan eller för att jag blivit pålurad ett systemtänk. Alla maskiner är köpta för att de på något sätt presterar väldigt bra även jämfört med maskiner från konkurrenterna.
Ska även tilläggas att jag inte har något MFT-bord men väl ett egetbyggt arbetsbord med MFT-hålbild. Festooltvingarna är grymma men att älta systemtänk bara för att de även passar i skenorna till maskinerna är nästan löjligt.
Vad gäller Centrotec och Fastfix-systemet för chuckar på skruvdragarna så är det faktiskt helt grymt! Trots att jag har en dröse skruvdragare brukar jag i slutändan bara använda en eller två och alternera bits/borr/försänkare i maskinerna eftersom det går löjligt snabbt och smidigt.
Har jag ju inte lagt en massa pengar på Festoolmaskiner för att det ska se snyggt ut i hyllan eller för att jag blivit pålurad ett systemtänk. Alla maskiner är köpta för att de på något sätt presterar väldigt bra även jämfört med maskiner från konkurrenterna.
Produkter som diskuteras: "arbetsbord"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Det kan vara en fråga om intresse och hobby. I sådana fall spelar pris inte ngn roll.
Somliga lägger 20-40 000 på en semesterresa till Thailand en vecka om året. Andra stannar gärna hemma med ett nytt verktyg. Jag tillhör den kategorin. Efter 10 år eller så har man plockat ihop en hyfsad maskinpark även om det inte promt måste stå Festool på alla verktyg.
Dessutom måste inte verktygen göra absolut nytta just vid köptillfället. Jag, t ex, känner mig ganska nöjd över att jag KAN och HAR möjligheten att rådda ihop hyfsat snygg möbel eller laga en trasig TV, utan att för dem sakens skull tvingas ut i snögloppet för att köpa ett verktyg så att jag kommer vidare.
Det är kanske lite samma sak som att känna tryggheten av att ha pengar på banken. De finns där som resurs uti fall att.
Med detta sagt så blir mina möbler snygga i teorin och trasig elektronik fixas till geschwint i teorin. Verkligheten är kanske lite annorlunda men det är i alla fall inte verktygen det är fel på.
///j
Somliga lägger 20-40 000 på en semesterresa till Thailand en vecka om året. Andra stannar gärna hemma med ett nytt verktyg. Jag tillhör den kategorin. Efter 10 år eller så har man plockat ihop en hyfsad maskinpark även om det inte promt måste stå Festool på alla verktyg.
Dessutom måste inte verktygen göra absolut nytta just vid köptillfället. Jag, t ex, känner mig ganska nöjd över att jag KAN och HAR möjligheten att rådda ihop hyfsat snygg möbel eller laga en trasig TV, utan att för dem sakens skull tvingas ut i snögloppet för att köpa ett verktyg så att jag kommer vidare.
Det är kanske lite samma sak som att känna tryggheten av att ha pengar på banken. De finns där som resurs uti fall att.
Med detta sagt så blir mina möbler snygga i teorin och trasig elektronik fixas till geschwint i teorin. Verkligheten är kanske lite annorlunda men det är i alla fall inte verktygen det är fel på.
///j
Systemtänket är väl att maskinerna och tillbehören oftast är kompatibla. Du kan använda samma skena till sågen ,sticksågen,fräsen. Utsugen på alla maskiner passar till en och samma dammsugarslangs munstycke. Lådorna kan staplas på varandra platsbesparande och lät att transportera. Några olika slipmaskins modeller har samma storlek på pappret.. Det var väll allt som är kompatibelt med varandra kanske glömt något.
Och frågan är då om systemtänket är värt den lilla extra peng eftersom festool generelt är dyrare än andra märken.
NEJ det är det inte.
Det är inte ofta som jag tex använder skenan till något annat än sågen.
Det jag värdesätter mest är att samma munstycke till dammsugaren passar på alla maskiner.
Men allt det jag nämnt ovanför skulle gå att fixa om man hade olika märken på sinna maskiner.
Då är det bara en fråga kvar. Är festools maskiner så mycket bättre än andra märken. NEJ det är dom inte.
Förutom slipmaskinerna som generellt har bättre utsug och vissa slipmaskiner är helt enkelt bäst på marknaden.
Fräsarna, två modeller har enhandsfattning och för dom som gillar det så finns det mig veterligen bara två märken som har det, nämnda och maffel fast det är just en brandad festool. Det finns en liten kantmaskin från virutex med enhandsfattning alla festool. Men höjdjusteringen på festool är svårslagen och utsugen är förnämliga.
Sänksågen är inte bäst. Utan Maffel är kungen alla andra märken är prinsar(maskiner kan inte vara drottningar).
Varför har jag då nästan bara festool. Sänksågen är 12 år gammal och då fanns det bara festool även rotexen inköptes då och samma där det fanns bara festools variant då.
Fräsen jag älskar enhandsfattningen och då har jag inte något val. Vill hemskt gärna ha en of 1400 och 2200 men dom är så sjukt dyra så när jag får massor av pengar över blir det först en of1400. Övriga slipmaskiner är ochså festool, blocket fynd. Domino finns bara en. Sticksågen ps300 köptes också för en massa år sedan och då var det den bästa sågen.
Jag är en snål jäkel eller egentligen inte utan jag försöker hitta något som ger mig mest valuta för pengarna. Och med tanke på att min rotex har gått mer eller mindre varje vardag sedan inköp utan reparation ( förövrigt gäller det alla festool maskiner)så måste jag nog säga att det var mest valuta för pengarna.
I dag så har alla andra aktörer verkligen knappat in på festool
Så summa summarum Festool gör väldigt bra maskiner om inte bäst på marknaden. Och är maskinen inte bäst så hamnar den i alla fall alltid på andra plats.
Pär
Ps detta inlägg är minas personliga åsikter
Och frågan är då om systemtänket är värt den lilla extra peng eftersom festool generelt är dyrare än andra märken.
NEJ det är det inte.
Det är inte ofta som jag tex använder skenan till något annat än sågen.
Det jag värdesätter mest är att samma munstycke till dammsugaren passar på alla maskiner.
Men allt det jag nämnt ovanför skulle gå att fixa om man hade olika märken på sinna maskiner.
Då är det bara en fråga kvar. Är festools maskiner så mycket bättre än andra märken. NEJ det är dom inte.
Förutom slipmaskinerna som generellt har bättre utsug och vissa slipmaskiner är helt enkelt bäst på marknaden.
Fräsarna, två modeller har enhandsfattning och för dom som gillar det så finns det mig veterligen bara två märken som har det, nämnda och maffel fast det är just en brandad festool. Det finns en liten kantmaskin från virutex med enhandsfattning alla festool. Men höjdjusteringen på festool är svårslagen och utsugen är förnämliga.
Sänksågen är inte bäst. Utan Maffel är kungen alla andra märken är prinsar(maskiner kan inte vara drottningar).
Varför har jag då nästan bara festool. Sänksågen är 12 år gammal och då fanns det bara festool även rotexen inköptes då och samma där det fanns bara festools variant då.
Fräsen jag älskar enhandsfattningen och då har jag inte något val. Vill hemskt gärna ha en of 1400 och 2200 men dom är så sjukt dyra så när jag får massor av pengar över blir det först en of1400. Övriga slipmaskiner är ochså festool, blocket fynd. Domino finns bara en. Sticksågen ps300 köptes också för en massa år sedan och då var det den bästa sågen.
Jag är en snål jäkel eller egentligen inte utan jag försöker hitta något som ger mig mest valuta för pengarna. Och med tanke på att min rotex har gått mer eller mindre varje vardag sedan inköp utan reparation ( förövrigt gäller det alla festool maskiner)så måste jag nog säga att det var mest valuta för pengarna.
I dag så har alla andra aktörer verkligen knappat in på festool
Så summa summarum Festool gör väldigt bra maskiner om inte bäst på marknaden. Och är maskinen inte bäst så hamnar den i alla fall alltid på andra plats.
Pär
Ps detta inlägg är minas personliga åsikter
Jag tycker att det beror på hur du använder dina maskiner. Om du är mycket ute på servicejobb och packar upp/ner ett par gånger om dagen så skulle jag tro att förvaringen blir en viktig fråga. Att kunna köra runt en trave systainers på dammsugaren är smidigt. Systainers är mycket bra på detta (men det finns andra bra system, tex Bosch L-box). Själv står jag mest på samma ställe, och då funkar skåp+vägg för tillbehören bättre, enligt mig. Den viktigaste nackdelen med Festools maskinsystainrar är att det oftast är svårt att komplettera med sina egna prylar, det finns det oftast inte plats för. Men bygger man egen inredning så är systainerkonceptet svårslaget för den som ska ta med sig prylarna ofta.Drömhus2012 skrev:
I övrigt tillverkar Festool prylar i toppklass, men de är naturligtvis inte bäst på allt. Systemtänket är bättre än samtliga konkurrenters, men är trots det inte avgörande för vilket verktyg jag köper. Festool var tidiga med dammutsug och har standardiserade storlek på dammutsug på alla maskiner - det låter simpelt, men många tillverkare har mycket långt innan de har kommit dit. Festool har generellt sett de bästa tillbehören (klingor (leitz), sågblad, borr (zobo)....men dock inte bits (wiha), tycker att kvaliten där har sjunkit sen min första centrotecsats som är från 2006). Festools frässtål är bra, men i mitt tycke inte bättre än tex Cobolt.
Angående of 1010/1400 gentemot annan fräs: För mig är systemtänket mellan sänksågen och fräsen inte så viktigt. De använder samma utsugsslang (sänksågen 27mm eller 36mm, of1010 27mm) och kommer båda i systainers. De använder också plug-it systemet, vilket är mycket smidigt. Hade jag köpt en maskin utan plug-it så hade jag monterat detta. I övrigt så använder jag inte fräsen tillsammans med skenan så det är inte en systemvinst för mig.
Med det sagt är 1010an den bästa handöverfräsen i sin klass enligt mig. Hög precision, snabb broms, det överlägsna pistolgreppet, bra utsug (speciellt den lilla cylindern under maskinen vid kantfräsning), exakt men lite trögjobbad höjdjustering. Men den är naturligtvis inte perfekt för det....sidoanhållet är inget speciellt och har ej skjutbara "anhåll", det behöver också kompletteras med finjustering, lösningen att fästa slangen i basen är kass, slangen är ofta i vägen, speciellt om man kör med egentillverkade jiggar/mallar (där är elu 97/dw 621 otroligt mycket bättre), maskinen tar max 8mm stål etc.
Är det bara jag som blir imponerad av alla hans småa söta mätverktyg? Festool får man ju tag på i vilken välsorterad järnaffär som helst.
Till topic, tycker inte man ska underskatta visuella enhetligheten som ni var inne på. Det ger mentalt arbetsro, en massa olika lådor som inte passar varandra och staplas lite hursomhelst ger en rörig känsla. Utöver det så är Festoolmaskiner i sig faktiskt bra, riktigt bra. De har få miss så att säga. Så för den som inte riktigt vill scanna hela marknaden, öppna alla maskiner ner till minsta beståndsdelar och jämföra på atomnivå så är Festool ett säkert kort.
Till topic, tycker inte man ska underskatta visuella enhetligheten som ni var inne på. Det ger mentalt arbetsro, en massa olika lådor som inte passar varandra och staplas lite hursomhelst ger en rörig känsla. Utöver det så är Festoolmaskiner i sig faktiskt bra, riktigt bra. De har få miss så att säga. Så för den som inte riktigt vill scanna hela marknaden, öppna alla maskiner ner till minsta beståndsdelar och jämföra på atomnivå så är Festool ett säkert kort.
Mycket bra, genomtänkta och initierade svar här måste jag säga. Det är skönt att höra att min bild av läget, dvs att de flesta faktiskt köper varje verktyg för att de gillar det, stämmer. Jag måste också hålla med End om att estetik är viktigt. Jag känner mer och mer att jag behöver gråvita lådor med gröna spännen. Nu gäller det bara att bestämma sig, Trion eller Carvex...
PS. Ja det var en väldans massa specialmätmanicker. Dyra såg dom ut också.
PS. Ja det var en väldans massa specialmätmanicker. Dyra såg dom ut också.