7 765 läst · 15 svar
8k läst
15 svar
Nybygge - hur få tyst ventilation?
Sida 1 av 2
Vårt enplanshus på ca 175 m2 är under uppförande och nu undrar jag om jag kan ge byggarna några tips när de installerar ventilationsrören. Detta för att undvika oljud i möjligaste mån. Vill minnas att jag läst nånstans att man ska undvika både tvära böjar och att låta kanalerna komma i direktkontakt med reglar och takstolar uppe på vinden, dvs sätta någon form av bussningar!?
Stämmer detta och finns det några generellt enkla tips som jag kan framföra i förhoppningen att undvika onödiga ljud från ventilationen?
I vårt förra hus som visserligen var ett 1½-plans kunde man t ex på bottenplan höra ett mycket dovt "muller" i ena änden av huset (längst bort från FLVP'n) som jag misstänker kom från någon ventilationskanal. På ovanvåningen direkt ovanför pumpen gick det inte att sova pga vibrationer och stomljud. Dessa kommer jag i nybygget att försöka få reducerade m h a Solodynkuddar under fötterna och flexislangar.
Stämmer detta och finns det några generellt enkla tips som jag kan framföra i förhoppningen att undvika onödiga ljud från ventilationen?
I vårt förra hus som visserligen var ett 1½-plans kunde man t ex på bottenplan höra ett mycket dovt "muller" i ena änden av huset (längst bort från FLVP'n) som jag misstänker kom från någon ventilationskanal. På ovanvåningen direkt ovanför pumpen gick det inte att sova pga vibrationer och stomljud. Dessa kommer jag i nybygget att försöka få reducerade m h a Solodynkuddar under fötterna och flexislangar.
Undvik tvära böjar, åtminstone i närheten av till- och frånluftsdon. Snåla inte på dimensionerna på rören utan håll dig till 100-rör som klenast så slipper du väsandet. Dämpad upphängning och flexslangar till aggregatet låter vettigt. Lägg nåt mjukt under rören, där de vilar på takstolar etc. för att minimera vibrationsljud som kan komma den vägen. Sen blir det ju tyvärr aldrig helt tyst men man får ju göra så gott man kan.
Vibrationer och stomljud kommer troligtvis inte ifrån kanalsystemet utan från fläkt/aggregat.
Glöm inte riktiga ljuddämpare i kanalsystemet också, tyngden i dessa dämpar både ljud och vibrationer.
Glöm inte riktiga ljuddämpare i kanalsystemet också, tyngden i dessa dämpar både ljud och vibrationer.
Yepp, det är samma idéer som jag är inne på. Alltid skönt att få lite fler synpunkter så att man inte hamnar helt fel. Dimensionen på rören ska jag kolla upp, och även vilken typ av dämpare som ingår.
Edit: dimensionen på rören är 100 mm, och det ska sitta en Lindab SLCU ovanför värmepumpen. Däremot verkar det inte vara planerat några ljuddämpare vid takventilerna där frånluften ska sugas in. Är det något jag bör tilläggsbeställa?
Edit: dimensionen på rören är 100 mm, och det ska sitta en Lindab SLCU ovanför värmepumpen. Däremot verkar det inte vara planerat några ljuddämpare vid takventilerna där frånluften ska sugas in. Är det något jag bör tilläggsbeställa?
Redigerat:
Nej, ljuddämparen gör mest nytta ju närmare ljudkällan den sitter. I detta fall är pumpen ljudkälla och därmed ska ljudfällan sitta så nära den som möjligt.
Donljud kan du inte komma ifrån med ljuddämpare. Var noga med dimensioneringen av donen. Kan vara vettigt att gå upp en dimension före donet och sätta ett större don. Bara det ligger bra på diagramet så att det är injusteringsbart.
Första tipset är att INTE låta byggarna göra jobbet utan ta en ventilationmontör.
/Raptor
Donljud kan du inte komma ifrån med ljuddämpare. Var noga med dimensioneringen av donen. Kan vara vettigt att gå upp en dimension före donet och sätta ett större don. Bara det ligger bra på diagramet så att det är injusteringsbart.
Första tipset är att INTE låta byggarna göra jobbet utan ta en ventilationmontör.
/Raptor
Är alla kanaler ritade att dom skall vara 100mm? Det låter alldelles för smått närmast värmpumpen.2:a: villan skrev:
Har du 175m2 och 0,35 l/s per m2 (brukar man räkna som minflöde per golvyta) => 61 l/s
61 l/s i ett 100mm spiro ger en hastighet på 7,8 m/s vilket är på tok för högt.
Borde va 160mm kanal närmast pannan (kolla gärna storleken på anslutningen) och sedan minska kanalstorlek efterhand som det grenas av don.
Ja, det är en ventilationsmontör som gör arbetet. Jag läste fel på ritningen och såg bara siffran 100 mm när det i själva verket står "Spirokanal, utv isol med 100 mm mineralullsmatta". Beteckningen på ritningen på kanalen är F11-125 där F=Frånluft, 11=spirokanalen ovan och 125 eventuellt diametern på röret.
Kunde idag se in i huset att montören lagt 10 cm frigolit mellan ventilationsröret och takstolen på samtliga punkter där röret ligger an. Det ligger även ett antal blåa cylindrar på golvet och väntar på montering. De ser ut att vara gjorda i ett dämpande material (mineralullsmattan ovan?)
Ventilerna i detta F-system är Fresh 90dB. Luftflödet är enligt ritningen beräknat till 72 l/s
Det finns en del andra uppgifter på ritningen som jag inte är helt hundra på men detta är huvuddragen.
Edit: anslutningarna på pumpen är 125 mm i diameter.
Kunde idag se in i huset att montören lagt 10 cm frigolit mellan ventilationsröret och takstolen på samtliga punkter där röret ligger an. Det ligger även ett antal blåa cylindrar på golvet och väntar på montering. De ser ut att vara gjorda i ett dämpande material (mineralullsmattan ovan?)
Ventilerna i detta F-system är Fresh 90dB. Luftflödet är enligt ritningen beräknat till 72 l/s
Det finns en del andra uppgifter på ritningen som jag inte är helt hundra på men detta är huvuddragen.
Edit: anslutningarna på pumpen är 125 mm i diameter.
Redigerat:
Oerhört bra tips Nilvert!!
72 liter/sek i ett 125 spiro är rätt högt, vill man dämpa lite extra hade jag gått upp till 160mm i början och även ljudfällan.
Trådnappning ... :blushing:
Vi som kommer ha 58l/sek, klarar vi oss med 125 kanal för ett tyst system, eller ska vi också välja 160mm?
Äh, förlåt... Jag ser att FrittDrag redan har svarat på detta i #7 :blushing:
61 lit/sek -> 160 mm
Vi som kommer ha 58l/sek, klarar vi oss med 125 kanal för ett tyst system, eller ska vi också välja 160mm?
Äh, förlåt... Jag ser att FrittDrag redan har svarat på detta i #7 :blushing:
61 lit/sek -> 160 mm
Redigerat:
Det är nog inga vansinniga ljud vi pratar om. Men det är ju alltid bra att ha både hängslen och livrem=Ljuddämpning och större dimensioner.Mikael_L skrev:
Med 58l/s och 125 ligger du nog strax under 5m/s och strax över 2 Pa/m. Är det lång dragning och mycket böjar finns det ju risk för en del tryckfall med.
Vill man helt undvika ljud skall man helst inte gå över 3m/s vilket du klarar med 160.
Dukstosar är redan planerat enligt byggaren. Detta för att rören fixeras långt innan värmepumpen anländer och det behövs då en viss flexibilitet till installationen.
Vad gäller luftflödet har jag bett att få ett utlåtande från den som gjort beräkningarna. Vi får se vad det ger.
Vad gäller luftflödet har jag bett att få ett utlåtande från den som gjort beräkningarna. Vi får se vad det ger.