21 353 läst · 31 svar
21k läst
31 svar
Hjälp alla Rörmockare!! Det blir ju aldrig tätt!!!
Hej!
Har provat att koppla ihop en pumpdel med en fördelningsdel på min golvvärme.
Dom skall skruvas ihop med en 40mm gänga. Se bild!
En för till-vattnet och en för från-vattnet.
Grejen är att det blir ju aldrig tätt... har provat både med gängtejp och lin/pasta men det droppar alltid från båda rören.
I alla andra kopplingar finns det packningar men i delen till höger så är det en invändig gänga utan någon "ring" runt som en packning kan vila mot...
Finns det några andra knep eller tar jag antingen för mycket/ Lite tejp eller lin???
Vore kul att få igång värmen nu, det börjar bli kallt!!!
Har provat att koppla ihop en pumpdel med en fördelningsdel på min golvvärme.
Dom skall skruvas ihop med en 40mm gänga. Se bild!
En för till-vattnet och en för från-vattnet.
Grejen är att det blir ju aldrig tätt... har provat både med gängtejp och lin/pasta men det droppar alltid från båda rören.
I alla andra kopplingar finns det packningar men i delen till höger så är det en invändig gänga utan någon "ring" runt som en packning kan vila mot...
Finns det några andra knep eller tar jag antingen för mycket/ Lite tejp eller lin???
Vore kul att få igång värmen nu, det börjar bli kallt!!!
Produkter som diskuteras: "gängtejp"

Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Hej!
men jag har ju provat lin, det "korvar" sig ju bara, har jag tagit för mycket då?
Skall man se gängtopparna när man lägger på linet?
Menar du att jag bara skall lin, ingen pasta?
men jag har ju provat lin, det "korvar" sig ju bara, har jag tagit för mycket då?
Skall man se gängtopparna när man lägger på linet?
Menar du att jag bara skall lin, ingen pasta?
Är du säker på att det läcker mot den delen till höger, är det inte muttern mot Ballofixen, passar dom?.
Skulle det inte vara enklare att dra en Ballofix som passar direkt i delen till höger eller har jag missat något.
Lin löser mycket om man lindar på det åt rätt håll och lite linolja.
Ej röris Bert
Skulle det inte vara enklare att dra en Ballofix som passar direkt i delen till höger eller har jag missat något.
Lin löser mycket om man lindar på det åt rätt håll och lite linolja.
Ej röris Bert
Produkter som diskuteras: "linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det gäller att lägga linet på rätt håll, så det följer med när du gängar i. Du kan också behöva rispa upp gängorna så det blir lite strävt. Drag en kniv eller eggen på en fil vinkelrätt mot gängorna en 8-10 gånger. Jag brukar ta linolja på blånorna, men det går bra med någon slags VVS-pasta också.
Hej!
Nej, det läcker på högersidan. I muttern mot Ballofixen finns det en gummipackning så där är det torrt.
Sen kan jag inte sätta ballofixen direkt i högerdelen för gängan är för kort, 1cm. gängan i mellandelen är 3 cm lång. Tror att det blir för lite gänga som skall hålla tätt...
Nej, det läcker på högersidan. I muttern mot Ballofixen finns det en gummipackning så där är det torrt.
Sen kan jag inte sätta ballofixen direkt i högerdelen för gängan är för kort, 1cm. gängan i mellandelen är 3 cm lång. Tror att det blir för lite gänga som skall hålla tätt...
@Andersmc
Tack för svaret,
skall testa dina tips och prova en gång till...
"Blånorna" :-?
Tack för svaret,
"Blånorna" :-?
Man kan behöva ruggla upp gängorna lite för att gängorna skall ta tag i linet.
1 smörj på lite pasta på gängorna
2 dra ute ca 10-20 cm lin (obs se till att du inte får ett snöre utan en bred platt remsa när du tar av linet.
3 linda med gängorna såpass mycket att det enbart nästan täcker gängtopparna
4 smörj på lite pasta så att linet fixeras
Lin har den egenskapen att det sväller så det kan droppa lite först
1 smörj på lite pasta på gängorna
2 dra ute ca 10-20 cm lin (obs se till att du inte får ett snöre utan en bred platt remsa när du tar av linet.
3 linda med gängorna såpass mycket att det enbart nästan täcker gängtopparna
4 smörj på lite pasta så att linet fixeras
Lin har den egenskapen att det sväller så det kan droppa lite först
Eller prova Loctite Gängtätning. Ersätter lin, tejp och pasta!
Finns inget som slår lin, även om loctites gängsnöre fungerar hyffsat och faktiskt går att backa lite.CyberStoffe skrev:
Menar du inte snöret utan vanlig loctite så är det enbart befogat att använda det när det inte fungerar med lin, dvs när gängorna är så tajta att linet snurrar med hur lite man än lägger på.
Tack för alla svaren
, jag har nog tagit för mycket lin + att jag inte rispat gängorna...
Skall testa imorgon...
Skall testa imorgon...