Hejsan,

Mitt element är varmt trots att jag vridit ner termostaten. Tänkte lossa termostaten (TA RVT står det på den) och smörja den lilla pinnen, men hur lossar jag denna termostat? Se bilderna.

Har testat med att slå lite på kopplingen för att få pinnen att lossa men det funkar inte. Om jag lossar metalldelen med en skiftnyckel, kommer jag då att få ett läckande element eller är det fritt fram?

Måste jag tömma systemet på vatten?

Hjälp, jag kokar i sommarvärmen!!

mvh,
/Kenneth

• termostat1_liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • termostat2_liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du borde får ingen läcka om du lossar termostaten.

Varför har du på värmen på sommaren?

Jag bor i ett gammalt landshövdingehus så det blir en hel del värmeförluster så jag antar det är därför värmen är på.

/Kenneth

Tycker det låter som att det är fel på termostatventilen. Den lilla pinnen du säger du skall smörja, brukar fastna i sitt innersta läge, men då får du ingen värme på elementet. Byt termostatventil det är troligen den det är fel på. Prova att byta den från ett annat element som du kan stänga av så ser du om problemet har flyttat.

Hyr du eller äger du fastigheten/lägenheten?
Det låter som du inte själv kan styra värmen.

Om du hyr är det väl bara att ringa den som är ansvarig för fastigheten så får hon/han ordna det?

LEH skrev:
Hyr du eller äger du fastigheten/lägenheten?
Det låter som du inte själv kan styra värmen.

Om du hyr är det väl bara att ringa den som är ansvarig för fastigheten så får hon/han ordna det?
Det är en väldigt liten bostadsrättsförening med endast 10 lägenheter. Fastighetsskötarbolaget sköter endast vår ekonomi. Termostaten i köket funkar utmärkt, där är elementet iskallt. Sedan vet jag inte om man kan slå av värmen individuellt per lägenhet men det tror jag inte. Det är nog bara av/på för hela systemet nere i källaren...

Får väl försöka ge mig på att lossa med skiftnyckel och se vad som händer...

Mikael_L
Men ska vi försöka hjälpa trådstartaren med att få loss sin termostat, som han frågar om ... ;)

Jag har iaf lossat termostater som ser i det närmast identiska ut som den där.
Då skruvade jag loss den stora metallmuttern (ca 30mm) som är närmast termostaten.
Om du lossar den först ett varv bara, så ser du om det börjar rinna/droppa vatten. Vicka lite på muttern och vänta någon minut.

Jag önskar att du dessutom får svar av någon som verkligen vet, men personligen skulle jag inte tvekat att skruva loss nämnda mutter, men med lite vaksamhet innan man tar dän den helt.

• Gilla
Henrik Hedberg
  • Laddar…
Ah, tackar för det svaret! ;) Det är ju en bra början! Då vågar jag nog testa att ge mig på muttern!

Mikael_L skrev:
Men ska vi försöka hjälpa trådstartaren med att få loss sin termostat, som han frågar om ... ;)

Jag har iaf lossat termostater som ser i det närmast identiska ut som den där.
Då skruvade jag loss den stora metallmuttern (ca 30mm) som är närmast termostaten.
Om du lossar den först ett varv bara, så ser du om det börjar rinna/droppa vatten. Vicka lite på muttern och vänta någon minut.

Jag önskar att du dessutom får svar av någon som verkligen vet, men personligen skulle jag inte tvekat att skruva loss nämnda mutter, men med lite vaksamhet innan man tar dän den helt.

• Gilla
Lersjön
  • Laddar…
Räcker oftast med att knacka försiktigt rakt på den lilla pinnen. Börjar tillslut röra sig ut och in o släppa helt såsmåningom. för o få det löst varaktig bör ventilen troligen bytas. Brukar fastna igen efter lång tid med värme på...

I underkant på elementet sitter med största sannolikhet en strypventil. Den kan du stänga något, så blir elementet kallare.

Skruva loss muttern som Mikael_L nämner. Jag har aldrig varit med om att det har läkt där. När du tagit lös termostaten ser du den lilla "pinnen". Försök avgöra om den är inne eller ute. Försök trycka den inåt, går det inte är den i sitt innersta läge. Den sticker då bara ut någon mm. I ytterläge kanske 10 mm. Kan variera beroende på fabrikat. När pinnen är innerst skall elementet vara kallt. I detta läge fastnar den ofta. Har den fastnat där knacka lätt på den så brukar den lossna. Försök att trycka och släppa pinnen flera gånger så fungerar den ett tag igen. I detta läge skulle jag låna termostaten från köket för att se om det funkar då. Skulle det göra det är det termostaten som lagt av. Blir det ingen skillnad ligger nog problemet i ventilhuset.
För åtgärd av detta får du nog ta hjälp av en rörmockare.
Eftersom du bor i en äldre fastighet är det inte säkert att du har någon strypventil i underkant på elementet. Skulle du ha det, så låt den vara. Dels för att där läker det med största sannorlikhet och skulle värmesystemet vara inreglerat bör man inte skruva där.

Måste säga att ni borde ta en titt i pannrummet hur framledningstemperaturen i huset styrs, det borde på sommaren inte gå ut nåon värme i elementen alls om ni har fungerande styr.
Pratar vi om 10 lägenheter är det rätt mycket värme som kan gå åt bara genom värme som cirkulerar i rör eller termostater som öppnar när man vädrar en lite svalare sommarkväll.
Både för ekonomin och miljön är det inget bra att köra ut "onödig" energi i huset.

• Gilla
henrik_henrik
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket för alla bra svar här! har nu lossat på muttern och inget vatten kom... ;) Däremot så rusade det ut vatten i elementet. Vågade inte skruva av termostaten helt men när jag drog åt muttern igen; så kallnade elementet efter en stund så det blev en hyfsat kall natt iaf. ;) Det var ju trots allt 26 grader i lägenheten kl 02.30 inatt. ;) Inte så konstigt kanske med tanke på att det var över 30 grader kl 19.

Ska prata med styrelsen om varför värmesystemet är påslaget nu på sommaren.

Återigen ett stor tack!

• Gilla
PeterNyköping
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.