Jag har en gamal trädgård, det som växer bäst och överallt är kirskålen.
Någon som har ett effektivt sätt att få bort den??
Marktäckning i flera år är uteslutet. Spruta med gift känns mindre kul eftersom det finns växter i närheten som jag vill behålla.
Rensa allt, inte aktuellt, är "lite" för stort.

Då blir det till att välja mellan pest eller kolera, för det finna inget annat att göra än att välja nått av det tre alternativen som du raddat upp (enligt mig).

Jag har precis kört med trimmer genom ett "hav" med kirskål (tror att det är det i alla fall) som vuxit längs med vår stengärdsgård. Det är nog det bästa alternativet, i alla fall för oss. Sen tycker jag det kan vara fint att ha en kant med kirskål och lite annat kvar, speciellt om man bor på landet. Hos oss finns kirskålen praktiskt taget överallt, längs med vägar och inne i trädgårdar. Men visst, det beror väl på hur petig man är.  ;)

R
Det bästa är att anlägga en gräsmatta över hela ytan där kirskålen finns. Fräs rakt över kålen med jordfräs tex. Kirskålens rötter finns förståss kvar men dör snart efter regelbunden gräsklippning. Sedan är det bara att bryta upp gräsmattan om det skall vara något annat där.

För att se en ljuspunkt i eländet kan jag tipsa om att kirskål går att äta. Gott i sallad.

Det känns som att det kommer tre nya för varje liten planta man drar bort... Har istället förlikat mig med tanken på en trädgård med inslag av kirskål och rensar nu mera bara bort de största plantorna i blomlanden.

Hör även hört att dessa kallas för "hitler gräs". Någon annan som känner inge det namnet?

Vi har (peppar peppar) lyckats få bort det från vår tomt. När vi flyttade in här för 7 år sedan så hade kirshkålen invaderat ett före detta köksland på ca 30kvm. Vi lyckades gräva upp varenda planta och spårade så mycket av rötterna som möjligt (det enda ogräs som inte hamnar på komposten här). Ett par veckor efteråt så tittade det upp en del plantor igen från rotbitar vi missat. Ny grävning och fick upp även dom bitarna. Samma procees ett par gånger till, men då var det bara 4-5 plantor de sista gångerna. Nu har vi varit fria i 6 år. En eller ett par plantor kommer över varje år från grannen. Vi har grävt ner en grön plastkant i gränsen.

Har man större yta så är det gräsmatta eller roundup som gäller. Man kan spruta roundup ganska nära växter som man vill behålla, bara det inte kommer något på en grön växtdel. Även tidigt på våren är bra, kirshkålen kommer före de flesta andra växter.

Sedan får man nog ta till min metod på det som klarar sig från giftet.

man kan klippa och klippa det gröna med gräsklippare tills det tröttas ut och försvinner men det tar tid :(.
Har hört namnet "skvallerkål" = sprider sej som ont skvaller ;)
gaia

Hej!
Har även hört benämningen "helvetesgräs"!
Passande namn!
/Hubbe

Vi har kirskål i hallonhäcken :( Lite svårt att gräva eller köra med trimmer. Jag försöker röja undan den så att hallonskotten kommer fram, sen när hallonskotten blivit högre än kirskålen får den nog vara resten av året.

Har själv haft en trädgård med mycket kirskål. Det enda som fungerar bra är roundup. Kirskålen är väldigt känsligt för det och dör garanterat. Växter man vill spara skall man täcka med plast. T ex ICAkassar eller vanlig täckplast, plasten kan tas bort så snart roundup har torkat. Efter ca tre veckor är kirskålen borta :)

Ahhhh
Clever med plastkassarna!!
Men jag har hört att man inte ska plantera något på 10 dagar efter´man sprutat med Round-Up eftersom giftet man sprutar går ner i rötterna hos den sprutade plantan och först efter 10 dagar har det förvandlats till snälla saker så har man planterat något bredvid så äker det på en dos i allafall.
Kommentar någon??
/M

Den är för go den där kärsen som den kallas i min hemby. I hallonbeståndet trivs den bra. Den har en förmåga att rota sig där det är som svårast att komma åt den rackarn. Det här med Round Up. Kan man ge på kärsen i hallonbeståndet bara man inte sprutar på hallonbladen? Tål hallonstjälkarna det? Någon som vet?

LUDDET skrev:
Det här med Round Up. Kan man ge på kärsen i hallonbeståndet bara man inte sprutar på hallonbladen? Tål hallonstjälkarna det? Någon som vet?
spruta inte! pensla på bladen i stället och spill inte på hallonen ;)
gaia

ostberg skrev:
först efter 10 dagar har det förvandlats till snälla saker så har man planterat något bredvid så äker det på en dos i allafall.
/M
Det stämmer inte. Det verkar endast genom att det går in genom bladen (samt troligen även mjuka stjälkar?). Ingen fara att något drabbas av roundaup via rötterna på en besprutad växt alltså. Hallon dör inte lika lätt som kirskål så skulle det komma lite på dem tror jag inte de dör. Personligen skulle jag dock inte äta hallon som har fått roundup på sig oavsett vad de säger om att det blir ofarligt. Skulle det komma på hallonen skulle jag åtminstone strunta i att äta av årets skörd.

PS.
Roundup är ruskigt effektivt även på brännässlor. Spruta dock inte brännässlor i onödan då de är nödvändiga för många av våra fjärilar.
DS.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.