Byggahus.se
Vår snart 3 år gamla Samsung side by side kyl/frys (Modell RSH1NKSW) började låta lite märkligt det dunkande i kompressorn rätt bra i en av cyklerna. Så vi stängde av det och ringde återförsäljaren och där fick vi reda på att tyvärr har garantin löpt ut men att man kunde stänga av den ett tag o starta upp så ordnar det sig ibland.

Sagt o gjort - vi tog ur allt och passade samtidigt på att tvätta rent den - det var då jag såg en brun fläck vid kåpan i insidan av frysdelen jag inte fick bort. Misstänksam som jag är skruvade jag bort skyddskåpan och fick se att det brunbränt i plasten under ner till isoleringen o att plasten hade spruckigt runtomkring på flera ställen.

Bilder;
https://docs.google.com/leaf?id=0B6...ZDRlZi00YjYwLTk4NjUtNzQwZjdhNmI5YTdi&hl=en_US

https://docs.google.com/leaf?id=0B6xjQ4IiECNfMDc5MWRiYTYtNGJlYS00ZTE0LTg5NmEtYjlmNDI5NDRkN2Nh&hl=sv

Nu är jag ingen expert på vitvaror men anser att något sådan ska inte kunna ske under normal användning och i mitt tycker förefaller det som vidare använding av skåpet kan leda till att mitt hus brinner ner, så vi vågade inte sätta på den igen. Vad tror ni som vet lite om sådant, hur fasiken kan något sådant hända tror ni om mina chanser att få det fixat o överreagerar jag?

Jag har kontaktat Samsung redan med bilder och all info de behöver - kommer posta deras svar här.
 
Redigerat:
Göran.W
Det är avfrostnings slingan som inte sitter monterat korrekt så den kommer för nära plasten.
Den är lös i vänsta neder kanten.
 
reklamera kan du ju alltid göra inom 3år från inköpsdatum. Det gör du emot återförsäljaren.
 
Är nästan säker på att slingan trycks ut från hållaren av is som ej blivit avfrostad utan växt och till sist bildan ett så stort isblock att hållaren gett med sig.

Då det tydligt syns på bilden att det blivit rejält varmt hoppas jag att Samsung ser allvarligt på händelsen. Det ser nästan ut som om värmeslingan varit i direktkontakt med plasten - skulle tro att den låga temperaturen och hög fuktighet/kondensvatten förhindrat att det tagit eld, rena turen att det inte börjat brinna...

Då du har tre års reklamationsrätt på kyl/frysen bör du påtala detta och hävda att det är ett ursprungligt fel och be återförsäljaren åtgärda felet.
 
Det fanns faktiskt ingen is i frysen alls när jag plockade bort dessa kåpor, lite i ena hörnet av kylen som en femkrona ungefär och det var inte ens i närheten av dessa värmeslingor utan i närheten av ett av dom där kalluftsmunstyckena (det finns en liknande anordning i kyldelen som i frysdelen).

Jag har ringt dom 2ggr idag, detta 2 dagar efter att jag ursprungligen lade in ärendet hos dom. Varje gång fick jag svaret att din handläggare kommer att kontakta dig inom 10-30 minuter vilket inte skedde.

Man är ju lätt förbannad på dels deras hanteringstid men även att produkten kan vara farlig och det borde ligga i deras intresse att ta problemet på allvar.
 
Här kommer samsungs svar;

Tack för din hänvändelse.
Först och främst vill vi beklaga det som inträffat med er Samsung product.
Vi har talat med våran produktspecialist angående detta fenomen. Då det är skruvat i produkten av Er, kan produktspecialisten inte avgöra om det är ett ursprungligt fel.
Angående den ”svarta klumpen”, ska den finnas där och det är normalt.
Detta är alltså inget vi kan ta på våran produktionsgaranti.
Vi önskar dig en trevlig dag!
 
Redigerat:
Vad menas med "den svarta klumpen"? Inte brännskadan väl?
 
Nä, det var en klump av svart isolering som satt på värmeröret i kylskåps delen högst överst där ledningen kommer in - den hade smält sönder och runnit ner mot kylaggregatetet överdel. Såg lite märkligt o fel ut bara varvid jag tog upp det. Men bortsätt från den saker såg den delen bra ut till skillnad från frysdelen.
 
Samsung har haft problem förut, med lite äldre modeller.
se länk. Då erbjöd de kostnadsfri ågärd och gjorde faktiskt det hos oss.
 
Här är mitt svar till Samsung;

Hej,
Jag vet att det inte är direkt smart att skruva bort en sådan kåpa, men i princip hade jag avskrivit produkten och ser inte värre på händelsen än att man skulle öppna locket på en dator eller ta bort en plastkåpa i sin bilmotor för en inspektion, förutsatt man är händig och vet vad man gör – om man då märker ett mycket allvarligt fel ser jag som något mycket positivt då hade jag bara fortsatt att använda produkten och hoppas på det bästa skulle kanske mitt hus brinna ner.

Att ni väljer att hänga upp er på teknikaliteter i detta fall finner jag småaktigt – tror ni någon skulle ta risken att manipulera er produkt bara för att möjligtvis få den reparerad eller bytt och det föreligger en risk gentemot att ens hus som kostar hundratals gånger mer och att ens barn brinner inne? Det är inte en dåligt cynisk bild ni har om era kunder och jag kan bara hoppas att ni justerar er attityd, om inte annat hoppas jag att svenska husägare justerar era försäljningssiffror.

Ärendet finns postat på Byggahus forumet (http://www.byggahus.se/forum/vitvaror/188065-samsung-kyl-frys-side-side-brandfara.html).

Ha en trevlig dag!

Adam
 
Samsung har nu utrett mitt ärende ytterligare en gång och lovat att reparera kostnadsfritt. Jag kommer att återkomma med resultat och bilder.
 
Snailman
Det var ju bra, första svaret du fick var ju väldigt drygt...

ungefär som mobiltelerepratörer som först kollar fuktindikeringen och om den visar fukt inte tittar mer på telefonen utan bara skickar en räkning om du vill ha tillbaka din telefon (visades i plus får några år sen)
 
D
Det allvarliga är att Samsung inte verkar ta sitt producentsnsvar på allvar. De hänger upp sig på om varan skall repareras på garantin eller inte, då den verkliga frågan är om deras produkter har ett seriefel med en bristande konstruktion som riskerar att orsaka brand hos kunderna.

Då är det ju i alla fall juridiskt bra att veta stt Samsung nu har fått en varning förmedlad till dem så om ett hus brinner upp med en Samsung-frys så vet vi ju att Samsung ignorerat frågan med berått mod och kan peka på denna tråd. Tråkigt för den som brinner inne bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.