11 931 läst · 5 svar
12k läst
5 svar
Patcha TV antenn via nätverk
Hej,
Jag har någonstans sett en specialkabel som gör att man kan patcha TV antennkabel via nätverksuttag (RJ45) dvs en kit bestående av två kablar 1 med en RJ45 i ena änden och en TVantenn hona i andra och den andra kabeln med en RJ45 och en TVantenn hane i andra änden. Detta påstods fungera på kortare avstånd än 30 meter. (alltså de skall bara nyttja kabeln mellan uttag och patchpanel och INTE kopplas in i någon annat som har med nätverket att göra).
Kabel (som jag tror jag såg på en mässa) kostade runt 600-700 kr för ett kopplingskit.
Finns det någon som vet var dessa kablar går att få tag på? Har någon testat ?
/Martin
Jag har någonstans sett en specialkabel som gör att man kan patcha TV antennkabel via nätverksuttag (RJ45) dvs en kit bestående av två kablar 1 med en RJ45 i ena änden och en TVantenn hona i andra och den andra kabeln med en RJ45 och en TVantenn hane i andra änden. Detta påstods fungera på kortare avstånd än 30 meter. (alltså de skall bara nyttja kabeln mellan uttag och patchpanel och INTE kopplas in i någon annat som har med nätverket att göra).
Kabel (som jag tror jag såg på en mässa) kostade runt 600-700 kr för ett kopplingskit.
Finns det någon som vet var dessa kablar går att få tag på? Har någon testat ?
/Martin
javisst, här tillexempel http://www.elbutik.se/product.html?product_id=105043&search_page=
Som de har tänkt sig det så ska man ju använda lexcoms kabelsystem då men det finns de på forumet som har kört på vanlig cat6 kabel. Det finns trådar om detta sen tidgare så de borde gå att hita via sökfunktionen
Som de har tänkt sig det så ska man ju använda lexcoms kabelsystem då men det finns de på forumet som har kört på vanlig cat6 kabel. Det finns trådar om detta sen tidgare så de borde gå att hita via sökfunktionen
Det funkar faktiskt att ta en cat 6 patchkabel och knipsa den på mitten och klämma dit antennuttag i de avknipsade ändarna och vips så har du 2 st. Anslutningskabeln i inlägget ovanför har skärmen ansluten till ledare 8 (brun) och signalen till ledare 7 (Brun/Vit). Kör själv TV-signalen till en patchpanel och sen vidare via Cat 6 utp utan problem. Men det skulle nog inte skada om det hade varit cat 6 ftp.
Nja, den har väl några spolar för impedansanpassning ingjutna också. Antennkabel har ju 75 ohm och nätverkskabel runt 100 ohm. Därmed inte sagt att den inte kan fungera skapligt ändå...perkele skrev:Det funkar faktiskt att ta en cat 6 patchkabel och knipsa den på mitten och klämma dit antennuttag i de avknipsade ändarna och vips så har du 2 st. Anslutningskabeln i inlägget ovanför har skärmen ansluten till ledare 8 (brun) och signalen till ledare 7 (Brun/Vit). Kör själv TV-signalen till en patchpanel och sen vidare via Cat 6 utp utan problem. Men det skulle nog inte skada om det hade varit cat 6 ftp.