20 165 läst · 23 svar
20k läst
23 svar
Bredband via satellit / parabol?
Sida 1 av 2
Föräldrarna har att välja på ADSL med max 0,45 MBIT i båda riktningarna för ca 300 kr/mån. Eller 3G/4G via Telia där farten är ca 7-8 Mbit hem, 1 Mbit upp, men med ett datamängdstak på 10 GB i månaden. Dvs. den ena tjänsten är för slö för att t.ex. titta på SVT-Play, den andra räcker inte datamängden.
Har då hittat att man verkar kunna surfa via parabol / satellit, bl.a. http://www.rbcom.se/tooway-prislista/
Enligt info på sidan är det någon slags ny teknik som gör att man har samma bandbredd upp som ner, och att det inte (som jag trodde) användes telefonmodem för att skicka data etc. Men samtidigt ska på något sätt ett modem användas.
Farten är högre och datamängdstaket är det dubbla. Dessutom räknas inte trafik som går nattetid.
Är det bara hittepå, eller funkar det här? Finns andra (större) aktörer? Någon som har erfarenhet?
Har då hittat att man verkar kunna surfa via parabol / satellit, bl.a. http://www.rbcom.se/tooway-prislista/
Enligt info på sidan är det någon slags ny teknik som gör att man har samma bandbredd upp som ner, och att det inte (som jag trodde) användes telefonmodem för att skicka data etc. Men samtidigt ska på något sätt ett modem användas.
Farten är högre och datamängdstaket är det dubbla. Dessutom räknas inte trafik som går nattetid.
Är det bara hittepå, eller funkar det här? Finns andra (större) aktörer? Någon som har erfarenhet?
Slarvläste tooway-sidan i trådstarten, det är inte samma fart upp som ner.
Med Tooway bredband via parabolen så gäller följande:
/Månadsavgift / Datamängd / Hastighet / Bindningstid / Startavgift
Med Tooway bredband via parabolen så gäller följande:
/Månadsavgift / Datamängd / Hastighet / Bindningstid / Startavgift
| |||||
Tooway S | 195 kr | 2GB/mån | 2mbit/s/ 1mbit/s | 12 | 995 kr |
---|---|---|---|---|---|
Tooway M | 295 kr | 10GB/mån | 20 mbit/s/6 mbit/s | 12 | 995 kr |
Tooway L | 395 kr | 20GB/mån 23.00-07.00 Obegränsat | 20 mbit/s/6 mbit/s | 12 | 995 kr |
Tooway XL | 495 kr | 30GB/mån 23.00-07.00 Obegränsat | 20 mbit/s/6 mbit/s | 12 | 995 kr |
Tooway Absolute | 795 Kr | Obegränsat | 20 mbit/s/6 mbit/s | 12 |
Det verkar vara eutelsat som ligger bakom och de är väl en hyfsat stor aktör. Tydligen använder de sig av en speciell tvåriktnings satellitantenn som både kan sända och ta emot. Det var väl inte direkt billigt däremot om man vill använda större datamängder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tooway
http://en.wikipedia.org/wiki/Tooway
Angående priset så är det förstås bättre med ett vettigt adsl, och ännu hellre fiber. Men på den aktuella adressen är alternativen som sagt ADSL på 0,45 mbit, respektive telia mobilt bredband. Och bara mobila bredbandet ger ju rimlig hastighetsprestanda, men är på tok för dåligt vad gäller datamängderna.
Tack för wiki-länken. Jag blir lite fundersam över det som står under "performance" längst ned:
Tack för wiki-länken. Jag blir lite fundersam över det som står under "performance" längst ned:
Förstår jag rätt att man iofs har 20 Mbit nedströms, och 6 Mbit uppströms - men halvsekunds-långa handskakningar, och som omöjliggör realtidsapplikationer? Vad innebär detta i praktiken? Chatta sker med fördröjning, men ladda hem stora filer, eller streama TV går bra/fort?The round-trip time inherent to satellite communications comes from the double hop between earth and space. All communications travel at the speed of light (299 792 458 m/s) from a terminal on ground to a satellite in geostationary orbit (35 786 km), then to another terminal on earth and back. The result is roughly a half a second round-trip time which may be unsuitable for real-time critical applications, including many games, though it is sufficient to support other applications, including (with minimal delays), VoIP.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 936 inlägg
Envägskommunikation typ se på TV funkar men klockan i TV bilden kommer att vara någon sekund fel.
Att köra telefoni via bredbandet är bara att glömma, fördröjningen gör det hopplöst att föra ett samtal med frågor och svar. Dataspel kräver också korta svarstider så alla spelare är synkade.
Vanlig surf blir bara lite segare.
Protte
Att köra telefoni via bredbandet är bara att glömma, fördröjningen gör det hopplöst att föra ett samtal med frågor och svar. Dataspel kräver också korta svarstider så alla spelare är synkade.
Vanlig surf blir bara lite segare.
Protte
Telefoni via TooWay gåe utmärkt. Jag kör SIP telefoni (IP telefoni) via min Tooway parabol hemma. Man har en SIP accelerator o modemet. Kolla med eUTelSat, dom har tydligen 10000 tals abbonenter med IP telefoni och det bara funkar.
Faktum är att de mest använda åeotokollen som web, mail mfl är accelerarde i modemet, Att surfa å skriva på det här forumet via min Tooway går som en dans.
Verkar i sig vara shysst månadskostnad trots allt...
Löser man installationen själv eller det krävs installatör för det hela?
Det är ju rätt viktigt att man får till en riktig inställning på parabolen och framförallt för sändarsignalen tillbaks upp..
Tror man räknar ca 1 sek från satellit ner till jorden, sen har man ju 1 sek från NOC (jordstationen) som sänder upp till satellit...
Gjorde själv dryga 100-talets installationer i början av 2000-talet då bla för Tiscali som tog dessa abbonemang till Sverige. Ca 18 lappar för installation (standardinstallation), knappa 1000 lappen i månaden och med begränsad "download" kapacitet på ca 4Gb. I sig ett annat flöde av information då jämnfört med nu.
Tror det då var 0,5 Mb/s down och 0,128 Mb/s upp...
Det är ju rätt viktigt att man får till en riktig inställning på parabolen och framförallt för sändarsignalen tillbaks upp..
Tror man räknar ca 1 sek från satellit ner till jorden, sen har man ju 1 sek från NOC (jordstationen) som sänder upp till satellit...
Gjorde själv dryga 100-talets installationer i början av 2000-talet då bla för Tiscali som tog dessa abbonemang till Sverige. Ca 18 lappar för installation (standardinstallation), knappa 1000 lappen i månaden och med begränsad "download" kapacitet på ca 4Gb. I sig ett annat flöde av information då jämnfört med nu.
Mycket pengar för att kolla SVT play. Jag hade tittar på två alternativ innan jag gick vidare.
Kolla upp hur lång tråd föräldrarna har från telestationen. 0,45 låter som antingen väldigt lång tråd, eller skadad tråd.
Kolla om TV-behovet kan lösas på annat sätt. Typ Canal digital, inspelningsbar box, video on demand etc. 20 GB är inte jättemånga timmar TV. Och obegränsat tooway kostade ju nästan 10000 kr om året.
Kolla upp hur lång tråd föräldrarna har från telestationen. 0,45 låter som antingen väldigt lång tråd, eller skadad tråd.
Kolla om TV-behovet kan lösas på annat sätt. Typ Canal digital, inspelningsbar box, video on demand etc. 20 GB är inte jättemånga timmar TV. Och obegränsat tooway kostade ju nästan 10000 kr om året.
Det är en startavgift på 995 och en fraktavgift på 493. Man kan installea sjjälv. Modemet har i sin installview signalstaplar, samt att LNB ger pipsignaler som blir starkare när man kommer närme mitt i prick. Om man tar in en installatör kan man ta in en vanlig satellit tv installatör och detta borde kosta ca 1400 - 1800.monostump skrev:Verkar i sig vara shysst månadskostnad trots allt...
Roundtrip delay för mig är bara ca 700 ms, dvs upp upp, ner, rillbaka upp och tillbaka ner. Så det har avsevärt förbättrats sen 1990 talet.
Jag har hittils aldrig haft problem och får mina 20m ner oxh 6m upp.
RbSat har abbonnemang med tex 20 gb som är billigare än net1. Faktum är att alla rbsat:s abbonnemang är billigare än net1. Det finns oxo abbonnemang med 30 gb och 50 gb. samt att de skall släppa ett med 100 gb om jag fatta det rätt.
svtplay, viaplay osv funkar skitbra på rbsat.se. satellit internet. jag såg hela OS hockeyn på min satellit internet via viaplay.
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Splitta inkommande fiber brf
Varför fungerar inte keystone insatserna?
12V till 220 !!!
Hjälp, förstår inte märkningen
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G