1 529 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Vilket flashminne kan kameran läsa?
Sida 1 av 2
På det här forumet får jag alltid så bra svar när det gäller hus och bygg så jag tänkte att någon alldeles säkert kan svara på andra frågor också!
Jag har fått en Minolta Dynax 5d i min ägo men med ett extremt pluttigt minneskort, endast 128 MB. Ett par kort så är det fullt. Så jag ska köpa nytt men kan inte för mitt liv hitta info om den klarar de moderna formaten.
Den ska klara att läsa CompactFlash typ I och II. Men de jag hittar på webben har alltid märkliga tillägg i form av "Ultra" och "Extreme" mm. Jag fattar att den inte kan läsa typ III, men kan jag köpa vilket typ II som helst och få det att fungera? Dvs även de på 8 GB?
Mycket tacksam för svar!
Jag har fått en Minolta Dynax 5d i min ägo men med ett extremt pluttigt minneskort, endast 128 MB. Ett par kort så är det fullt. Så jag ska köpa nytt men kan inte för mitt liv hitta info om den klarar de moderna formaten.
Den ska klara att läsa CompactFlash typ I och II. Men de jag hittar på webben har alltid märkliga tillägg i form av "Ultra" och "Extreme" mm. Jag fattar att den inte kan läsa typ III, men kan jag köpa vilket typ II som helst och få det att fungera? Dvs även de på 8 GB?
Mycket tacksam för svar!
Storleken på minnet kan du med största sannolikhet köpa så stort som du känner för. Om det finns en officiell övre gräns så är det antagligen så stora som fanns att köpa när kameran lanserades, de uppdaterar inte minnes-specifikationerna för att det kommer ut nya minnen på marknaden. Jag har köpt "för stora" minnen flera gånger både till kameror och mobiltelefoner utan några problem.
Sen var det ett tag sen jag använde CF, men jag är nästan säker på att det bara finns CF typ I och II. Du tänker inte på de som heter nånting i stil med Extreme III? Det är mer versionen och inte typen som anses, där ju större siffra desto snabbare (enkelt sagt). Ska finnas 4 också, som då är ännu snabbare. (Hur snabbt minne man har nytta av beror mycket på kameran.)
Men om du vill vara på säkra sidan skulle jag helt enkelt gå till en butik och förklara att du är osäker på vad din kamera klarar av, och vill testa att den du vill köpa verkligen fungerar.
Sen var det ett tag sen jag använde CF, men jag är nästan säker på att det bara finns CF typ I och II. Du tänker inte på de som heter nånting i stil med Extreme III? Det är mer versionen och inte typen som anses, där ju större siffra desto snabbare (enkelt sagt). Ska finnas 4 också, som då är ännu snabbare. (Hur snabbt minne man har nytta av beror mycket på kameran.)
Men om du vill vara på säkra sidan skulle jag helt enkelt gå till en butik och förklara att du är osäker på vad din kamera klarar av, och vill testa att den du vill köpa verkligen fungerar.
Tack, det var detta jag hoppades på. Då ska det köpas minneskort.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 715 inlägg
Jag har en Dynax 7d vilket är storebror till din kamera och kör med Sandisk CF Ultra II 2GB. Fotar i raw så jag får plats med runt 160 bilder på ett sådant. Kör du endast jpg blir det betydligt fler.
Jag föredrar att ha 2st 2GB istf 1st 4GB men det är fråga om tycke och smak hur man gör i vart fall fyller jag sällan mer än ett kort innan jag för över till datorn.
Ultra II, Extreme III och IV har med kortens läs och skrivhastighet att göra. För din kamera räcker det med ultra II, tveksamt om kameran kan dra nytta av högre hastighet än så, möjligtvis vid seriebildstagning.
Jag föredrar att ha 2st 2GB istf 1st 4GB men det är fråga om tycke och smak hur man gör i vart fall fyller jag sällan mer än ett kort innan jag för över till datorn.
Ultra II, Extreme III och IV har med kortens läs och skrivhastighet att göra. För din kamera räcker det med ultra II, tveksamt om kameran kan dra nytta av högre hastighet än så, möjligtvis vid seriebildstagning.
Redigerat av moderator:
Exakt. De flesta äldre kameror kan använda snabbare kort, men har ingen nytta av den ökade hastigheten. Tex klarar min Canon EOS350D att använda mitt Extreme III, men det går inte snabbare än Ultra II.
Jag gör tvärtom. Ett stort kort (16 GB) som jag aldrig tar ur kameran. Kontakten för CF-kort är mycket ömtåligare än USB-kontakten i kameran, så det är mindre risk att något går sönder så.
Jag gör både ochTroberg skrev:
Ett stort som jag nästan aldrig tar ur kameran. Sen en mindre i reserv. Dels utifall att det stora skulle ta slut, men även som "backup" av olika anledningar. När jag har rest utomlands och varit i områden där det känts som risk för att kameran skulle bli stulen har det känts ganska bra att byta ut det stora kortet med "alla" bilder och ha det i säkert förvar.
Jag har med en laptop som jag tankar ur kameran till varje kväll, plus några USB-stickor att lägga backuper på.
Jag plåtar dessutom JPG, så jag får in cirka 10 000 bilder på det kortet, även om jag aldrig haft mer än ett par tusen.
Om du har ett stort kort i en EOS350D så formatera dock inte det i kameran, den formaterar det till 8 GB, fast den kan använda hela 16 GB om det är formaterat så. Med andra ord, formatera i datorn.
Jag plåtar dessutom JPG, så jag får in cirka 10 000 bilder på det kortet, även om jag aldrig haft mer än ett par tusen.
Om du har ett stort kort i en EOS350D så formatera dock inte det i kameran, den formaterar det till 8 GB, fast den kan använda hela 16 GB om det är formaterat så. Med andra ord, formatera i datorn.
160 bilder på 2 GB känns lite väl lite om man är på semester och vill plåta. Så det får bli ett stort. Läshastigheterna spelar kvitt, så stressad är jag inte att få fram bilderna. I med kabeln och låt stå.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Håller med om att kontaktstycket på ett CF kort är känsligare men jag har aldrig råkat ut för haveri där på +20000 exponeringar. Däremot har glappande usb kontakter retat mig till vansinne mer än en gång.Troberg skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
grodanboll skrev:
Rekomenderar en billig (runt 140 kr) kortläsare från Scandinavian Photo dessutom så går det mycket snabbare att läsa över än från kameran. Har man som jag en Canon EOS så är man ju hänvisad till deras överföringsprogram, även om det går att köra den direkt mot windows, så är detta smidigare om man vill använda Photoshop när man för över.
Dessutom så är en kass kontakt på dator eller kamera svårare att byta än att köpa ett nytt kort om det mot förmodan skulle krascha.
Det blev ett Sandisk 4 GB minne. Fungerar utmärkt.
Jag kör DigiKam under Kubuntu, funkar alldeles utmärkt. Total plug and play, bara plugga in kameran (egentligen alla mina fyra kameror (två Canon, två Olympus), varav tre kräver specialprogram i Windows) och köra.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Viss funkar det, men då är vi där igen att hålla på att rycka i kontakter och sladdar i och mot kamera och dator. Lättare byta ett trasigt kort än kamerakontakt.Troberg skrev: