Jag har några funderingar kring DSC 1616. Jag har nyligen köpt hus och vill öka tryggheten med ett stabilt och bra larm och har en bekant som är väldigt nöjd med sitt DSC 1616. Många av mina frågetecken har besvarats, men några finns kvar:

• Den inbyggda larmupringaren - Jag utgår från att den fungerar på det svenska analoga telenätet också? Talar den ett meddelande då larm går? Eller är det bara pip och tjut som riktar sig mot ett bevakningsföretag? Fråga #2: Om det nu enbart är pip och tjut, går det att särskilja inbrott från brandlarm?

• Jag har förstått att man måste sammanlänka kodpanelen med larmet genom en kabel. Finns det några begränsningar när det gäller avstånd mellan dessa? Min målsättning är att köra trådlösa ir-deckare, är det några problem då jag har betongväggar och golv i huset? Mitt trådlösa internet fungerar lite sisådär....?
  • Programmeringsfråga - Jag hade tänkt mig att köra en trådbunden ir-deckare (den som ingår från alarmsystemstore) och sedan komplettera med 3 ytterligare trådlösa ir-deckare samt ett brandvarnare. Jag vill att nattetid endast ha 2 trådlösa och den trådbundna deckaren igång? Är detta några problem att lösa? Är det svårt att få igång systemet i allmänhet?

Verkar ju annars som att det finns många belåtna dsclarmägare på byggahus och förhoppningsvis får ni snart en till d^_^b

Hej,
larmuppringaren kan berätta vilken sektion det är som larmar. Maximal kabellängd på DATAKOM slingan är 915 (!) meter och om det funkar bra eller dåligt me det trådlösa är svår att svara på, det beror på tjocklek på betong, avstånd, mycket armering? Nattlarmet som du önskar går att lösa utan problem.

// Stefan

ompalompa skrev:
larmuppringaren kan berätta vilken sektion det är som larmar.
Och det innebär att det piper motsvarande ggr som larmande sektionsnummer.
Så då får man hålla koll på vilka sektioner som är brand och vilka som är inbrott.

puttrix skrev:
Och det innebär att det piper motsvarande ggr som larmande sektionsnummer.
Så då får man hålla koll på vilka sektioner som är brand och vilka som är inbrott.
Vilket innebär att det i praktiken är en ganska meningslös funktion. Man kan ju tänka sig när man sitter i ett möte om tre år och det ringer på mobilen och det är larmet. Då ska man plötsligt komma ihåg att räkna pip och sen försöka komma ihåg vad det betyder.

Jag har mitt larm inställt så att det bara piper och väntar på bekräftelse. Åtgärden är densamma oavsett om det är inbrott eller brand: ring grannen och be honom ta en koll, alternativt åka hem själv om jag är nära.

Eftersom den funkar med fax så går det säkert bra. Problemet är att det blir värdelöst vid strömavbrott.
Om du inte kan dra kabel så är det nog bättre att satsa på gsmsändare.
Annars om du har någon nätverkskabel kan du utnyttja ett ledigt par.

Jo.... det är ju nackdelen, ip-telefonin går ju också på den vanliga elen tyvärr.
Får se om jag inte köper en sådan och testar, var rätt billiga.

Är du allvarlig? Varför lägga massa pengar på ett bra larm när tjuven ändå kan gå förbi det genom att bryta strömmen, ganska enkelt om man har ett fasadskåp eller något utomhusuttag som går på samma JFB. Om man har iptelefoni så är ju minimikravet UPS på den.

Om du ändå ska köpa den där prylen kolla så den fungerar med 230V.

Det är långsökt att tjuven går på och bryter strömmen. Sannolikheten kontra konsekvens. Sannolikheten är låg konsekvensen är hög, men resultatet blir ändå kör.
Har du normalt värde i huset, inga stora konstsamlingar så är det rent ekonimiskt inte värt att bygga ett klass 3-4 anläggning. Normala bostäder har bara max kravet klass 1

90-95% av alla inbrott är tillfällighetsinbrott av amatörer som är ute efter snabba enkla saker att avyttra. endast 1-2% är proffs, och de tar allt oavsett vilket larm du har. resterande är yrkestjuvar. Ca siffror som brukar nämnas i olika föreläsningar om inbrott

Du har en poäng med det du säger frohike. Min ambition var att inte behöva använda ip-telefonin alls till larmet. Men budgeten sprack för länge sedan. Min första ambition var att lägga mig på max 4000:- men det var orealistiskt, nu är jag uppe i 7000:- med tull och frakt.

Jag lever i den tron att om de nu skulle se till att stänga elen eller kapa telelinan, då hade de tagit sig in även om jag haft jalusifönster runt hela kåken.

En till fundering angående DSC1616. Det står att man kan ha max 7 detektorer på larmet men det gäller väl bara om man har ett larm per sektion. Det går väl alldeles utmärkt att ha flera detektorer på en sektion?

tommib
Det går att ha flera detektorer på en sektion men det rekommenderas inte. möjligen kan det vara aktuellt för magnetkontakter om man har flera öppningsbara fönster på rad men jag skulle inte göra så. Det är enkelt att öka antalet tillgängliga sektioner med utökningskort PC5108, i detta fall kan man sätta dit ett, har man ett PC1864 kan man sätta sju. Med trådlösa detektorer kan man ha upp till 32 st i grundutförande.

Jag köpte mitt larm från Bulgarien (ingår i EU = ingen tull). Allt kom i orginalkartonger, är nu installerat och fungerar bra. Det enda man bör vara uppmärksam på är att mjukvaruversionen i centralen helst ska vara 4.5C eller senare.
http://stores.ebay.com/electronicsequipmentstore?_trksid=p2047675.l2563

Mjukvaran borde väl gå att uppgradera?

tommib
Det finns något problem med det vad jag förstår. Tror det är att äldre hårdvara inte stödjer nyare mjukvara.

Brutalt bra priser från Bulgarien. Var det ett DSC 1616 du köpte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.