37 065 läst · 11 svar
37k läst
11 svar
Montering takfotsplåt&rännkrokar
Jag har läst och läst på detta forum om takfotsplåtar och hur de monteras. Det tycks finnas olika uppfattningar om den ska ligga under pappen, eller på översta bärläkten. Jag ska till och byta tak med underlagspapp och läkt. Om pappen ser frisk ut, så låter jag den ligga kvar (OK?) Idag är pappen 15-20 mm längre än takfoten (den hänger över) ÄR det OK att montera takfotsplåt mot befintlig papp och sedan klistra ny papp ovanpå? Behöver jag skära rent för den gamla pappen (överhänget)? Hur gör jag med rännkrokar, går det använda rännkrokar som monteras mot nedre bärläkt? Jag misstänker att det gör att jag måste klippa ur för rännkroken i takfotsplåten, eller? Finns bättre alternativ för rännkrokar?
Tar upp denna tråd igen...
Nu är taket monterat. Jag satte takfotsplåten mot sponten (fast jag behöll den gamla pappen, då den var OK). Sedan på med underlagspapp. Vad jag inte har gjort är att montera rännkrokar (tyvärr), eftersom jag hade hjälp ett antal dagar och prioriterade att få på taket (rännkrokarna kan man ta sen...). Så nu har jag fundering kring vilka rännkrokar jag skall använda. Det enklastre är att skruva ifrån sidan i takfotsbrädan som är fäst mot mina takstolar, men tyvärr ger det ganska stor höjdskillnad mellan takpanna och hängränna (130 mm). Men ska jag dra rännkrokar som fästs i nedre bärläkt, hur tusan får jag då plåten att hamna i rännan, det övergår mitt förstånd? Ni som satt takfotsplåten som jag, dvs under pappen, hur har ni löst det med rännkrokarna? Jag kan inte se att jag har onaturligt högt mellan fotplåten och teglet.: Ströläkt 28 mm samt bärläkt 38 mm (lite uppskjuten för att ge rätt vinkel på pannan). Så min fråga borde ha vållat huvudbry hos fler av er
Nu är taket monterat. Jag satte takfotsplåten mot sponten (fast jag behöll den gamla pappen, då den var OK). Sedan på med underlagspapp. Vad jag inte har gjort är att montera rännkrokar (tyvärr), eftersom jag hade hjälp ett antal dagar och prioriterade att få på taket (rännkrokarna kan man ta sen...). Så nu har jag fundering kring vilka rännkrokar jag skall använda. Det enklastre är att skruva ifrån sidan i takfotsbrädan som är fäst mot mina takstolar, men tyvärr ger det ganska stor höjdskillnad mellan takpanna och hängränna (130 mm). Men ska jag dra rännkrokar som fästs i nedre bärläkt, hur tusan får jag då plåten att hamna i rännan, det övergår mitt förstånd? Ni som satt takfotsplåten som jag, dvs under pappen, hur har ni löst det med rännkrokarna? Jag kan inte se att jag har onaturligt högt mellan fotplåten och teglet.: Ströläkt 28 mm samt bärläkt 38 mm (lite uppskjuten för att ge rätt vinkel på pannan). Så min fråga borde ha vållat huvudbry hos fler av er
Redigerat:
Sant, sant. Jag har faktiskt inte tänkt på det på det viset. Är detta den gängse uppfattningen att takfotsplåten skall befinna sig under hängrännan, om utifall t ex en panna skulle vara knäckt, så man kan se att det rinner vatten efter underlagspappen?
Men hur är det med fallhöjd mellan panna och ränna? Jag har 14 graders lutning, så vattnet kommer inte med någon otrolig skjuts.Dessutom, som idag då det regnar ochhalvstormar, så tycker jag vattnet rinner ganska rakt nedåt ändå. Det skulle underlätta väsentligt för mig om jag kunde dra fästena i takfotsbrädan. Men problemet är som sagt att fallhöjden blir stor
Men hur är det med fallhöjd mellan panna och ränna? Jag har 14 graders lutning, så vattnet kommer inte med någon otrolig skjuts.Dessutom, som idag då det regnar ochhalvstormar, så tycker jag vattnet rinner ganska rakt nedåt ändå. Det skulle underlätta väsentligt för mig om jag kunde dra fästena i takfotsbrädan. Men problemet är som sagt att fallhöjden blir stor
Redigerat:
Så verkar de flesta byggare göra, och så skulle jag själv göra om jag hade ett traditionellt betong eller tegelpanne-tak.Suhagg skrev:
Dvs, släppa ut underlagspappen 1-2 cm utanför råsponten.
Strö-läkt + bärläkt.
Nedersta bärläkten = regel 45x95 liggandes.
Jacka ut för hängrännekrokar i denna regel, dvs ca 5x20mm spår i cc60.
Sen krokar och fotplåten ovanpå regeln och krokarna.
Slutligen lägga pannorna.
Fäst 45x95'an ordentligt i varje takstol bara (typ 6x120 skruv), så inte något snöras tar med sig både hängränna, fotplåt och nedersta bärläkt (regeln).
Ev kondens, smältande drivsnö och läckage genom pannorna kommer därmed droppa ut under hängrännan, den huvudsakliga nederbörden fångas av hängrännan.
Detta är inte den tekniskt bästa lösningen, men den snyggaste. Enligt min mening då.
Alltid bra svar tack.Mikael_L skrev:Så verkar de flesta byggare göra, och så skulle jag själv göra om jag hade ett traditionellt betong eller tegelpanne-tak.
Strö-läkt + bärläkt.
Fäst 45x95'an ordentligt i varje takstol bara (typ 6x120 skruv), så inte något snöras tar med sig både hängränna, fotplåt och nedersta bärläkt (regeln).
Ev kondens, smältande drivsnö och läckage genom pannorna kommer därmed droppa ut under hängrännan, den huvudsakliga nederbörden fångas av hängrännan.
Detta är inte den tekniskt bästa lösningen, men den snyggaste. Enligt min mening då.
Det blev så. Tycker det ser okej ut. Satt hängrännan långt ner med flit och struntar i snörasskydd för jag insåg att det är bättre att snön rasar ner än att jag får gå upp och skotta. Står hellre och skottar på marken än på taket.
Helt klart snyggaste och hållbaraste lösningenMikael_L skrev:Så verkar de flesta byggare göra, och så skulle jag själv göra om jag hade ett traditionellt betong eller tegelpanne-tak.
Strö-läkt + bärläkt.
Klicka här för att svara