39 968 läst · 21 svar
40k läst
21 svar
Vedhus? Det får man väl bygga utan bygglov? Det räknas väl inte som en friggebod?
Hej!
Jag har tänkt att bygga ett vedhus för att förvara veden på ett snyggt och ordnat sätt. Det är väl aldrig så att ett vedhus räknas som en friggebod i en Byggnadsnämnds ögon?
Huset ska byggas på lastpallar med glesa fasadbrädor målade i samma färg som huvudbyggnaden för att vedhuset ska harmonieramed övriga huskroppar. Se bild.
Sedan ska jag ju också bygga en friggebod. Tomten ligger på ett icke-detaljplanerat område.
Jag tänkte bara kolla av med er om det är någon som stött på några problem med något liknande.
mvh Niklas
http://nybyggaranda.se/
Jag har tänkt att bygga ett vedhus för att förvara veden på ett snyggt och ordnat sätt. Det är väl aldrig så att ett vedhus räknas som en friggebod i en Byggnadsnämnds ögon?
Huset ska byggas på lastpallar med glesa fasadbrädor målade i samma färg som huvudbyggnaden för att vedhuset ska harmonieramed övriga huskroppar. Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan ska jag ju också bygga en friggebod. Tomten ligger på ett icke-detaljplanerat område.
Jag tänkte bara kolla av med er om det är någon som stött på några problem med något liknande.
mvh Niklas
http://nybyggaranda.se/
Administrator
· Skåne
· 7 890 inlägg
Jag tror att det räknas som en komplementbyggnad som ingår i de 15 kvm du får bygga på tomten utan lov, om det finns en huvudbyggnad. Det är ju ett litet förråd med väggar och tak du bygger.
Normalt sett så krävs det bygglov även för en vedbod, men eftersom du bor utanför detaljplan så är det möjligt att du slipper. Hursomhelst så får du kolla upp det med byggnadskontoret. För är det så, att du inte får bygga komplementbyggnader utan bygglov, så kommer din vedbod att räknas som "friggebod", alternativt svartbygge om den inte uppfyller kraven för en friggebod.
Administrator
· Skåne
· 7 890 inlägg
Hur menar du Cujo, en friggebod är ju bygglovsbefriad? Eller har du Niklas redan byggt en friggebod och inte har något utrymme kvar?
Nej, friggebod kommer jag att bygga senare. Den hade jag inte tänkt söka bygglov för. Det ska ju inte behövas. Men jag måste ju det om vedhuset räknas som en friggebod. Kanske att jag chansar. Om Byggnadsnämnden säger att det är svartbygge får jag väl riva vedhuset, eller ägna mig åt civil olydnad.
Administrator
· Skåne
· 7 890 inlägg
Är de så hårda där ute där du bygger? Det är väl inte tätbebyggt direkt.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 697 inlägg
Finns det någon höjd som det måste vara under för att ej räknas? Boyta räknas inte under 1,6m om jag kommer ihåg rätt