9 771 läst · 23 svar
10k läst
23 svar
Gardena R70Li eller HQ Automower 308
Sida 1 av 2
Hej
Då jag är allt annat än nöjd med min Bosch Indego så letar jag nu en annan robot och det står mellan ovan nämnda två.
Gräsytan jag har är 600-650m2. Återförsäljare av HQ har kommit fram till att en HQ AM 308 fungerar på min tomt. Denna är dock ca 2000kr dyrare än R70Li. Finns det något som talar emot att R70Li inte skulle klara min tomt eller varför ska jag lägga 2000kr extra på 308:an ?
/M
Då jag är allt annat än nöjd med min Bosch Indego så letar jag nu en annan robot och det står mellan ovan nämnda två.
Gräsytan jag har är 600-650m2. Återförsäljare av HQ har kommit fram till att en HQ AM 308 fungerar på min tomt. Denna är dock ca 2000kr dyrare än R70Li. Finns det något som talar emot att R70Li inte skulle klara min tomt eller varför ska jag lägga 2000kr extra på 308:an ?
/M
Hej!
Jag kan inte uttala mig om hur just dessa båda klippare är i jämförelse med varandra, men jag skulle ändå utan tvekan välja en HQ! Har en HQ 220 som är inne på sin 9:e säsong och fungerar hur bra som helst och har även erfarenhet av HQ 305 (i princip samma maskin som 308'an) som jag hjälpt till att installera och som även den fungerar perfekt. Tillgång på ÅF, reservdelar, servicemöjligheter, mängden användare och kvalitén på grejerna gör att valet är enkelt för mig i alla fall. Någon eller ett par tusenlappar mer i inköp spelar faktiskt mindre roll om grejerna fungerar som de skall, det är ju ganska mycket pengar som det handlar om, även för "lågprismaskiner" (även om inte Gardena tillhör dessa - tror att de tillverkas av HQ, eller att de i alla fall byggger på samma teknik!).
Jag kan inte uttala mig om hur just dessa båda klippare är i jämförelse med varandra, men jag skulle ändå utan tvekan välja en HQ! Har en HQ 220 som är inne på sin 9:e säsong och fungerar hur bra som helst och har även erfarenhet av HQ 305 (i princip samma maskin som 308'an) som jag hjälpt till att installera och som även den fungerar perfekt. Tillgång på ÅF, reservdelar, servicemöjligheter, mängden användare och kvalitén på grejerna gör att valet är enkelt för mig i alla fall. Någon eller ett par tusenlappar mer i inköp spelar faktiskt mindre roll om grejerna fungerar som de skall, det är ju ganska mycket pengar som det handlar om, även för "lågprismaskiner" (även om inte Gardena tillhör dessa - tror att de tillverkas av HQ, eller att de i alla fall byggger på samma teknik!).
Vad jag har kunnat läsa in mig på så är det menysystemet som skiljer, kaross och hjulhastighet (som är 3m/s högre på 308:an). 308.en är specad till 800m2 medans R70Li är specad till 700. Vill minnas jag läst någonstans att R70Li har lägre ljudnivå. Guidekabel finns på R70Li med 2st fjärrsläppositioner. Vet inte hur 308an har det.
läste någonstans här på forumet de tekniska skillnaderna mellan dessa men kan inte hitta länken igen. Var uppdelad i 2 kolumner. Någon som vet länken ?
läste någonstans här på forumet de tekniska skillnaderna mellan dessa men kan inte hitta länken igen. Var uppdelad i 2 kolumner. Någon som vet länken ?
Om vi da antar at R70 kjører i halve hastigheten av 308'n, altså R70 kjører i 3m/s og 308 går 3m/s raskere, altså 6m/s. Da klarer ikke du løpe om kapp med 308!mortimer skrev:
Enligt denna tråden en bit ner så är det 35 resp 38 cm/s.
Såg att det blev ett enhetsfel i tidigare inlägg från mig.
Har inte för avsikt att låta de tävla mot varandra i ett race och se vem som kör om vem....
Såg att det blev ett enhetsfel i tidigare inlägg från mig.
Har inte för avsikt att låta de tävla mot varandra i ett race och se vem som kör om vem....
Vet ingenting om Gardena R70 mer än att den och HQ:n verkar vara i stort sett samma maskin, men jag valde en HQ 308, mest för att jag tyckte den var lite snyggare. Hur som helst är jag supernöjd med den och kan rekommendera den till andra. Ni som köpt Gardenan kan säkert säga samma sak om era maskiner då båda verkar funka kanon!
Jag hade gått på den billigare, det är ju Husqvarna som tillverkar båda så skillnaderna bör ju vara marginella när det kommer till kvalite och hållbarhet.
Att det är lite olika menysystem och att den ena är marginelt lågsammare skulle iaf jag kunna leva med för 2000kr billigare maskin.
Att det är lite olika menysystem och att den ena är marginelt lågsammare skulle iaf jag kunna leva med för 2000kr billigare maskin.
Jag har en 308 och är nöjd med klippningen och funktioner men tycker att det låter för mkt om hjulmotorerna. De är riktigt tysta till de belastas och då får de ett gnällande ljud. Frågan är dock om det är fel på min, för Lassemans låter inte lika mkt.Lasseman73 skrev:Vet ingenting om Gardena R70 mer än att den och HQ:n verkar vara i stort sett samma maskin, men jag valde en HQ 308, mest för att jag tyckte den var lite snyggare. Hur som helst är jag supernöjd med den och kan rekommendera den till andra. Ni som köpt Gardenan kan säkert säga samma sak om era maskiner då båda verkar funka kanon!
Måste försöka lämna in min för koll.
Dock är jag ljudkänslig och har en liten tomt så gräsklipparen är alltid i närheten och klipparen. En tomt som var ngt större och det hade inte varit ngt problem.
Å andra sidan finns det de som har en R70li som säger precis samma sak ang ljudet.
http://www.roboter-forum.com/showthread.php?4046-Gardena-R40Li&p=42396&viewfull=1#post42396
Redigerat:
Har funderat, diskuterat med sambo och kommer troligen bli en AM 308 nästa säsong om jag blir av med mitt nuvarande skräp (Bosch Indego); stora delar av säsongen har redan gått. Även pratat med HQ ÅF som er 308:an som en lämplig klippare för min tomt utifrån en tomtritning (ska be säljare komma förbi och se att verkligheten stämmet innan köp isåfall).
Ja, den är någon tusing dyrare än Indegon men vi sparar hellre 1 år till och får mindre problem än vi haft.
Ja, den är någon tusing dyrare än Indegon men vi sparar hellre 1 år till och får mindre problem än vi haft.