21 609 läst · 34 svar
22k läst
34 svar
Värdering nybygge.
Sida 1 av 3
Hej!
Vi ska bygga ett hus i dalarna och vår mäklare har värderat huset lägre än vad själva utförandet kommer kosta. Problemet är då att banken är nu inte villiga att ge oss ett byggnadskreditiv för att utföra bygget. Mäklarens resonemang är att han kan inte värdera till ett högre kvm pris på grund av att det är priset som omkring liggande hus har ungefär samma värde.
Har ni tips om vad man skulle kunna göra i detta fall?
Tacksam för alla svar. :x
Vi ska bygga ett hus i dalarna och vår mäklare har värderat huset lägre än vad själva utförandet kommer kosta. Problemet är då att banken är nu inte villiga att ge oss ett byggnadskreditiv för att utföra bygget. Mäklarens resonemang är att han kan inte värdera till ett högre kvm pris på grund av att det är priset som omkring liggande hus har ungefär samma värde.
Har ni tips om vad man skulle kunna göra i detta fall?
Tacksam för alla svar. :x
Möjligen har mäklaren rätt.
Men i ert fall, när det gäller er största affär, skulle jag absolut ta in en "second opinion" från en annan mäklare.
Och med en väl motiverad revidering av kvm-pris från mäklare 2 borde ju även banken kunna revidera sitt svar.
Men i ert fall, när det gäller er största affär, skulle jag absolut ta in en "second opinion" från en annan mäklare.
Och med en väl motiverad revidering av kvm-pris från mäklare 2 borde ju även banken kunna revidera sitt svar.
Redigerat:
Tog in två värderingar när vi byggde, skiljde 700 000 på dem. Gissa vilken vi tog med till banken? 
Nu när vi funderar på att sälja så känns det som att det riktiga marknadsvärdet faktiskt hamnar nära den högre värderingen.
Nu när vi funderar på att sälja så känns det som att det riktiga marknadsvärdet faktiskt hamnar nära den högre värderingen.
När gjorde ni detta? För vår byggnads konsult säger att alla mäklare utgår från samma databas med uppgifter. Vilket enl. honom är så att den som har värderat först är den som alla andra värderingar grundar sig på. Och då menar han att en andra värdering inte skulle påverka den första värderingen särskilt mycket.
Kan ju vara svårt att värdera nybyggda hus i områden där det främst finns gamla hus och tomter i princip är gratis. Mäklaren kan ju ha erfarenheten att det är väldigt svårt att ta ut 2 miljoner för ett nytt hus, när det finns hus för en halv miljon runtomkring. Nu vet jag ju inte om det är exakt så i det här fallet, men jag har sett det på flera ställen.
Jag har blandat ihop uppgifterna, så här var det för oss. Förhandsvärdering 1 av mäklaren som förmedlade tomten blev 2600 000 +- 100k. Förhandsvärdering 2 av en annan mäklare (som fick ta del av ritningar plus kalkyl) blev 3200 000 +- 50 000.
Slutvärdering blev 3 450 000 +- 50 000 gjord av samma som förhands 2.
Förhandsvärderingarna gjordes i slutet av 2010 har jag för mig. Slutvärdering i nov 2011.
Slutvärdering blev 3 450 000 +- 50 000 gjord av samma som förhands 2.
Förhandsvärderingarna gjordes i slutet av 2010 har jag för mig. Slutvärdering i nov 2011.
Har ni visat mäklarens värdering för banken? Isf kan det kanske bli svårigheter att få dem att acceptera en ny mäklares värdering. Men bör ju helt klart vara värt ett försök. Ta in en ny mäklarfirma så kan värderingen skilja sig rejält. Ett tips är att studera mäklarnas priser noga. Här i Gävle är det alltid 2 firmor som sätter väldigt höga priser i jämförelse med andra mäklare, borde vara lättare att få höga värderingar av dem.
kjf skrev:Har ni visat mäklarens värdering för banken? Isf kan det kanske bli svårigheter att få dem att acceptera en ny mäklares värdering. Men bör ju helt klart vara värt ett försök. Ta in en ny mäklarfirma så kan värderingen skilja sig rejält. Ett tips är att studera mäklarnas priser noga. Här i Gävle är det alltid 2 firmor som sätter väldigt höga priser i jämförelse med andra mäklare, borde vara lättare att få höga värderingar av dem.
Kan du nämna vilka mäklare det handlar om så kan jag kanske ta kontakt med de och fråga.
Vi byggde nytt i Falun för två år sedan och valde mäklare som vi visste hade koll på marknaden. Har ni haft en lokal mäklare? Är det nybyggda hus el gamla runt omkring? Jag skulle göra ett försök att få ännu en värdering. Har du möjlighet att kolla statistiken på orten. Börja med booli.se. Lycka till o Välkommen till Dalarna!