Vårt Trivselhus förhandsvärderades till 3.9 +möjligen 300k.
Vi fick ett lånelöfte med räntesäkringar från Swedbank och körde igång med byggkreditivet.

Produktionskostnaden blev 4.5mkr, vilket är helt rimligt för den typen av hus.
Som jämförelse, en kompis har byggt samtidigt. Han byggde en Smålandsvilla (1,5pl samma boyta som oss) med 0 läge, radiatorer i huset, pappdörrar, ingen bergvärme, plastmattor i våtrummen. De har ett enkelgarage med carport.
Vi har havsutsikt beläget i en "smultrondel" av kommunen, större tomt, fullmatad kåk, de flesta tillägg i Trivselhus standard, vi spräckte vår kakelbudget med ca 100%, stort dubbelgarage med pannrum och ett gästhus på 20kvm.

Hans värdering (samma bank, samma mäklare) 3.7mkr, vår värdering 3.5mkr.

Summerat så blev vår produktion ca 600k dyrare, men vårt merlånebehov endast 350.000. Dessa konsekvenser gav denna värdering på vårt "nya" låneförslag:

- Vår lånebehov har ökat med 350.000kr (som sagt)
- Vårt topplån ökar med 1.000.000kr
- Våra "räntesäkrade" 5år och 2år räntor ökar från 3.88 och 2.18
till 4,74 och 4.10
- Våra räntekostnader ökar från 86.000kr till 168.000kr per år

Vi har en rätt bra ekonomi och av någon anledning (ren godhet???) hamnade vår "nya" månadskostnad på ett ganska exakt smärtmaximum för oss. Vi kommer att klara det men shit va surt det blir.

Ett av argumenten för den låga värderingen (som vår bankman själv anser är låg men "han är bakbunden") var bl.a. "helhetsintrycket, en sandlåda och sånt"! Är det inte helt självklart att ett nyproducerat hus med nyanlagd trädgård behöver ett par år att växa fram!!! Ett annat argument var att man måste hitta rätt köpare för att komma upp i rätt pengar på "ett sånt här hus"...

Vad tror ni? Jag känner bara en sån jävla avsmak.

Ta dit en annan bank och värdera. Om det är som du säger att ni har bra ekonomi, och lån i den storleksordningen, så är ni mycket attraktiva kunder. Spela ut bankerna mot varandra!

Som nämnts ovan, ta kontakt med andra banker.

Men ta även kontakt med andra mäklare och be om kostnadsfri värdering, det gör i stort sett alla idag. Det ger er en mer samlad bild av värdet.
Gjordes er slutvärdering av en lokal mäklare?
Vem gjorde förhandsvärderingen? Samma eller olika personer? Om olika, be om en värdering av den som gjorde förhandsvärderingen istället.

Absolut, jag har redan bokat möten och en ny mäklare (samma som gjorde förhandsvärderingen ska få äran igen). Denna "dumpvärdering" gjordes av Swedbanks egna mäklare.
Hela grejen käns så jävla skumrask bara...

Det skulle vara kul att se någon statistik över värderingar och inte bara försäljningssiffror. Jag tror att vi konsumenter skulle få bra mycket mer att säga till om i värderingsprocessen jmf med idag då bankerna sitter på all info och inte delar med sig.

Booli.se kanske?

Jag hittar bara affärsstatistik på Booli, ingen värdering.

Säger som vanligt; köp en värdering av en oberoende värderingsman, som inte jobbar på banken och inte jobbar på en mäklarfirma.

tobs skrev:
Är det inte helt självklart att ett nyproducerat hus med nyanlagd trädgård behöver ett par år att växa fram!!! Ett annat argument var att man måste hitta rätt köpare för att komma upp i rätt pengar på "ett sånt här hus"...
Mäklarens uppgift är att värdera vad huset hade gått att sälja för just nu, inte om ett par år. Och han kanske har alldeles rätt, ert hus blev kanske för exklusivt och därigenom svårsålt. Mäklaren bör ju ha koll på den lokala marknaden. Men visst kan värderingen variera väldigt, det ser man ju om inte annat på de här tv-programmen där mäklare ska gissa vad hus blivit sålda för. Det kan ju slå på en miljon ibland.

Om ni gör en ny värdering så måste ni göra den i samförstånd med er bank. De är inte bundna att godkänna en slumpmässigt vald mäklares värdering.

Men å sidan ligger det ju i bankens intresse att era lån blir så dyra som möjligt. De vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt.

• Gilla
Alnervik
  • Laddar…
andersmc skrev:
Mäklarens uppgift är att värdera vad huset hade gått att sälja för just nu, inte om ett par år. Och han kanske har alldeles rätt, ert hus blev kanske för exklusivt och därigenom svårsålt. Mäklaren bör ju ha koll på den lokala marknaden. Men visst kan värderingen variera väldigt, det ser man ju om inte annat på de här tv-programmen där mäklare ska gissa vad hus blivit sålda för. Det kan ju slå på en miljon ibland.

Om ni gör en ny värdering så måste ni göra den i samförstånd med er bank. De är inte bundna att godkänna en slumpmässigt vald mäklares värdering.

Men å sidan ligger det ju i bankens intresse att era lån blir så dyra som möjligt. De vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt.
Absolut, men jag har svårt att tro att den lokale pampens lyxkåk är värderad till vad man kan få ut imorgon, knappast.
I vårt fall handlar det om att tjäna 80.000 eller 160.000 /år i ränta på oss genom att hålla sin förhandsdeal eller bara hafsa ihop nya villkor. Det är löjligt uträknat...

Har du inte skrivna papper på dina räntesäkringar?

F
Låter precis som vår värdering (också Swedbank). Vi fick en slutvärdering av nån konstig anledning exakt på kronan vad vi ville låna + 10% för att slippa topplån. Ca 400 000 under produktionskostnad gissar jag på. Värderingen fick vi betala 3000kr för men Swedbank vägrade lämna ut den till oss, vi fick bara en värderingssumma. Värderingsmannen brydde sig inte ens om att ta reda på hur vi värmde upp huset, "det påverkade inte värderingen". Vi bytte bank i samband med att vi la om från byggkreditiv till vanliga lån. Har fortfarande en konflikt med Swedbank då dom aldrig skickade nån slutredovisning på kreditivet och passade på att ta några extra tusen när vi bytte bank trots att vi hade ett skriftligt avtal om byggkreditivskostnaden. Jag kräver även tillbaka kostnaden för värderingen, hitills helt utan framgång. Den nya banken värderade 500 000kr högre. Swedbank är i mina ögon den i särklass kassaste bank som finns.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Det här låter allt sammans väldigt.. tja, ska vi kalla det "intressant" då jag för tillfället har ett kreditiv hos Swedbank och och gjort en förhandsvärdering (av en värderingsman, som var en kvinna, från Eminenta). Banken krävde förhansvärderingen, men jag var beställare, betalare och mottagare av värderingen, som jag sen lämnade in kopia på till banken. Skall bli mycket intressant att se vad som händer i sommar då huset skall stå klart, jag vet att vi är jävligt attraktiva kunder för banken och kan byta fort som attan om det inte passar nämligen...

Det är så jävla sjukt, den största delen av husaffären är trots allt den affär man gör med banken. Att de fullkomligt skiter i den deal man har kommit överens om är ju helt galet, jag menar - det var ju sen ö.k. som gjorde att vi kunde beställa huset...

Nä, Swedbank får q(;^;)p q(;^;)p q(;^;)p q(;^;)p q(;^;)p

PCLarsson skrev:
Har du inte skrivna papper på dina räntesäkringar?
Absolut, men det är den nya dealen som gäller...

Varför blir du så upprörd över att banken erbjuder dig en så dålig ränta? Det är väl bara att gå till en annan bank, eller har jag missat något som gör att du inte kan det?

Man ska förstås alltid prata med mer än en bank vid en så stor affär. Se detta som ett första bud, inget annat.

Jag antar förresten att den gamla dealen blev ogiltig för att lånebehovet blev för stort efter fördyringarna? Var den risken något ni inte kände till och som inte uttryckts av banken på ett bra sätt?

Hur mycket vill ni låna nu och hur mycket är huset värderat till?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.