Vilka regler gäller egentligen vid nybyggnation för att uppfylla kraven för tillgänglighet för rullstolsburna?

Mitt badrum är planerat ungefär som den icke skalenliga bilden visar. Karmmått för dörren skall visst vara 100 mm har jag förstått och det får jag plats med.

Vad gäller för minimiutrymme för medhjälpare runt toalettstolen och i duschen? (Duschdörrarna kommer att vara fällbara inåt för att ge lite mera utrymme)
 
  • wc.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man ta bort inlägg? Jag är 99% säker på att det fanns ett svar på min fråga igår, idag är det borta!?

Nåväl, är det någon som har koll på den extremt byråkratiska processen med handikappanpassning?
 
Jag har inte 100% koll på reglerna men då jag ritade mitt fritidshus så pratade jag med en arkitekt och han påtalade vissa regler. Dock behövde inte jag som fritidshusbyggare uppnå dessa krav.

Karmmått 900 mm. Man måste kunna parkera rullstolen bredvid toastolen så man själv kan ta sig till toan. P-platsen för rullstol brukar vara duschen och det är ok. Dock vet jag inte om det är ok om duschdörrarna gör att rullstolen inte kan ställas ända in till väggen. Det måste finnas plats för att vända rullstolen så man inte tvingas backa in på toa. En cirkel med diametern 1300 mm fri yta måste finnas.
 
Din kommun (bygglovsenheten) ska kunna svara på det här. Det ligger ju för övrigt i deras intrese att allt blir rätt eftersom det är de som får betala om någonting skulle hända och huset behöver handikappanpassas.
 
Jag skrev ett inlägg igår där jag spydde galla över idén med handikappanpassning av planlösningar och jag undrade vad som skulle komma att bli nästa steg, handikappanpassning av alla nya bilar vid leverans? Det försvann/togs bort av nån anledning. Tyvärr hade jag inget konstruktivt att komma med utan ville bara kommentera själva galenskapen som sådan.
 
jeppeknaster skrev:
Tyvärr hade jag inget konstruktivt att komma med utan ville bara kommentera själva galenskapen som sådan.
Det var just därför det försvann
/Mats
Moderator
 
I min kommun hade de en enkel regel. Man ska kunna vända med en rullstol, vilket innebär att det ska vara en fri yta på 130cm diameter på golvet. Det är inte heller nödvändigt att rummet är 100% handikappanpassat från början. Det räcker om det går att fixa utan allt för stora ingrepp. Till exempel så kan man tänka på att dra 110-rör överallt, så man kan byta plats på toa och handfat.
 
I ett av våra utkast av planförslag hade vi en önskan av badrummet som
inte uppfyllde handikappanpassat. Detta kunde lösas genom att inte rita in
hörnbadkaret. Det blev aldrig det nämnda förslaget på badrummet, men
inte p.g.a de ouppnåeliga reglerna.

//Impossible
 
Finns en bok som heter "Bygg ikapp handikapp" utgiven av Svensk Byggtjänst. Där får du svar på dina frågor. Finns att låna på biblioteket. Innehåller mycket som är väl värt att tänka på om man vill ha möjlighet att bo kvar även om man får en försämrad funktionsförmåga.
/Hälsningar från en arbetsterapeut
 
Impossible: Ni hade kunnat ha den planlösnngen, bara att ta bort badkaret OM någon hade blivit handikappad

Man måste ju inte bygga handikappanpassat från start, bara så att man kan göra om utan att behöva riva hela badrummet man kan tex sätta en rundad duschhörna vid wc även om det gör att man inte kan vända med rullstol bara ta ta ner den och ersätta med drapperi om det skulle behövas. Sen är det ju så att vad du gör efter att huset är slutbes. det är ju din ensak (om det inte behövs bygglov då)
 
  • Gilla
bygggg
  • Laddar…
Kolla med byggnadskontoret i din kommun är mitt tips. Mitt badrum är 4,8*2,8m plus duschen som är 1.2*1m. badrummet är alltså drygt 15,5m2 och duscehn på 1,2*1m är ju relativt stor tycker jag. Dessutom har jag fastmonterad sittbräda i duschen. Ja jag är själv handikappad och har ritat huset själv. Därför har jag annpassat det för mina behov.
Men byggnadskontoret godkände inte min dusch. Men om jag satt en golvbrunn utanför så man kunde ställa in en duschkabin så gick det bra.
Självklart så gjorde jag som dom ville. Men som handikappad tror jag ingen vill kliva in i en duschkabin som välter om man så fiser i den, har man dessutom valmöjligheten till min dusch med sittbräda så blir nog valet lätt ;-)

Det jag ville säga är att kolla reglerna och sen kanske du kan lösa det på enklare sätt genom att sätta en extra golvbrunn eller annan lösning för att dom sa bli nöjda.
Det är oftare viktigare att följa reglementet som är skrivet av friska perssonen än att göra det bra för handikappade :)
 
Visst är det lätt att ondgöra sig över kravet att nya bostäder redan från början har en viss handikappsanpassning, men samtidigt tycker jag att det är rätt logiskt. Om någon i din familj blir handikappad är din kommun (läs alla som betalar kommunalskatt) skyldig att lämna bidrag för anpassningen av din bostad till dina nya behov. Då är det åtminstone i mina ögon rimligt att kraven på nya badrum ställs så att det anpassningen kan göras relativt enkelt, dvs utan att riva väggar och bredda dörrar för att kunna komma fram med en rullstol.
 
  • Gilla
SBB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.