Isolering
Johan Enander: Tack. Jag har bara ca 60 m2, kanske blir ett högre pris då.
lat: Här kan man räkna på isolering, ta dock besparingen med en nypa salt, det ligger ju i ISOVER's intresse att visa stor besparing.... http://win.levandehus.nu/sparberaknare/
Per-Erik: Åsikter om denna tråd gör här https://www.byggahus.se/forum/threads/kort-om-isolerings-traden-alla-asikter-hitat.72017/ Kort om Isolering Det finns 3 olika sorters samlingsnamn för olika isoleringstyper Mineralull (Stenull, Glasull) Finns som Skivor, mattor & lösull Skillnaden mellan Stenull (grå till färgen) & Glasull (gul till färgen), är i stort sett att Stenull tål högre
måns hagberg: [citat] Att ha rören åtkomliga för inspektion och vid behov reparation är en stor fördel. Rören behöver ha tillräcklig isolering så att det inte blir kondens på kallvattenröret och värmeförlusterna från varmvattenröret inte blir onödigt stora.
jonaserik: Är det ett gammalt pannrum,förr så sattes eternitplattor i taket som brandskydd mot ovan. Går bra att ha kvar, bara måla över med vanlig plastfärg om den fastnar. Kan vara en liten sotbeläggning i taket,blir då att spä ut med lite vatten så färgen suger in på en första strykning.
fribygg: Det tror jag, du kan ju välja extra bra fönster och dörrar och montera dem väl, isolera grund och vind lite extra.
Stefan1972: Det finns en tråd om detta redan.........vill de sig illa så slutar det med att du ska visa papper på att du har anlitat någon som sanerat och är de riktigt griniga så kanske du inte ens får nån att göra det delvis heller. Är nog allt eller inget som gäller. Mitt förslag är att du själv karvar bort isoleringen det handlar om och snyggar till och sen ringer nån annan som får titta
fribygg: Cementbunden trossbottenskiva, Förhydningspapp/ Örnpapp
Småbrukaren: Låter vettigt. Ångbroms räcker om det ens behövs. Kör minst 95 regel så får du in mycket isolering.
brundrenen: Bygga om kall förråd till uppvärmt dito. Befintligt tak inifrån och upp/ut mot kallvind ; Korrugerad alu plåt (brandskydd??) , isolering 100mm och spånskiva (golv) Kan jag lata plåten sitta kvar? Hur gör jag isf för att inte riskera kondens?
Larsa: Kör en diffusionsöppen isolering, tex cellulosa eller lin, och sen en ångbroms på insidan. Då får en konstruktion som kan hantera ev fukt.
T7: [citat] Försöker dokumentera så mycket som möjligt när det renoveras,man glömmer fort hur det såg ut eller hur man gjorde olika moment som kan vara bra att ha bilder på.... eller så kanske nån frågar något (!).... och då kanske man har någon gammal bild 😉, lycka till med renoveringen 👍
xxargs: [citat] Och en av de viktiga sakerna för att hålla fönsterram och karm torra - det skall vara undertryck i huset - dvs. vid dom springor som finns och läcker luft efter karman så skall det blåsa kalluft från fönstren och in i rummet, inte tvärt om - och det skall också vara så på övervåningens fönster om det är flervåningshus. pyser rumsluft ut till utsidan via fönstren så blir
ricebridge: Gör som inuiterna när de bygger igloos. Ha öppningen lägre än den varma delen. [bild]
Mihdrin: [citat] Tack för svaret. Problemet är att jag och min granne inte direkt har världens bästa relation, så vore önskvärt att lösa det själv. I slutändan får jag väl ta den diskussionen. Tycker bara det är rätt sjukt att så mycket mellan våningarna så låter det fortfarande, men det skulle ju faktiskt kunna vara väggarna. Byggs innerväggar i regel med eller utan isolering mellan?
klaskarlsson: [citat] Normalt sett vill man ha ångbroms eller tom ångspärr i väggar och tak. Det är ju dock inte alltid så praktiskt möjligt när man bygger om ett gammalt hus. Stenull och cellulosa har olika egenskaper: Cellulosa kan buffra och avge fukt. Det kan inte stenull Man bör nog inte blanda i samma utrymme. Men att ha olika i tex vägg och golv tror jag inte är så farligt. Just mellan
evoline: [citat] Vill handla hos byggvaruhus som finns överallt och inte behöva beställa online. Sen göra det ganska enkelt och inte för dyrt, som att lägga till OSB och isolering bakom gipsskiva. Men om det sen finns annat material eller sätt att bygga på som är bättre att göra, som inte kostar så mycket mer är det kanske värt att satsa på det. Tack för all svar🙂
Kirre2: Så där har det sett ut på alla vindar på alla hus jag ägt. Inget vi brytt oss om. När vi sålde ett hus påpekade köparens besiktningsman att det var lite svartmögel på vinden, men han tyckte inte det var nåt att bry sig om för det är väldigt vanligt, som han sa. Jag hade släppt det och köpt huset om jag gillade det!
Testarn: Eftersom ni har en varm källare under vardagsrummet så känns det inte som om det är bristande isolering i golvet som är det givna problemet. Möjligen har man inte isolerat bjälklaget närmast yttervägg på samma sätt som man gär idag, s.k. "randisolering". Det jag noterar är att ni har rätt höga fönster och fönsterdörr i rummet så det skulle kunna vara en bra idé att se över
Dimitris Baltas: [citat] Any other thoughts on this? What can I use on top of the deck altan as thermal insulation and before I put the laminate?
jawen: Säkert bara att du har lite värmeläckage, & att kallare luft träffar "andra sidan" och att daggpunkt uppstår. Dvs det fäller då ut i vattendroppar, för kallare luft kan inte bära lika mycket vattenånga.
hoffmania: Hej, Tänkte inreda ett rum i källaren till musikrum. Tror mig ha förstått att hamburgarupplägget är det man vill åt i bjälklaget (Massa - Absorbering - Massa). Vet att det finns många trådar på ämnet, men har läst de flesta och ser inte att någon besvarar min frågeställning som ffa gäller lager 4 och 6 i min hamburgare (se nedan). Pga ett konstruktionsjobb så har jag för
mawi23: Hej, Uppe på vår vind mot ett sluttande innertak så ligger dessa svarta skivor ovanpå ett lager lösull och är skarvade med gula beslag. Är på jakt efter nya liknande skivor och skarvar för att ersätta skadade skivor/skarvar. Dock osäker vad de heter, har försökt googla mig fram utan något bra resultat. Kan ni hjälpa mig, vad behöver jag? Mvh Mats
lob: Hej Såg en tråd om att en tilläggsisolering av vind skapat fukt/mögelproblem. En teori som framförs är att fuktig luft tar sig upp på vinden och skapar problemen. Jag tänker ibland att jag borde öka på min vindsisolering som nu består av kutterspån 30-40 cm. Jag har gjutet betongbjälklag(ca12 cm) upp mot vinden och bara en vindslucka mellan övervåning och vind. Är ett
Jochi: [citat] En tumregel är att om man fördubblar en väggs vikt så ökar man ljudreduktionen mellan rummen med 5 dB. Täta först noga med fogmassa längs väggen på en sida och skruva sedan på ett par lager gipsskivor eller 1 träskiva och en gips. Välj den sida där det kanske inte finns eluttag eller annat. Någon nytta ger det att även fylla lite stenull i väggen mellan reglarna innan du
andreascarlsson: Det kan ju vara asbestsmörja förstås, men denna kanal sattes på 70-talet om jag fattat det rätt – arbetade man fortfarande med asbest då i privatbostäder? Nåväl, om jag ändå ska åka med eternitkanalen till asbeståtervinningen kan ju behandla klägget som asbest också. Bifogar halvfin bild på klägget. Man har använt tygisolering både över och under detta. Notera knackljudet
AndersS: Har även lagt lösull/stenull på spånlager utan problem efter 15 år. Det var ca 10 cm spån och på det 20 cm lösull, ca 70 kvm i fritidshus.
GoForIt: Jag hade satt/häftat en ångbroms/folie på de nya horisontella reglarna på yttertaket. Och isolering innanför. Innergolvet är ju mer tveksamt. Det är i så fall om man vill ha olika uppvärmningsnivåer på under/övervåning, irriteras av stegljud/knarr och möjligen i del mot yttervägg, vid problem med kallras.
Alexander Knutsson: Hej håller på att renovera i min gamla gård från 1860. Huset har en mullbänksgrund. Jag har grävt ut ca 40 cm från färdigt golv. Tanken var först att fylla upp med perlit men efter jag räknat på kostnaden så funderar jag på en kombination av perlit och cellulosa lösull. Planen är markduk, ett tunt lager makadam. Leca block som stöd till golvbjälklaget. Markduk, 10 cm perlit,
AntonEkl: Ja, det är väl egentligen huvudproblemet. Att göra volymen (som nu är en del av rummet) uteluftsventilerad tror jag blir svårt. Kommer inte kunna isolera av det rimligt från övriga huset. Någon form av ventilation behövs väl och då är inneluft det som kvarstår? I bjälklaget blir det bara stegljudsisolering och den tidigare isoleringen över betongplattan (och kommande innanför
brumbjorn: Vikt ljudisolerar. Jag hällde i 10cm fin kross grus. Hade starkt golv. Lade dämpning under spånskiva, tätade alla glipor noga. Lade laminatparkett ovanpå med ytterligare dämpning.
Terje Sohlberg: Nu var så rummet klart. Tog längre tid än vad vi trodde, och blev dyrare, men bra blev det.
Manganbangan: Gå ett varv och kläm försiktigt på rören. I böjarna (som är raka rör som böjts och därmed blev tunnare) behövde man lite bättre isolering och använde ofta asbest där, likaså skarvar. Är isolering hård som gips = troligen asbest.