9 039 läst · 7 svar
9k läst
7 svar
avfuktare i krypgrund
Detta ämne är nog alltid aktuellt.. :-/
Min fråga är: Är det någon som har instalerat avfuktare i krypgrund? Enligt två leverantörer som jag varit i kontakt med (anticimex och munters) så skulle det kosta mer än 40000:- Detta tycker jag låter orimligt, och jag tror att man skulle kunna göra detta mycket billigare.
Är det någon som har gjort detta?
Har ni några tips?
Mvh. Kalle
Min fråga är: Är det någon som har instalerat avfuktare i krypgrund? Enligt två leverantörer som jag varit i kontakt med (anticimex och munters) så skulle det kosta mer än 40000:- Detta tycker jag låter orimligt, och jag tror att man skulle kunna göra detta mycket billigare.
Är det någon som har gjort detta?
Har ni några tips?
Mvh. Kalle
Ja, jag har gjort det. Jag köpte en begagnad Munters M120 på Blocket och köpte en del spriorör, böjar mm på www.ventilationsbutiken.se. Det funkar alldeles utmärkt. En nyservad M120 kostade 5000 kr. Om man vill ha en ny så kostar Munters MG90 ca 13-14000 kr i något slags GDS-kit. Storleken på grunden avgör hur stor avfuktare man behöver. Det här är alltså deluxelösningen. Huruvida man behöver avfukta grunden på vintern och därmed har behov av en sådan här sorptionsavfuktare är inte helt okontroversiellt, vilket du kan se om du tittar i gamla trådar i ämnet (sökord "avfuktare"?). Det billiga alternativet är en kondensavfuktare som man kan köpa för 2-3000 kr. Den funkar dock bara ner till ca 10 grader.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 345 kr inkl moms
Läs mer
Jag har köpt en Munters Homedry 11 från Hemmabutikerna för 13000:-
Köpte till rör på Lindab, tot 13500:-
Jättelätt att installera, stickpropp på maskinen.
Jocke
Köpte till rör på Lindab, tot 13500:-
Jättelätt att installera, stickpropp på maskinen.
Jocke
Mycket pengar är det men kanske inte orimligt om man vill ha en bra avfuktning. Att installera en avfuktare kanske inte verkar så svårt, men det gäller att göra rätt annars blir det dyrt i sista ändan. Att installera en liten avfuktare som är billig straffar sig i längden då drifttiden kan bli väldigt stor, och kapaciteten på avfuktningen kan under långa perioder vara för dålig så påväxt av svamp och luktproblem fortsätter. Kondens/kylavfuktare som används i varma och fuktiga klimat fungerar som bäst men att använda den till en krypgrund är helt förkastligt då det klimatet är speciellt lämpad för adsorptionsafuktare som klarar temperaturer både långt under och över nollstrecket på termometern. Det står på de flesta kondensavfuktare att dom torkar en viss mängd vatten/dygn men det gäller oftast vid temperaturer och fukthalter som gäller i tropiska klimat tex. 30* C och 80% rf (relativ fuktighet) jämför man då det klimatet mot en dålig krypgrund i norden som kanske har medeltemp på ca 11* C/år och rf över 70% (då problemen uppstår) kan man se att avfuktnings kapaciteten är det närmaste noll. En del kylafuktare annonserar om att de är gjorda för krypgrunder men det är helt vilseledande marknadsföring enligt min mening.
Det man ska gör är att täta grundmuren, täta igen, rensa grunden från allt organiskt material, plasta ordentligt dvs. stort överlapp på skarvar samt fäst plasten ca 20-30cm upp på grundmuren med läkt. Dessa förberedelser kan spara mycket pengar om det utförs på rätt sätt då man förhindrar att onödig fukt behöver torkas av avfuktaren.
Sedan ska någon bestämma (fukttekniker ?) om vilken typ av adsorptionsavfuktare och kanalsystem som lämpar sig bäst. Det gäller att räkna in alla faktorer som påverkar innan man tar ett beslut som tex husets läge, markförhållanden, tempraturer, vattentryck mm. Som sagt det är alltid bättre i längden att ha en större avfuktare än man kanske kan tro pga. mindre drifttid.
En av de viktigaste sakerna efter installationen är att utföra ordentliga mätningar, efter 3-6 månader när värdena har stabiliserat sig skall man mäta fuktkvoten igen och justera hygrostaten (fuktavkännaren som styr maskinen) så att man inte torkar mer än vad som behövs. Gör man inte detta kan man förlora många skattade tusenlappar per år. :'(
Det man ska gör är att täta grundmuren, täta igen, rensa grunden från allt organiskt material, plasta ordentligt dvs. stort överlapp på skarvar samt fäst plasten ca 20-30cm upp på grundmuren med läkt. Dessa förberedelser kan spara mycket pengar om det utförs på rätt sätt då man förhindrar att onödig fukt behöver torkas av avfuktaren.
Sedan ska någon bestämma (fukttekniker ?) om vilken typ av adsorptionsavfuktare och kanalsystem som lämpar sig bäst. Det gäller att räkna in alla faktorer som påverkar innan man tar ett beslut som tex husets läge, markförhållanden, tempraturer, vattentryck mm. Som sagt det är alltid bättre i längden att ha en större avfuktare än man kanske kan tro pga. mindre drifttid.
En av de viktigaste sakerna efter installationen är att utföra ordentliga mätningar, efter 3-6 månader när värdena har stabiliserat sig skall man mäta fuktkvoten igen och justera hygrostaten (fuktavkännaren som styr maskinen) så att man inte torkar mer än vad som behövs. Gör man inte detta kan man förlora många skattade tusenlappar per år. :'(
Man kan ju också undra vad det är för mening att avfukta luft som är kring nollstrecket och där under?
Eftersom den mikrobiella aktivitet som vi är rädda för säkert är mycket, mycket begränsad vid dessa temperaturer så drar jag den slutsatsen att det inte finns någon mening med att avfukta luften då. Därför går det lika bra med en kondensavfuktare som en sorbtions av denna anledning. Däremot kan det finnas andra anledningar, tex att sorbtionsavfuktare är mer energieffektiva och att man vill skapa ett undertryck i grunden.
Eftersom den mikrobiella aktivitet som vi är rädda för säkert är mycket, mycket begränsad vid dessa temperaturer så drar jag den slutsatsen att det inte finns någon mening med att avfukta luften då. Därför går det lika bra med en kondensavfuktare som en sorbtions av denna anledning. Däremot kan det finnas andra anledningar, tex att sorbtionsavfuktare är mer energieffektiva och att man vill skapa ett undertryck i grunden.
Jag kopierar in ett inlägg jag gjort tidigare angående avfuktning i kryprumsgrund. Läs det samt fundera på vad du tänker göra. Och ska du göra någt, så rekomenderar jag starkt att du anlitar ett proffs på avfuktning i grunder alternativt ta kontakt med kommunens byggnadsingenjör. Risken är nämligen stor att problemen du har idag förvärras vid felaktig installation.
Tartan (nedan mitt tidigare inlägg, som finns under byggnadsvård)
Det spelar inte någon större roll på om grunden är från 1920 eller 1969. Ska du suga ut luft utan att få in samma mängd får du ett vakum. Ersättningsluften kommer antingen utifrån(och är kall) eller innifrån (och är varm och fuktig). Hävdar fortfarande att man ska försöka hitta felkällan, och i ett så pass nytt hus borde det finnas ritningar. Har du ett hus med torpargrund från 1969, så kan du börja med att kolla dränering samt dagvatten. Är vattnet från hängrännorna avlett så det inte rinner in under huset? Finns plastfolie ovanpå gruset i grunden, och är allt organiskt material bortrensat från marken? Finns ventiler i grunden? Kolla med kommunen hur mycket total ventilationsarea det skall vara. Ventilerna skall också sitta på rätt ställe från hörn o.s.v. Men har du så fuktig miljö under grunden så det blir dålig lukt ska du nog kolla lite nogare än att bara sätta in en fläkt och en avfuktare. Ja, som du förstår är jag tveksam till dina planer. Det blir väl som att lacka om en rostig bil utan att först åtgärda rosten, det håller ju inte länge.
Tartan
Tartan (nedan mitt tidigare inlägg, som finns under byggnadsvård)
Det spelar inte någon större roll på om grunden är från 1920 eller 1969. Ska du suga ut luft utan att få in samma mängd får du ett vakum. Ersättningsluften kommer antingen utifrån(och är kall) eller innifrån (och är varm och fuktig). Hävdar fortfarande att man ska försöka hitta felkällan, och i ett så pass nytt hus borde det finnas ritningar. Har du ett hus med torpargrund från 1969, så kan du börja med att kolla dränering samt dagvatten. Är vattnet från hängrännorna avlett så det inte rinner in under huset? Finns plastfolie ovanpå gruset i grunden, och är allt organiskt material bortrensat från marken? Finns ventiler i grunden? Kolla med kommunen hur mycket total ventilationsarea det skall vara. Ventilerna skall också sitta på rätt ställe från hörn o.s.v. Men har du så fuktig miljö under grunden så det blir dålig lukt ska du nog kolla lite nogare än att bara sätta in en fläkt och en avfuktare. Ja, som du förstår är jag tveksam till dina planer. Det blir väl som att lacka om en rostig bil utan att först åtgärda rosten, det håller ju inte länge.
Tartan
Det finns, som jag ser det, under inga omständigheter någon risk att försämra klimatet i grunden med en avfuktarinstallation. Jag förstår alltså inte riktigt vad du menar med att "Risken är nämligen stor att problemen du har idag förvärras vid felaktig installation."
Självklart finns det åtgärder man bör vidta INNAN man investerar i en avfuktare som t ex plasttäckning på marken, kontroll/utbyte av dränering mm. Att uteluftsventilerad krypgrund är en riskkonstruktion torde de flesta bedömare vara överens om idag. Att varm luft kondenserar i en kall grund sommartid är väl ett tämligen obestridligt faktum? Det går ju inte att åtgärda med mindre än uppvärmning av grunden (sänkt RF) eller utebliven ventilation och avfuktning?
Självklart finns det åtgärder man bör vidta INNAN man investerar i en avfuktare som t ex plasttäckning på marken, kontroll/utbyte av dränering mm. Att uteluftsventilerad krypgrund är en riskkonstruktion torde de flesta bedömare vara överens om idag. Att varm luft kondenserar i en kall grund sommartid är väl ett tämligen obestridligt faktum? Det går ju inte att åtgärda med mindre än uppvärmning av grunden (sänkt RF) eller utebliven ventilation och avfuktning?
Att man vill ha en avfuktare som klarar låga tempraturer beror på att under långa perioder av året tex våren/försommaren så växlar dag och natt tempratur mycket samtidigt som krypgrunden är kall. Det innebär att fuktpåkänningen blir mycket stor.askur skrev:Man kan ju också undra vad det är för mening att avfukta luft som är kring nollstrecket och där under?
Eftersom den mikrobiella aktivitet som vi är rädda för säkert är mycket, mycket begränsad vid dessa temperaturer så drar jag den slutsatsen att det inte finns någon mening med att avfukta luften då. Därför går det lika bra med en kondensavfuktare som en sorbtions av denna anledning. Däremot kan det finnas andra anledningar, tex att sorbtionsavfuktare är mer energieffektiva och att man vill skapa ett undertryck i grunden.
Rf dvs luftens relativa fukt beräknas i hur mycket av 1m3 luft som inehåller vatten, och varm luft inehåller alltid mer vatten än kall. På en varm vårdag händer samma sak med den luft som kommer in i krypgrunden som om du plockar fram en kall flaska ur kylskåpet. Det kondensvatten som bildas på en liten kall flaska kan man tänka om till den volym som krypgrunden är på, då får man en liten fingervisning om hur allvarligt det kan bli om man inte har rätt typ av avfuktare.
Att lägga till i beräkningen är att om man har dåliga markförhållande och eller huset är placerat nära kusten/vatten som gör att fuktpåkänningen är hög i normala fall så får man mycket höga toppar som en avfuktare måste klara av.
Att tempratur påverkar mögel och svampåväxt är helt klart men likväl är det den relativa fukten som man måste se upp med, ta som exempel att det är inga problem för mögel att frodas i ett kylskåp om man inte ser upp, kanske inte 0* i ett kylskåp men en kall vinter med minusgrader ställer heller inte till några problem i en krypgrund då förhållandena är omvända tempraturmässigt.
Här är en länk som kanske kan förklara tydligare.
http://www.anticimex.se/fileobjects/3834_040907-Anticimex Rapport om Krypgrunder.pdf
Produkter som diskuteras i tråden