105 526 läst · 35 svar
106k läst
35 svar
Förbränningstoalett - Toamoa
Sida 1 av 3
Är det någon som har erfarenhet av förbränningstoaletten Toamoa? Vad jag förstår är den mer eller mindre en kopia på Cinderella men 10000 kr billigare.
Funderar på att installera den på stugan, men undrar hur den fungerar i praktiken - vad är bra/dåligt med den etc. Visserligen är förbränningstoaletter rätt dyra i inköp, men nu har jag tröttnat på utedasset och mulltoa eller separett är inte heller så tilltalande tycker jag. Pga tomtens utformning (stugan ligger uppe på ett berg) så är inte heller en vattenspolande toalett ett alternativ, det skulle bli alldeles för dyrt att installera.
Tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter av Toamoa!
Funderar på att installera den på stugan, men undrar hur den fungerar i praktiken - vad är bra/dåligt med den etc. Visserligen är förbränningstoaletter rätt dyra i inköp, men nu har jag tröttnat på utedasset och mulltoa eller separett är inte heller så tilltalande tycker jag. Pga tomtens utformning (stugan ligger uppe på ett berg) så är inte heller en vattenspolande toalett ett alternativ, det skulle bli alldeles för dyrt att installera.
Tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter av Toamoa!
Har tyvärr ingen erfarenhet på toamoa. När jag kollade marknaden förra året så hittade jag den inte när jag letade förbränningstoaletter. I April i år dök den för första gången upp på nätet men då hade jag redan bestämt mig för att direktimportera Incinolet förbränningstoa från tillverkaren i USA. Dels för priset (landade på 17404 sek med tull, moms, frakt mm) och sedan kändes det tryggt med en tillverkare som tillverkat och produktutvecklat toan i mer än 40 år.
Hoppas du hittar någon som har köpt och använt toamoa trots att den är så ny på marknaden. Åtminstone en återförsäljare som kan köra en demo för dig.
Hoppas du hittar någon som har köpt och använt toamoa trots att den är så ny på marknaden. Åtminstone en återförsäljare som kan köra en demo för dig.
Tack för svaret ovan. Det var som du sa, toamoan lanserades i april så det är ju inte så konstigt att det inte finns någon med erfarenhet av just den.... Pratade med tillverkaren och det lutar nog åt att det blir en sådan ändå.
Hej Eva,
Jag kontaktade Incinolet i USA och köpte den därifrån. De har 230 V modeller för $1799. Tar lite tid att få svar (skicka mail direkt till Carol) och sedan tar det 4-5 veckor att tillverka din toa. Lät Jetcarrier sköta transporten mellan USA och Sverige (billigare frakt med sjötransport, men tar 4 veckor. Jetcarrier sköter även tull, moms, försäkring som du betalar för till dom). Dollarkursen var ungeffär 6,40 när jag beställde och med alla kostnader blev det 17404 sek. Du kan skicka PM till mig om du har några specifika frågor.
Jag kontaktade Incinolet i USA och köpte den därifrån. De har 230 V modeller för $1799. Tar lite tid att få svar (skicka mail direkt till Carol) och sedan tar det 4-5 veckor att tillverka din toa. Lät Jetcarrier sköta transporten mellan USA och Sverige (billigare frakt med sjötransport, men tar 4 veckor. Jetcarrier sköter även tull, moms, försäkring som du betalar för till dom). Dollarkursen var ungeffär 6,40 när jag beställde och med alla kostnader blev det 17404 sek. Du kan skicka PM till mig om du har några specifika frågor.
Peller: Blir det inget krångel med tanke på elen när man köper den från USA? Hur blev det med garantin?
Mvh
Mvh
Ser nu att du kanske redan svarat på frågan om elen, betyder 230 V att man bara kan "plugga in den" i Sverige kanske....
Har hittat några skillnader mellan Cinderella och Toamoa, men i stort sett tycker jag att de är likvärdiga. Toamoan drar mindre el samt har "manuell spolning" dvs om jag förstår det rätt en spak man drar i i stället för elektrisk spolning. Enligt toamoas tillverkare är det en fördel då färre "elektriska komponenter" betyder att det är färre delar som kan gå sönder.
Elstorm:
Elen är som sagt samma (230V) på den modell (TR) man köper. Stickkontakt skarvas om med svensk stickkontakt alternativt adapter (måste klara 16A) för ett par tior.
Visst är det problem med garantin om något händer. Jag har kollat på Incinoletens konstruktion och funderat på vad som kan gå sönder. Nästan alla detaljer är rostfritt stål. Värmelementet är nog det dyraste, sedan finns det lite termostater och överhettninsskydd (finns en sprängskiss att ladda ner på nätet). Kan nog köpa några värmelement och termostatrar för pengarna som man tjänar på direktimporten
Nu tror jag risken är liten att det pajar något under garantitiden men den risken får man helt enkelt ta om man direktimporterar.
Störst risk är väl att toan skadas under transport, därför tog jag försäkring (billig) på toan hos JetCarrier.
Toan kom dock på pall väl förpackad och har funkat utan problem.
Filter köpte jag ett 2500 pack i Sverige via nätet för 2095 inkl hemleverans.
Elen är som sagt samma (230V) på den modell (TR) man köper. Stickkontakt skarvas om med svensk stickkontakt alternativt adapter (måste klara 16A) för ett par tior.
Visst är det problem med garantin om något händer. Jag har kollat på Incinoletens konstruktion och funderat på vad som kan gå sönder. Nästan alla detaljer är rostfritt stål. Värmelementet är nog det dyraste, sedan finns det lite termostater och överhettninsskydd (finns en sprängskiss att ladda ner på nätet). Kan nog köpa några värmelement och termostatrar för pengarna som man tjänar på direktimporten
Nu tror jag risken är liten att det pajar något under garantitiden men den risken får man helt enkelt ta om man direktimporterar.
Störst risk är väl att toan skadas under transport, därför tog jag försäkring (billig) på toan hos JetCarrier.
Toan kom dock på pall väl förpackad och har funkat utan problem.
Filter köpte jag ett 2500 pack i Sverige via nätet för 2095 inkl hemleverans.
Klart intressant alternativ med importen! Måste bara överväga om jag kan vänta 8-10 veckor...
I norge säljer man Cinderella ganska mkt billigare än här. Så har man inte så långt till norge kan det vara ett alternativ. Vi köpte vår i norge via deras motsvarighet till blocket. www.finn.no trots att vi har en bit att köra så blev det mkt billigare. Med körning och alltig så blev det 15000:- sek för en som var två år gammal och den fungerar utmärkt. Hade det nya svenska alternativet funnits då så hade jag nog valt det hellre än att skicka efter från USA.
Har haft en Toamoa i ungefär 1,5 vecka nu, och det som hänt precis är att displayen slutat att fungera. Så vi får väl se hur de hanterar ärendet och vad som händer. Annars fungerar toaletten bra. Cinderella påstår att de förbränner i 600 grader, men vad jag kan se så når Toamoan aldrig upp över 500. Kanske inte spelar någon roll. 2 program är positivt, den är tyst, och allt som allt tycker jag den funkar bra.