Är på gång att bya fönster. Orkar/vill inte gör detta själv och då finns två alternativ som jag ser det:

1. Anlita en fönsterentrepenad t.ex. Mockfjärdsfönster som står för helheten.
2. Anlita en lokal snickare som köper Elitfönster på byggvaruhandeln.

Vilket skulle ni välja? Vilket tror ni blir billigast?

Mockfjärd var här i tisdags och en offert dimper nog ner imorgon.
Har varit i kontakt med Fönsterinstallatören och är det någon som vet hur dom är jämfört med Mockfjärd?

Alt. 1 blir nog dyrast, men du ska självklart jämföra sjäv! Vi valde en fönsterleverantör som även installerade fönstren, valde efter fönstertyp och maggropskänslan (dock ej Mockfjärd)
/Ulle

Vi valde alt. 2 när vi bytte fönster.
Vi köpte Tanumsfönster genom Kungälvs Trä och sen satte en lokal snickare in dem. Det blev billigast för oss. Det krävs ju lite extra planering för att se till att fösnterlev. och snickare är på plats någorlunda rätt i tid, men för oss funkade det perfekt.

Både Mockfjärd och Fönsterinst var här hemma också. Mockfjärd ville vi inte anlita (oseriöst intryck + dyrt) och Fönsterinst. föll på att det blev för dyrt. Nu fick vi fönster med bättre u-värde till ett billigare pris.

Lycka till!

Har fått offerten från mockfjärd. Den lyder på 93.800 kr och då är det:

2 st altandörrar
3 st fasta partier
6 st Vridfönster
Alla med ett U-värde på 1.2 eller mindre.

Inv. och utv listning, fönsterbleck, ASSA cylindrar i dörrar. Allt målat och klart.
Det tar 2-3 man 3-4 dagar för montering.

Min grovkalkyl på alt. 2 säger mig
Snittpris per enhet 5.000 kr
Monteringsdetaljer per enhet 1.000 kr
Alltså 6.000 kr per enhet * 11 enheter = 66.000 kr

Snickare som gör jobbet á 350 kr/timme exkl. moms * 60 timmar * 1.25 (moms) = 26.250 kr

Totalt alt. 2: 92.250 kr

Räknar jag heltokigt?
Om man väljer alt. 2 så får jag ju ett större ansvar att fönster blir rätt uppmätta/beställda.

Hej!
Kalkylen för alt 2 tycker jag låter dyr, men det beror ju förstås på storleken på dina fönster.... Vi betalade totalt 82000 för snickare, fönster samt övrigt material (foder). Och då tog vår snickare ett ganska högt pris tror jag... (nu när jag slår ut det i efterhand är det en timkostnad på närmare 600...men då ingick ju t ex också bortforsling av de gamla fönstren)
Vi satte in en altandörr, 2 fasta fönster och 10 vridfönster (varav 8 st på våning 2). Detta tog 2 dagar för 2 man att utföra. Den tredje dagen var de här och satte foder på insidan. Snittpris per enhet/fönster i inköp blev ca 3850:- Men det beror ju förstås på vilka fönster du vill ha... (våra är aluminium med u 1.2)

Visst ditt ansvar blir större när du måste mäta själv, men för att få ett pris från snickaren bör han ju rimligtvis komma hem till dig, då diskuterar ni ju måtten, samt så har du ju redan mått från Mockfjärd t ex. Vi köpte fönster som var lite större än dem vi hade innan och det passade perfekt! (våra var ca 86 cm x 125 cm och vi köpte då 9x13 på vridfönstren)
Vi fick även fönsteroffert genom snickaren (elit u1,2) men dessa var dyrare än de vi köpte själva.

Cala

Även jag har fått ett "bra pris" på Tanumfönster hos Kungälvs Trä . Dock har jag svårt att få tag på en erfaren snickare som kan o vill utföra jobbet. Så du får gärna tipsa mig om vilka som satte in dina fönster. Se även privat meddelande.

Mvh

Papphammar skrev:
Cala

Även jag har fått ett "bra pris" på Tanumfönster hos Kungälvs Trä . Dock har jag svårt att få tag på en erfaren snickare som kan o vill utföra jobbet. Så du får gärna tipsa mig om vilka som satte in dina fönster. Se även privat meddelande.

Mvh
Du har fått svar i privat meddelande nu! :)

Kolla med Tiivi fönster, Har alu som inte är våldsamt dyra med bra finesser som myggnät mm. Dom har säljare över hela sverige.

Challe

Får återuppta tråden lite då jag själv hjälper en kompis att hitta fönsterleverantör, detta hittade jag om denna tivi fönstertillverkare, ingen skön läsning

http://www.svammel.com/tiivi.htm

Dave

Mockfjärds tillverkas av SP fönster i samma fabrik, dock ej samma handtag, vi köpte SP och en snickare på timpris.

De har ingen post sales service.

De är mer eller mindre helt oförmögna att avhjälpa fel inom rimlig tid på ett sätt som är lämpligt för kund.

Använd dig av en totalentreprenör tex fönstermontören eller din fönsterbytare. De jobbar nästan uteslutande med fönsterbyte så de borde kunna sina grejjer.. Be dock om referenser innan du bestämmer dig..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.