4 110 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Renovering av gamla fönster 2-3 glas, hjälp!
En bekant ska fixa fönstren i sitt hus.
Vet inte exakt hur många det är men rätt många, 5 lägenheter.
Fönstren är lite speciella, inga standardmått och väldigt fina, sen huset var nytt, 50 tal eller något??
Det som är lite drygt är när jag snabbt kollat fönstren är att de börjar bli lite smått risiga, några hörn som kanske inte är ruttna men börjar sakta bli, med färgsläpp etc.
Några rutor med små sprickor i hörnen, otäta i rutramen eller vad det kallas..
Dom är rätt försiktiga så byte af fönster är nog ute ur bilden, det skadar ju även en del av estetiken i de fina gamla fönstren oxå, men ja ska tillägga att det blir kalt som aset på vintrarna pga skitfönstren..
Det alternativet som står närmast är något som hittade på en marknad..
Det är ett isolerglas med aluminiumprofil till som man helt enkelt skuvar fast innifrån, men en gummipackning emellan.
Jag skulle gärna haft nått expertutlåtande ang denna metoden?
Det ser iaf inte bra ut så mkt kan ja säga, och funkar det dåligt så hoppas ja de låter bli.
Men ja antar detta alternativet är det billigaste..
Alt nr 2 är ju att man fräser in isolerglas mellan fönstrena, vilket inte förstör utseendet, men problemet är ju i den mer seriösa insatsen att förnstrena i övrigt är rätt skabbiga och antagligen bör ses över..
Sen nr 3 är ju att byta rubbet, vilket lär kosta avsevärt mkt mer, men som jag personligen nog hade satsat på.
Vem levererar billigast kvalitetsfönster idag?
MVH/ Nicklas
Vet inte exakt hur många det är men rätt många, 5 lägenheter.
Fönstren är lite speciella, inga standardmått och väldigt fina, sen huset var nytt, 50 tal eller något??
Det som är lite drygt är när jag snabbt kollat fönstren är att de börjar bli lite smått risiga, några hörn som kanske inte är ruttna men börjar sakta bli, med färgsläpp etc.
Några rutor med små sprickor i hörnen, otäta i rutramen eller vad det kallas..
Dom är rätt försiktiga så byte af fönster är nog ute ur bilden, det skadar ju även en del av estetiken i de fina gamla fönstren oxå, men ja ska tillägga att det blir kalt som aset på vintrarna pga skitfönstren..
Det alternativet som står närmast är något som hittade på en marknad..
Det är ett isolerglas med aluminiumprofil till som man helt enkelt skuvar fast innifrån, men en gummipackning emellan.
Jag skulle gärna haft nått expertutlåtande ang denna metoden?
Det ser iaf inte bra ut så mkt kan ja säga, och funkar det dåligt så hoppas ja de låter bli.
Men ja antar detta alternativet är det billigaste..
Alt nr 2 är ju att man fräser in isolerglas mellan fönstrena, vilket inte förstör utseendet, men problemet är ju i den mer seriösa insatsen att förnstrena i övrigt är rätt skabbiga och antagligen bör ses över..
Sen nr 3 är ju att byta rubbet, vilket lär kosta avsevärt mkt mer, men som jag personligen nog hade satsat på.
Vem levererar billigast kvalitetsfönster idag?
MVH/ Nicklas
Det går ju att renovera fönstren och byta till ett 4mm "energiglas"
Hej, et alternativt som jag själv just nu testar (på ett fönster) är att sätta in en polykarbonatskiva mellan fönstrena dvs öppna fönsterbågarna, fäst plastskivan och sedan ihop med bågarna igen med ett linsnöre runt så att ej damm kommer in mellan rutorna.
Dessa finns på www.stocksundet.se det går där att beställa en sats till ett fönster för att prova. Jag är mycket nöjd, det syns inte överhuvudtaget och ljusinsläppet är detsamma. Kostnaden för detta är en bråkdel mot 3-glas fönster.
Dessa finns på www.stocksundet.se det går där att beställa en sats till ett fönster för att prova. Jag är mycket nöjd, det syns inte överhuvudtaget och ljusinsläppet är detsamma. Kostnaden för detta är en bråkdel mot 3-glas fönster.
Klicka här för att svara